• HannaMicke

Gifta sig utomlands?! Hjälp!!

Hej!

Jag och min sambo ska gifta oss nästa sommar och har drömmarna om att gifta oss på stranden någonstans exotiskt. Vi har läst mycket bra om Zanzibar då vi gillar dyka och andra äventyr men är även öppen för andra förslag. Vi vill även fira vårt bröllp tillsammas med nära och kära och räknar med att bli 20-30 personer. 

Nu vill vi ha alla tips vi kan få, allt från fina stränder, bra bröllops planerare, priser osv. 
    Vi är väldigt tacksamma för alla tips vi kan få.

Mvh,
    Hanna och Micke 

• Svar på tråden Gifta sig utomlands?! Hjälp!!
  • NovemberRain

Vad roligt Chicky! Kul att kunna utbyta tankar med någon som också ska till samma ställe! =)
    Hur har du tänkt med bröllopsklänning? Svårt att bestämma sig tycker jag eftersom vi ska vara på stranden, inte det lättaste att hitta en klänning som funkar! Jag hade först tänkt att ha en finare strandklänning, men min sambo ville att jag skulle ha en "riktig" bröllopsklänning. Funderade först på att beställa en kinaklänning, men jag vågade inte chansa så jag beställde en från danska lilly istället. Den kom i veckan och den är underbar! =) Den måste läggas upp men annars är den perfekt.
    När vi bokade var vi 4 par 12-12-12, ett par 12-12-13 (ni), ett par 12-12-14 samt ett par 12-12-18, 7 par totalt men det var i början av juni så jag vet inte om någon tillkommit.
    Vi åker helt själva utan sällskap, blir en liten rymning för oss!

Jag kan inte vara borta från mitt jobb 14 dagar så vi har bokat flyg med Air France istället, vi kommer också ner den 6/12 men en timme tidigare än de som kommer med Thomas Cook. Sen åker vi hem söndag den 16/12 istället, så vi är kvar 10 dagar istället för 14.

Har börjat gå igenom alla reor av sommarkläder nu, inte det lättaste att hitta sommarkläder sen i nov/dec!

pulmonate - Vad vackert det ser ut! Vad kul att kunna gifta sig på ett ställe som man har anknytning till eftersom att ni bor där, samt att det blir lätt för era gäster att ta sig dit! Är det slottet på bilden som ni ska gifta er i? =)

• Chicky

NovemberRain,

Åhhh, nu blev jag ännu mer upphetsad (!) över tanken att gifta oss i december! Det blev så verkligt nu när jag kommunicerar med dig! Tyst

Jag är nog ganska övertygad om att jag vill ha en brudklänning av modell Empire och att det ska vara i chiffong. Blir med andra ord enklare modell med lätt tyg som funkar i värmen. Jag kommer definitivt att beställa en kinaklänning. Testbeställde en festklänning i början av sommaren bara för att "testa" kvalitet, modell och storlek. Den var jättefin! Sen har jag ambitionen att gå ner två storlekar (ja, jag är stor Skrattande). Vill inte lägga så mkt pengar på brudklänningen.

Har också tokshoppat nu på sommarrean! Haha, kul att vi gör samma sak!

Var bor nånstans?

• Becky 05

Lyckönskningar till alla er som ska gifta er utomlands inom kort. Det kommer att bli sagolikt, och helt fantastiskt, ett minne ni kommer att bära med er varje dag resten av livet:) Pulmonate - jag blev helt kär i ert val av plats, säger bara WOW. Som en dröm! Massa kramar, Becky 

• Chicky

Polmonate,

vilken rolig blogg du har! Hur kreativt som helst! Ska läsa lite mer i den ordentligt och kanske snappa upp lite inspiration! Skrattande

• NovemberRain
    Chicky skrev 2012-08-01 13:19:26 följande:
    NovemberRain,

Åhhh, nu blev jag ännu mer upphetsad (!) över tanken att gifta oss i december! Det blev så verkligt nu när jag kommunicerar med dig! Tyst

Jag är nog ganska övertygad om att jag vill ha en brudklänning av modell Empire och att det ska vara i chiffong. Blir med andra ord enklare modell med lätt tyg som funkar i värmen. Jag kommer definitivt att beställa en kinaklänning. Testbeställde en festklänning i början av sommaren bara för att "testa" kvalitet, modell och storlek. Den var jättefin! Sen har jag ambitionen att gå ner två storlekar (ja, jag är stor Skrattande). Vill inte lägga så mkt pengar på brudklänningen.

