• passionsblomman

Har du skrivit testamente?

Häromdagen pratade Malou i efter tio med en man som tagit hand om sin brors båda små barn efter att båda föräldrarna till barnen helt oväntat omkom i en bilolycka en helt vanlig dag på väg till affären.
    Det här fick mig att tänka på vem jag skulle vilja tog hand om vår son ifall vi skulle dö medan han fortfarande är omyndig.
    Fast jag vet att man ju borde, har jag inte skrivit något testamente, däremot har jag pratat med min svägerska och svåger redan när vår son var nyfödd om det här.

Har du tänkt på sådant här och ordnat saker och ting ifall det hemska skulle hända?

• Svar på tråden Har du skrivit testamente?
  • 090208

Jag och min syster ar totalt religionsbefriade, men anda ar hennes dotter dopt och jag blev gudmor.

Vi har en syster emellan oss som var gift och stadgad, men inte blev vald... Sa jag vet ju, och har fatt hora, att jag ar nat speciellt for min syster, darfor hon valde mig. Fast vi inte ar religiosa...

• MulleNuh

Fy va deppig tanke!

Nej jag har inte skrivit något sådant, men kanske skulle fundera på det. Vi har många som kan ta hand om våra barn om vi skulle kola...

• passionsblomman

Hihi,ja kanske inte vad du behöver tänka på när du redan deppar...MEN en superviktig sak ju!

Jag vet ju att det inte är jag själv som får bestämma vem det skulle bli, men det skadar ju inte att fundera över och prata om sånt här.

MulleNuh skrev 2009-03-05 16:32:24 följande:
    Fy va deppig tanke! Nej jag har inte skrivit något sådant, men kanske skulle fundera på det. Vi har många som kan ta hand om våra barn om vi skulle kola...
  • MulleNuh

haha nä jag blev inte gladare.. Men som du säger så är det ju en viktig sak!!!

passionsblomman skrev 2009-03-05 16:35:46 följande:
    Hihi,ja kanske inte vad du behöver tänka på när du redan deppar...MEN en superviktig sak ju!Jag vet ju att det inte är jag själv som får bestämma vem det skulle bli, men det skadar ju inte att fundera över och prata om sånt här.
  • passionsblomman

Du måste välja dina trådar med omsorg dina deppiga dagar Mulle lilla!

Tänk ut en glad sak, bara en liten, och gå du vet vart!

MulleNuh skrev 2009-03-05 16:58:25 följande:
    haha nä jag blev inte gladare.. Men som du säger så är det ju en viktig sak!!!
  • MulleNuh

Jag ska snart äta frasvåfflor! DET är en bra sak!!

passionsblomman skrev 2009-03-05 17:00:28 följande:
    Du måste välja dina trådar med omsorg dina deppiga dagar Mulle lilla! Tänk ut en glad sak, bara en liten, och gå du vet vart!
  • Aleta

Mamma och jag pratade lite om begravningar och sån't. Då sa hon:
    "Ja, det spelar ingen roll hur ni gör för mig när den dagen kommer, men Ave Maria tycker jag är fin, så du kan väl sjunga den?"
    Jag:
    "Ledsen mamma, men sjunger på din begravning gör jag INTE!"
    Sedan skrattade vi gott.

Jag har ett testamente, någonstans, men var? Det är nog bäst att jag skriver ett nytt tror jag.
    Däremot har vi inte funderat på vem som skulle ta hand om barnen om det värsta skulle hända. Det var bra att du startade tråden Passionsblomma, det tål att tänkas på.

• passionsblomman

ja, det kan faktiskt vara riktigt livsbejakande att prata om döden tror jag...

Jag måste säga att i mitt yrke är det ingenting som berör så mycket som att få göra begravningar till något vackert för de som tar farväl! Visst, det är jättekul att göra fina brudbukettr och smycka till fest, men begravning, det kan verkligen vara så otroligt betydelsefullt, hela kontakten och ibland har jag stått i butiken med människor som bara storgråten i ens famn när man visat blommorna de beställt..

Då känner man sig som att det spelade roll att man gick till jobbet den dagen!

Aleta skrev 2009-03-05 22:21:27 följande:
    Mamma och jag pratade lite om begravningar och sån't. Då sa hon:"Ja, det spelar ingen roll hur ni gör för mig när den dagen kommer, men Ave Maria tycker jag är fin, så du kan väl sjunga den?"Jag:"Ledsen mamma, men sjunger på din begravning gör jag INTE!"Sedan skrattade vi gott. Jag har ett testamente, någonstans, men var? Det är nog bäst att jag skriver ett nytt tror jag. Däremot har vi inte funderat på vem som skulle ta hand om barnen om det värsta skulle hända. Det var bra att du startade tråden Passionsblomma, det tål att tänkas på.
  • Aleta

Ja, vackra blommor är verkligen viktiga på begravningar!

passionsblomman skrev 2009-03-05 22:28:26 följande:
    ja, det kan faktiskt vara riktigt livsbejakande att prata om döden tror jag...Jag måste säga att i mitt yrke är det ingenting som berör så mycket som att få göra begravningar till något vackert för de som tar farväl! Visst, det är jättekul att göra fina brudbukettr och smycka till fest, men begravning, det kan verkligen vara så otroligt betydelsefullt, hela kontakten och ibland har jag stått i butiken med människor som bara storgråten i ens famn när man visat blommorna de beställt..Då känner man sig som att det spelade roll att man gick till jobbet den dagen!
  • passionsblomman

Ja, faktiskt! Trots att många klagar över slöseri för bara någon timme.

Man kan ju se det som "överdåd för att hedra ett helt liv" också. Så har man ju tagit avsked och skickat vidare, i de flesta kulturer, alltså med hyllningar och hedrande.

Aleta skrev 2009-03-05 22:35:28 följande:
    Ja, vackra blommor är verkligen viktiga på begravningar!
  • Aleta

Fast den där timmen minns man väldigt länge efteråt och det gör mindre ont ju vackrare det var på något sätt. Man vilar ju verkligen ögonen på blommorna när man inte gråter tycker jag.

passionsblomman skrev 2009-03-05 22:38:32 följande:
    Ja, faktiskt! Trots att många klagar över slöseri för bara någon timme.Man kan ju se det som "överdåd för att hedra ett helt liv" också. Så har man ju tagit avsked och skickat vidare, i de flesta kulturer, alltså med hyllningar och hedrande.
  • passionsblomman

Instämmer med understrykningar! Jag säger jämt att jag tycker det är att bädda med blommor för den man älskar.
    I synnerhet i de fall då det fortfarande jordfästs och graven täcks med jord där och då, då är det så fint med blomtäcket...

Aleta skrev 2009-03-05 22:45:31 följande:
    Fast den där timmen minns man väldigt länge efteråt och det gör mindre ont ju vackrare det var på något sätt. Man vilar ju verkligen ögonen på blommorna när man inte gråter tycker jag.
Svar på tråden Har du skrivit testamente?