• krokofanten

    Lindringstips

    Åh, jag vet inte vad jag ska göra! Jag hatar svamp, och särskilt när det inte går att få en tid hos en gynekolog. Jag har återkommande svamp och fick reda på förra gången jag var där att om den kuren jag fick inte hjälpte, så skulle jag få gå på långtidsbehandling.

    Jag ringde dit idag och då kunde de inte erbjuda en tid hos min gynekolog förrän om 20 dagar. Helt otroligt, det kliar så jag klättar på väggarna snart. De ogillade starkt att jag ville ha en annan (trots att de delar samma journalsystem så att de ser allting). En manlig gynekolgo fixar jag bara inte (där fanns det ju en ledig tid i slutet av denna vecka). Jag frågade dessutom vad jag ska göra av klådan undertiden, och sjuksköterskan svarade att jag får försöka hålla ut! Skojar hon eller?

    Som tur hade jag en tub daktakort hemma, så den smetade jag på så fort jag kom hem, och det är redan mycket bättre. Är det nån som har något annat tips för att lindra det hela, som man inte behöver få ut från doktorn?

    Sedan kan jag ju passa på och klaga på min förra gynekolog som bara sa åt mig att slappna av och sedan körde in instrument i en. Jag hade inte en chans att hinna slappna av på den korta millisekunden. Gjorde så himla ont, särskilt när man har svamp ju! Jag blir lite irriterad när en gynekolog inte heller ger några tips om förändring av matvanor, tvättning och dylikt, utan att man ska få ta reda på allt själv. Exempelvis har jag ett enormt stort behov av socker, även om man kanske inte tror att jag har det för att jag är väldigt smal. Tycker bara att de inte bara borde behandla symptomen, utan även den bakomliggande orsaken.

  • Svar på tråden Lindringstips
  • Psh

    Usch låter hemskt! Jag har själv aldrig haft svamp så jag kan inte uttala mig om det. Men en kompis brukar föreslå om man är irriterad där nere så smeta på yoghurt eller olivolja och gå omkring utan trosor typ i sarong eller liknande...kanske kan det hjälpa eller i alla fall få det att "svalna" lite

  • Xena

    Som redan sagt, gå utan trosor så mycket som möjligt. Sov utan trosor. När du använder trosor ha bomull och använd ej tajta byxor.

    Tvätta med olja ist för tvål.

    detta vet du kanske sdan innan, men kanske var till någon hjälp

  • Xena

    Och ja, yoghurt hjälper faktiskt, men bara för stunden.

  • AnnaM

    Kontakta den privata sjukvården. Själv har jag blivit otroligt besviken på vårdcentralen i min kommun. Jag är nyinflyttad och ringde för att beställa tid för att få allergimedicin. Då sa de att de tar inte emot mig om jag inte har någon husläkare och det är ett års kö till husläkarna på min vårdcentral... Jag frågade hur jag skulle klara mig utan medicin hela sommaren, men det hade hon jag pratade mig inte någon aning om. Jag ringde till en privatläkarklinik istället och fick tid tre dagar senare.

  • Silje21

    Brinn alla stringtrosor och sluta gå i tajta byxer. Det fungerar som växthus för svampen som trivs i ett fuktigt, varm miljö. Sov utan trosor. Ha trosor som "andas" t ex bomull, som kan tvättas på 90 grader. Ät mindre socker, mkt socker i kosten kan ge ett sötare slidsekret = mkt näring för svampen. Hormoner kan ha samma effekt så sluta med p-piller e.l. Och tvätta inte!! Man kan inte tvätta svampen bort, det man gör är att tvätta bort bakterierna som håller svampen borta. Bruk olivolja att smörja med före och efter duch och samlag, samt få en långtidskur med difluvan/fluconazol. Men det viktigaste är att stressa ner. Stress = dårligare immunförsvar = sämre bekämpning av svampen. Vänd dig till en privat gynekolog, servicen är nog lite bättre där. Hoppas det går bra för dig, jag vet hur det känns.

  • hellokitty

    Håller med föregående.. Jag har också haft stora problem med svamp och har provat ena medicinen efter den andra.. Det som har hjälpt mig mest är faktiskt att sluta äta sötsaker och istället ÄTA sån där acidophilus bifidus yoghurt. Och sedan lufta, lufta, lufta

  • Knoll och tott

    Krokofanten!

    Du kan få undersökning & behandling på en vanlig vårdcentral, så slipper du vänta 20 dagar. Säg till att du vill ha en kvinnlig läkare, det ska de kunna fixa.

    Lycka till!

  • krokofanten

    Tusen tack för all förståelse och alla tips! Ni anar inte hur mycket detta betyder för mig!

  • Ellen Botilda

    Eftersom du har ihärdiga svampinfektioner så får du inte glömma att kolla blodsockret. Svamp är ett vanligt symptom på diabetes eftersom högt blodsocker leder till att njurarna läcker socker i urinen... å det äälskar svampen.

  • Forsfors

    jag ahr fått min tredje svampinfektion nu på lika många månader, och har dessutom mens så jag kan inte behandla den helelr utan bara gå och irritetra mig. jag fattar inte varför jag drabbas, jag har alltid luftiga kläder, använder aldrig trosor på natten förutom när jag har mens och jag äter nästan inget socker och unviker medvetet socker eftersom att jag försöker gå ner i vikt.

    Svamp är förjävligt, ska beställa tid hos gyn jag också, för så här kan man ju inte ha det. lycka till att bli av med svampen.