Har också tokshoppat nu på sommarrean! Haha, kul att vi gör samma sak!

Var bor nånstans?
    Ja, det är jättekul att få prata av sig lite med nån som ska uppleva samma resa! Nu är det snart bara 4 månader kvar till vi åker!

Jag var också väldigt inne på att beställa min klänning, som dig var jag helt inne på en chiffongklänning som funkar i värmen och inte för "pampig".  Jag är också modell större (44-46) och har varit inne i två olika klänningsbutiker för att spana lite. I den första var hon väldigt snobbig och tittade bara på på storleken i de klänningar de hade inne. Hon tog bara fram klänningar i stora storlekar och sa att den här är ju fin! Det spelade ingen roll hur många gånger jag beskrev att jag inte vill ha en "fluffig" klänning utan en som passar på en strand... Det kändes som att jag inte fick välja själv utan bara rätta mig efter vad som fanns i min storlek. Den andra butiken jag gick in i pratade hon inte så bra svenska men jag förstog direkt att samma sak gällde här.. "Stora storlekar" upprepade hon gång på gång och tog tillslut fram vad som närmast såg ut som ett nattlinne som hon sytt själv, helt formlös, en rak klänning utan nått alls på.. Jag vände på klacken och gick ut och bestämde mig för att beställa en klänning från internet istället =)
    Denna har jag fått hem nu och kan inte vara mer nöjd;
    http://www.lilly.dk/Default.aspx?ID=30&ProductID=PROD989&GroupID=GROUP130&VariantID=VO58

Hade dock tittat på en miljon kinaklänningar innan jag beställde den! Vilka funderar du på? Det börjar bli dags att beställa nu om du vill ha en kinaklänning så du har tid att fixa till den om det behövs

Vi bor i Hjo i Västra Götaland, ni då?
  • jonnagoransson

Hej!

Ni började komma in på frågor om klänningar =) Beställ från China är allt jag kan säga. Jag köpte en hig low klänning från Vicyc.com och när jag betalt för klänningen tog det ca 5min sen ringde de, för att dubbelkolla alla mått och även ta personliga mått då man innan valde stl typ 38 eller så. 3 veckor senare fick jag hem min klänning, handsydd, och den satt perfekt! Ingenting behöver justeras och den var sydd i väldigt fint tyg, den ser riktigt dyr och fin ut och kostade endas 1400kr inklusive frakt!

• Chicky

Jag har tidigare beställt klänning från tidebuy.com. Funkade hur bra som helst och det tog kanske max 3 veckor att få hem den. Det enda som jag inte hade räknat med var att betal tullavgift på ca 120 kr... men det är ju ändå ingen större skada i alla fall.

Jonnagoransson, har du bild på din klänning? Flört

NovemberRain, vilken fin klänning du har beställt! Kommer passa jättebra till ett strandbröllop! Själv hade jag tänkt mig i stil med: http://www.tidebuy.com/product/Chic-Empire-Strapless-Backless-Court-Train-Wedding-Dress-203798.html

Kanske inte precis den klänningen men definitivt den modellen och då i chiffong. Kan till och med tänka mig ett litet släp till. Hade tänkt att lägga en beställning i början av oktober och sen försöka hitta en sömmerska som håller sig redo att rycka in om det behövs. Tror du det blir för tight med tiden?

Vi bor i Stockholm. Ta inte illa upp, men kul med en brud "av större modell" till i gänget! Känns som att jag alltid är den enda tjockisen vart jag än hamnar! Haha! Skrattande Är själv av storlek 46/48 idag men tack och lov ganska lång... Vill ner till 42/44, borde väl ändå vara realistiskt på 4 månader?

Ska sticka på lunch nu, hörs mer framöver! Och trevlig helg alla om vi inte hörs mer!

• NovemberRain

3 veckor var ju riktigt snabbt, då borde du ju hinna få den om du beställer i oktober, i alla fall om den redan "finns" i din storlek. Ska den specialsys så kan det nog ta lite längre tid.. Läste ganska flitigt på den stora tråden om kinaklänningar här och det verkar som att det kan variera väldigt mycket med leveranstider! Jag hade nog inte vågat vänta så mycket längre!

Vad fin klänningen var! Den skulle passa jättebra tror jag och en väldigt bra sak är ju att chiffongen är "veckad", om den blir lite skrynklig på resan så gör det nog inget. Det har jag tänkt mycket på, hur fraktar man med sig klänningen?!? Kan man ha den som handbagage tro? När jag fick hem den så låg den i en stor kartong men var lite skrynklig ändå.. Det finns nog tvätt/strykservice på hotellet men tänk om något skulle hända...

