• chamor

Stora tråden om ABORT!

Hit är du välkommen som vill diskutera abort. För eller emot spelar ingen roll... Kör hårt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-26 09:59
    Vill inte att det här blir en pajkastning på den som gjort abort/inte gjort abort utan låt oss köra lite skjysst!

• Svar på tråden Stora tråden om ABORT!
  • Hofsan

Ja det är ju tyvärr våra kära politiker som har makten eller vem det nu är som bestämt att abort ska få tillåtas upp till vecka 12 och ett par veckor till i speciella fall.
    Vad ett "liv" är för mig är kanske inte ett liv för en annan och detta kan man ju diskutera i all evighet utan att få ett slut

• gottelina

?

Tooticki skrev 2008-07-22 08:20:15 följande:
    Detta alternativ finns ju tyvärr inte i Sverige idag.
  • Tooticki
    gottelina skrev 2008-07-22 11:51:35 följande:
    ?
    Vad var det du undrade över?
  • chamor

Måste säga att det är kul att tråden blåst upp igen!

• gottelina

Att alternativet inte finns i Sverige. Hur menar du? Jag vet ett par som har adopterat i Sverige från svenska föräldrar. Ingen de kände eller så utan ett litet barn som behövde föräldrar bara.

• Tooticki
    gottelina skrev 2008-07-22 12:00:32 följande:
    Att alternativet inte finns i Sverige. Hur menar du? Jag vet ett par som har adopterat i Sverige från svenska föräldrar. Ingen de kände eller så utan ett litet barn som behövde föräldrar bara.
    Hur gammalt var barnet?

Det är otroligt ovanligt. Rent officiellt avskaffades denna möjlighet på 80-talet. Kul för dem att de fick möjligheten att adoptera från Sverige!
  • gottelina

barnet var 3 dgr. Men om ett barn blir övergivet så måste ju nåt hända. Detta par stod i adoptionskö ändå och har varit fosterföräldrar i många år så det kan ju ha med saken att göra. De köade för ett barn från Polen när socialen hörde av sig om denna lilla flicka. Jag är inte mer insatt i detta än så. Det är bekanta till m2b´s bror som själv har adopterat från Kina.

• laris

Vet du vad anledningen till detta beslut var? Hade inte en aning om att det var (nästan) helt möjligt.

Tooticki skrev 2008-07-22 12:01:54 följande:
    Hur gammalt var barnet?Det är otroligt ovanligt. Rent officiellt avskaffades denna möjlighet på 80-talet. Kul för dem att de fick möjligheten att adoptera från Sverige!
  • Tooticki
    laris skrev 2008-07-22 12:09:50 följande:
    Vet du vad anledningen till detta beslut var? Hade inte en aning om att det var (nästan) helt möjligt.
    Jag kan tänka mig att anledningen till att gottelinas vänner blev tillfrågade var för att de varit familjehem tidigare, då är man inne i systemet.

Jag tror att eftersom vi har möjligheten till abort idag och att det är såpass accepterat och utbrett så finns det inte utrymme för "oönskade" barn (missförstå mig rätt).

Ett barn som inte har en familj som kan ta hand om det i Sverige idag placeras i första hand hos släktingar, i vissa fall genomförs en adoption. Annars placeras barnet i ett familjehem, även om familjehemmet sedan visar sig bli den permanenta placeringen sker sällan en adoption. Detta är något som kritiserats mycket av tidigare familje-/fosterhemsplacerade barn och jag har för mig att en granskning av detta system görs nu för att förbättra för barnen som inte kan bo hemma.
  • gottelina

ok, nu fattar jag. Bt är min husgud. Man lär sig nåt nytt hela tiden. Tack alla inläggsförfattare.

• Tooticki

Forts.
    Ett barn som överges av sin mor leder idag till att kvinnan utreds för psykiska besvär och vissa fall startas även en brottsutredning. Detta gör att det är ganska svårt att "bli av" med ett barn.

I Sverige är det helt enkelt fullständigt onormalt, för att inte säga sjukt, att inte vilja ta hand om sitt barn.

• gottelina

Ja, enligt alla normer är det sjukt att inte vilja ta hand om sin avkomma. Det ska ju gå på instinkt. Men allt som är sjukt går ju inte att bota. Psykiska besvär är ju inget man kan hjälpa.
    Sen finns det ju andra anledningar också. Det finns ju väldigt unga tjejer som blir med barn av "misstag". Med skydd eller utan kan vi ju lämna därhän just nu. Dessa kanske inte är kapabla att ta hand om ett barn. Det finns kanske inte några anhöriga som kan träda in.
    Andra kan ha missbruksproblem av olika slag.
    Jag tycker definitivt att detta är ett ämne som är värt att diskutera.
    Att det är svårt att bli av med ett barn vet jag inte om jag håller riktigt med om. Vill man så går det. (menar inte mord och så då eller att det är rätt för den delen)Det finns rätt gott om stackars barn som är övergivna på ett eller annat sätt och jag skulle gärna ta hand om nån. Vet bara inte om jag hade klarat av att vara fosterförälder. Då lever man ju liksom på lånad tid. Rätt vad det är kan det bli dags att lämna tillbaka barnet och det vet inte jag om mitt psyke skulle palla...
    Nu kom vi ju helt ifrån ämnet... Förlåt T.S.

• Tooticki

Det jag menar med att "bli av" med ett barn är att vårt samhälle är uppbyggt på normen att alla familjer ska vara tillsammans. Det är därför det ofta dröjer alltför länge innan ett barn omhändertas om det far illa, det är därför så få barn adopteras av sina familjehem etc. Socialkontorens främsta uppgift är att hålla ihop familjen och ge föräldrarna chans på chans att ta hand om sitt barn, på vems bekostnad?

Om du föder ett barn idag som du inte vill/kan ta hand om så gör samhället allt för att underlätta, att inte VILJA ta hand om sitt barn (om man är frisk) finns inte med på kartan.

• anne på grönkulla

Jag gissar också att systemet förutsätter att de som inte önskar få barn tar hand om det genom möjligheten till abort. Föder man barnet har man valt att behålla det (rätt eller fel).

Och jag är verkligen inte säker på att alternativet föda ett barn och adoptera bort det är mindre traumatiskt för någon inblandad än en abort vore - så riktigt vad man vinner vet jag inte... Du får både en ovillig mor med risk för skuldkänslor och ett oönskat barn som blivit lämnat (hur bra alternativ familj som än finns att få - det är ju inte alla adopterade barn som uppskattar den gesten heller).

Jag måste säga att jag uppskattar valfriheten som preventivmedel och abortmöjligheter ger för folk att fatta informerade beslut om när i livet de vill bli föräldrar. Det tror jag är bra för samtliga.

Tooticki skrev 2008-07-22 12:44:16 följande:
    Jag tror att eftersom vi har möjligheten till abort idag och att det är såpass accepterat och utbrett så finns det inte utrymme för "oönskade" barn (missförstå mig rätt).
  • Tooticki

Synd att denna tråd dött ut...

Vad tycker du själv om abort Chamor?

• Soon and very soon

min moster fick slåss som F*N för att få adoptera sitt barnbarn, soc ville först sätta mitt kusin barn i foster hem... nu är allt bra och tror oxå att adoption från sverige inte är vanligt pga abort.

Svar på tråden Stora tråden om ABORT!