  • Lilla-Lina

    Hej
    Låter otroligt dåligt attd u inte kan få en tid. Jag går hos en privat gynekolog, kolla telkatalogen. Det brukar ta max två dagar för mej att få en tid. Superbra. Finns det ingen där du bor tycker jag att du ska vara en "jobbig" patient ring VARJE dag och kolla efter återbud. Jag lovar att de tröttnar och att du får komma snabbare. Det fungerar ju ofta så i svensk vård, den som skriker högst får hjälp först.
    Jag tycker att i väntan ska du på undersöking går till apoteket och köper Canesten eller Pevaryl. Kräm och vagitorier. De brukar fungera super super bra och är ju avsedda för detta ändamål. Tror inte på att hålla på att stoppa upp skafferiet där ;)
    Enligt nya rön som jag läst ska inte kosten ha så stor betydelse som man förr trodde. Men det är klart att det ALLTID är att föredar en sund kost, om inte annat för läkningen. INGA string och tvätta alla trosor i minst 60 grader, utan sköljmedel. Lycka till.

    Kramar Lina

  • Lilla-Lina

    Ett ps. Tråkigt att du känner som du gör för manliga gynekologer, nu förtiden går jag bara på en mottagning där det är män som är läkare (de har ju naturligtvis kvinnliga sköterskor)
    Min uppfattning om män som ärbetar som gynekologer, gör undersökningen MYCKET snabbare och är MYCKET MYKET mer försiktiga. Det är som att många kvinnor tar i för hårt och tycker att det här är minsann inget.
    Men man ska givetvis välja det som känns bäst för en själv. Känner man sig osäker med en man har man rätt att kräva att en kvinnlig sköterska står med vid huvudet som ett stöd.

  • blivande fru J

    stress är en vanlig orsak till svampinfektioner. Jag har kronisk svamp men friskanr till på sommaren när jag har lov/semester.

  • Omorfia

    Du behöver ju absolut inte vänta i 20 dagar för att få behandling av din svampinfektion!!! Bara för att du inte kan få en tid hos din vanliga gynekolog så betyder det inte att du måste vänta. Du får åka till en akutmottagning under tiden. Jag vet inte var du bor någonstans, men här i Stockholm så finns det jourläkarmottagningar som har öppet på kvällar och om det inte finns skulle jag åka till närmaste sjukhusakut. De FÅR inte avvisa dig. Förklara att du har en tid med din gynekolog om 20 dagar och att ni ska se över en förebyggande långtidsbehandling, men att du behöver medicin NU. De SKA hjälpa dig!!

    Lycka till och många styrkekramar från en som vet vad det vill säga att klättra på väggar...

    /Karin

  • miss Nina

    Hej Krokofanten!
    Jag har lite tips till dig:
    1) Om du har haft upprepade svampinfektioner, så kan man få tabletter som man tar. Det fick jag, och sedan dess har jag faktiskt inte haft svamp igen.

    2) Du MÅSTE skära ner på ditt sockerintag! jag tycker att du ska surfa lite på nätet och läsa om candida-svamp som man liksom har i hela tarmen. Det är inte nåt farligt - bli inte rädd, utan tydligen ganska vanligt. Jag har läst bra trådar här på bröllopstorget om detta! Vissa tjejer ändrar tydligen sina matvanor helt och käkar inte vitt bröd, jäst, socker och en massa saker.

    3) BOmmullstrosor!!! Gina-tricot har snygga i olika former, om det finns i din stad.

    4) Har du torra slemhinnor? Svamp drabbar lättare oss med torra slemhinnor. ALltså ska du inte tvätta med tvål. Men detta hade nog några tjejer ovan redan skrivit om!
    kram från mig, som har haft samma problem och som lätt får om jag inte sköter mig (dvs alltid sover utan trosor, aldrig tvål, aldrig syntet eller string..

  • kanada

    Stackare! Det är verkligen inte kul m svamp! Att få rådet att stå ut är ju som ett hån när det bara kliar och svider!!! Pröva med Pevaryl ifall du inte får hjälp snart, då kanske det lindrar ialla fall innan du får ngt annat, det funkar för mig. Sen måste du ju få ngt som verkar på längre sikt.
    Men, acceptera inte att vänta så länge på en tid, sådär kan du ju inte ha det!!!
    Hoppas det löser sig!!

  • SYL

    Hej tjejer! Jag hade jatteproblem innan. Tillslut skrev min gyn ut en jattekur med sporanox. Jag tog en endagsdos varje manad efter mens i ett halvar (vare sig jag hade svamp el ej) och for mig funkade det toppen! Jag haft nan infektion efter det, men det har gatt over snabbt och hellre svamp en gang om aret an varje manad! Se om du kan gora som jag gjorde, eller om du kan fa en langtidskur av annat slag.
    och om man atit mkt diflucan kan det vara vart att prova sporanox och vice versa!

  • SYL

    glomde saga att det finns en starkare salva axa, kenacombin novum, den ar superb!

  • blivande fru J

    Hur påverkar sporanox svampen? Innehåller den fluconazal som ger sig på ergosterolet i cellmembranet elelr verkar det på något annat sätt?

    jag har som vanligt svamp, klarat mig rätt bra förut eftersom minipillrena hållit mig mensfri, men nu har jag småblödigt i två veckor och balansen är helt rubbad, svampen är ett faktum :(

Svar på tråden Lindringstips