Ja, jag håller med dig om att det är skönt att vara två om plus-size Är det därför du vill vänta med att beställa klänningen så du vet vilken storlek du ska ha om du går ner i vikt? Så kände jag med, har gått ner 15 kg sen mars, så jag beställde med snörning i ryggen så den kan justeras om det behövs. Den som du visade hade ju dragkedja men kan du inte be om snörning i stället?

Trevlig helg!

• Chicky
    TystHmmm... det där med snörning var ju en väldigt bra idé, har inte tänkt på det!

Wow 15 kg på 4 månader är ju superbra kämpat! Grattis!!! Någon speciell metod/ diet? Själv har jag hållt på med LCHF i 2,5 månader nu och har bara gått ner ca 6 kg... dock har det varit sommar emellan med lite fusk och en del vin Skål Men nu banne mig är det slut på fusket! Ska komma igång med träningen oxå... men så har jag drabbats av en jobbig förkylning. Jaja, ursäkter ursäkter!

Läste på en blogg att man kunde få hänga upp sin klänning hos flygbesättningen. Du som flyger regulärt får säkert bättre service ombord än Thomas Cook. Kontakta Airfrance och kolla i förväg.

Har ni börjat med all pappersarbete än? När ska ni skicka efter hindersprövningen? Vi tänkte gå igenom formuläret som vi fick av hotellet noggrant i helgen och skriva ner våra eventuella funderingar till Klas. Verkar ju omständigt, eller är det egentligen samma instruktioner som finns på Bröllopsresebyråns hemsida? Sen stod det ngt om en avgift på 500 USD i det där formuläret. Är det något som vi måste betala utöver kostnaden för bröllopspaketet?

Undrar om många av de andra bröllopsparen har med sig gäster? Vi funderar på att säga till några få som vi vet kan tänka sig att åka med. Det blir ett kompispar, min m2b´s brorsa med sambo och min syrra och mamma... men det känns lite sisådär då min m2b´s föräldrar inte kommer att ha råd med resan. Om inte de kan komma, känns det lika bra att bara sticka i smyg... Usch, jobbigt! Hur går era tankar?
  • NovemberRain

Tackar! Jag har gått på Itrim sen i våras, kört på deras måltidsersättningar samt träning, nu äter jag blandat ersättning och vanlig mat och tränar mer än vad jag gjorde innan. Sen är det väl oundvikligt med lite fusk under sommaren

Vad bra, då ska jag kolla med dom om man kan hänga upp klänningen hos dom!

Nej, vi har inte börjat med pappersarbetet än, Klas skrev att de inte får vara äldre än 90 dagar vid vigseln så nån gång i september blir det väl till att kontakta skatteverket! Vi har inte fått några papper från hotellet än... När fick ni dom? Vi tyckte just att det var konstigt att vi aldrig hör något från dom, i det senaste mailet från klas skulle de snart komma och det är snart en månad sen... Hrm, ska nog maila klas och fråga så de har rätt adress...
    Har dock inte hört något om en avgift på 500 USD.. Kan det vara anmälningsavgiften som vi betalat in på 5000 Kanske Klas betalat in till hotellet från oss redan? Vad jag förstog det som så är det i princip bara turistvisat på 10 USD som tillkommer, samt att vi får lägga ut för taxin till och från hotellet. Dricks tillkommer ju också, men annars är det nog allt!

Vi funderade till och från ang gäster... Vi har lite samma dilemma, mina föräldrar och min syster skulle nog gärna följa med, men min sambos familj skulle inte ha råd att åka. Vi bestämde oss för att åka själva, vi kommer berätta för den närmsta familjen i förväg att vi ska gifta oss, men vi kommer inte ge dom alternativ att åka med. Dels för att utesluta att ena familjen får vara med men inte den andra, dels för att vi är egoistiska och vill att hela resan ska handla om oss, inte vad nån annan vill göra/gå och äta osv osv... Vi ser det som en upplevelse bara vi två, visst kan man ha kul med familjen också, men denna resa handlar om oss och det blir mest romantiskt så

• Chicky

NovemberRain,

har skickat meddelande till dig!

• jonnagoransson

Här kommer en bild på min klänning! Är så sjukt nöjd =)

• pulmonate
    Chicky skrev 2012-08-01 09:00:12 följande:
    Pulmonate, när är den stora dagen? Så himla fint att välja plats där det finns en persolig anknytning till - i ditt fall ögonblicket du blev kär! Hjärta
    Det är den 18 Augusti, alltså om bara 12 dagar, vilket är helt galet. Ska bli jätte kul. Så sjukt pirrigt nu.
  • Värmdö2012

Hej Chicky och November Rain Gud så roligt att ni båda två också ska gifta er på Hard Rock Hotell!!! Vi är nämligen paret som gifter oss den 18:e december. Vi skulle också varit med 12-12-12 men ville göra detta till en egen grej. Vi åker 13/12 - 27/12 och flyger med Condor via Frankfurt. Jag har hela tiden sagt att jag ska ha en enkel klänning eftersom att det blir ett strandbröllop med icke det blev en ordentlig fast i enklaste laget ändå.... Hihi!! Har ni börjar maila med er bröllopsplanerare m.m från hotellet alltså?? Vilka fotografer har ni anlitat?? Vi åker 4 vuxna samt 3 barn. Må så gott Med vänlig hälsning Jennifer

• Chicky
    Värmdö2012 skrev 2012-10-14 21:21:26 följande:
    Hej Chicky och November Rain Gud så roligt att ni båda två också ska gifta er på Hard Rock Hotell!!! Vi är nämligen paret som gifter oss den 18:e december. Vi skulle också varit med 12-12-12 men ville göra detta till en egen grej. Vi åker 13/12 - 27/12 och flyger med Condor via Frankfurt. Jag har hela tiden sagt att jag ska ha en enkel klänning eftersom att det blir ett strandbröllop med icke det blev en ordentlig fast i enklaste laget ändå.... Hihi!! Har ni börjar maila med er bröllopsplanerare m.m från hotellet alltså?? Vilka fotografer har ni anlitat?? Vi åker 4 vuxna samt 3 barn. Må så gott Med vänlig hälsning Jennifer

Heeej! Vad roligt!!! Vi är paret som gifter oss på luciadagen då vi oxå ville ha en egen ceremoni. När flyger ni ner? Jag och NovemberRain skickar meddelanden fram och tillbaka om just de frågor som du ställde. Just nu är vi i full gång med det förvirrande pappersarbetet. Har ni fått en bröllopsplanerare tilldelat er? Har inte valt någon fotograf då jag trodde att hotellet bara "ger" oss en, eller?

Vi åker själva med ett kompispar som blir våra vittnen. De gifte sig i smyg i Rådhuset i somras och ser denna resa som sin bröllopsresa.

Min brudklänning blev oxå enkel men ändå en "riktig" klänning med släp och allt... måste bara hitta en sömmerska som kan göra lite småändringar. Några tips på sömmerska? Antar att ni bor i Värmdö? Vi bor i Solna :)

Åhhh, jag säger det igen: vad roligt!!!

/Christina

• Värmdö2012

Hej Chicky Vi flyger ner samma dag som ni gifter er, 13/12. Ja jag har kontakt med en kvinna som heter Rayza om jag inte minns fel sedan en fotograf samt personer för hår och makeup. Lite förvirrad känner jag mig faktiskt haha men detta ska nog gå bra 😄. När det gäller pappersarbetet så har vi nu kommit så långt att vi ska apostle stämpla eller vad det nu hette. Sedan översätta alla till spanska. Hur har ni gjort?? Man börjar förstår nu att detta faktiskt händer att vi ska åka utomlands och gifta oss och det känns helt underbart!!! Jag är gärna med och bollar med er om ni vill?? När åker ni hem? Vi stannar till den 28/12. Ha d så bra Med vänlig hälsning, Jennifer

• pulmonate
    Chicky skrev 2012-08-02 08:13:58 följande:
    Polmonate,

vilken rolig blogg du har! Hur kreativt som helst! Ska läsa lite mer i den ordentligt och kanske snappa upp lite inspiration! Skrattande
    Hej! Tack ska du ha! Alltid kul när någon gillar något på bloggen. Det blev en bröllopsblogg där i runt ett år kring bröllopet. Nu när den är förbi återgår det förmodligen lite mer till design och arkitektur, men jag kan inte låta bli o posta bröllopsrelaterat när det kommer upp. Finns lite foto ifrån vårt eget bröllop med. 
  • pulmonate

Ni kanske vill se någon bild från vårt Italienska bröllop? Flört Castello Scaligero, Malcesine, Lago di Garda, Italien. 18-08-2012.

Ja detta är några stycken bara. Hade gärna lagt upp massor men då blir det Spam-varning  
Svar på tråden Gifta sig utomlands?! Hjälp!!