• FrökenMäkelä

Handla drickan i tyskland men varifrån

Vi ska handla våran alkohol, även läsk från tyskland till vårt bröllop. Men var ska man handla?

Calles, BorderShopen eller vad finns det mer?

Ni som handlat från Tyskland tidigare vilket ställe rekomenderar ni.

• Svar på tråden Handla drickan i tyskland men varifrån
  • FrökenMäkelä
    jimsan78 skrev 2013-01-20 06:21:34 följande:

Vi ska ta färjan från Trelleborg över till Tyskland. Har inte bestämt var vi ska handla. Men vi kommer stanna i land ett antal timmar för att slippa stressen att åka tillbaka med vändande färja. Undrar om tullen kommer tro oss när vi säger att vi ska ha drickan till bröllop. Är eller var populärt bland smugglare att skylla på stora bröllop...

Min sambo kom faktiskt på den briljanta idén. Ta med er vigsel bokningspapper ni fått hemskickat från kyrkan, om ni nu gifter er kyrkligt men om det är borgeligt så måste man väl få någon sorts bokningsbekräftelse även därifrån.
  • Juli2013

Jag läste en artikel i tidningen om olika fall där det varit uppenbart att de inte skulle ha det till privat bruk - någon som köpt flera tusen liter liksom - men som polisen ändå inte kunde stoppa, så länge de hävdade att det var för privat bruk. " vi ska gifta oss och ha 600 gäster i tre dagar" liksom.... :)

• jimsan78

Vi kommer kommer att hålla vår ranson. Vi kommer vara ca 23st varav 2 minderåriga så det blir bara starka drycker för 21 st. Så vi klarar oss nog...

• Kakan 81

För er som oroliga för tullen så får man ta över mycket stora mängder så jag tror inte dom bryr sig.. Det finns människor som åker en gång i veckan dock och skyller på bröllop el en avlägsen släkting som fyller år.... Tänk istället på att inteböverlasta bilen är mitt tips. Vi bor också i Skåne och kommer självklart att köra till Tyskland för att inhandla, tjänar massor på det och en liten kul utflykt.. Sen är frågan vilket ställe, men Calle verkar ju många nöjda med. Sen är det skitsvårt att veta hur mycket som går åt....

• FrökenMäkelä
    Kakan 81 skrev 2013-01-20 13:43:52 följande:
    För er som oroliga för tullen så får man ta över mycket stora mängder så jag tror inte dom bryr sig.. Det finns människor som åker en gång i veckan dock och skyller på bröllop el en avlägsen släkting som fyller år.... Tänk istället på att inteböverlasta bilen är mitt tips. Vi bor också i Skåne och kommer självklart att köra till Tyskland för att inhandla, tjänar massor på det och en liten kul utflykt.. Sen är frågan vilket ställe, men Calle verkar ju många nöjda med. Sen är det skitsvårt att veta hur mycket som går åt....

Ja precis, överlasta inte bilen för det blir dyrt.

Hur mycket ni ska handla på du räkna på lite hur mycket ni räknar med att det går åt. Vi har räknat som så att alla får ett glas mousserande som välkomstdrink och räknat på hur mycket glasen rymmer och sen räknat ut hur många flaskor som behövs + någon extra flaska. Öl och cider har vi räknat 5st/gäst nu dricker ju inte alla öl eller cider men det finns ju dem som dricker mer än 5öl. Vin har vi räknat ett glas förrätt, två glas varmrätt per gäst. Till middagen dukar vi med flaskor och till kvällen blir det baginbox vin, lika mycket köps in här. Dooleys och wiskey har vi räknat 4cl till kaffet per gäst och wiskey köper vi en flaska extra då det är fler som dricker gärna två glas wiskey. Läsk och kolsyrat vatten köper vi 3flak av vadera sort så det blir totalt 9flak. Vår gäslista ser ut som ca. 65 vuxna och 21barn.

Alkoholfritt har jag glömt räkna men de är inte många som dricker det så blir inga stora mängder som behövs köpas in.

Vi kommer nog köra till Calles i Flensburg och göra beställning via nätet först så man slipper hålla på och böka inne i affären.

• Mustikka
    jimsan78 skrev 2013-01-20 06:21:34 följande:

Vi ska ta färjan från Trelleborg över till Tyskland. Har inte bestämt var vi ska handla. Men vi kommer stanna i land ett antal timmar för att slippa stressen att åka tillbaka med vändande färja. Undrar om tullen kommer tro oss när vi säger att vi ska ha drickan till bröllop. Är eller var populärt bland smugglare att skylla på stora bröllop...

Om ni har ett bröllopskort att visa så kan det hjälpa än bara använda sig av ord =)
  • Mustikka
    FrökenMäkelä skrev 2013-01-20 11:48:53 följande:
    Min sambo kom faktiskt på den briljanta idén. Ta med er vigsel bokningspapper ni fått hemskickat från kyrkan, om ni nu gifter er kyrkligt men om det är borgeligt så måste man väl få någon sorts bokningsbekräftelse även därifrån.
    Riktigt smart ju! :D Då måste dem ju tro på en, Jag tänkte på bröllopskort men det där var faktiskt en briljant idé =)
  • Mustikka
    Saris skrev 2013-01-19 22:51:54 följande:

Vi ska åka redan nu i februari, har så mycket pågång sen så kommer inte kunna avvara en hel helg samt kunna skaffa barnvakt:) Gifter oss i juni.

Är några som åker så får lite bär hjällpt oxå :)
    Ni då?

Vi tänkte kanske åka i April-Maj någon gång. Då är inte vädret så hemskt heller. 
  • solklart

Ni som åker/ska åka till Estland och handla, har ni bil med er eller hur löser ni allt rent praktiskt? 

• Amandizzen

Calles är super smidigt. Man gör en beställning på nätet, så plockar dom ihop det du beställt. När du kommer dit står din pall färdig och det är bara att betala och lasta in i bilen

• solklart
    Amandizzen skrev 2013-01-21 19:56:38 följande:
    Calles är super smidigt. Man gör en beställning på nätet, så plockar dom ihop det du beställt. När du kommer dit står din pall färdig och det är bara att betala och lasta in i bilen
    Fast det är Tyskland? Jag tänkte på dem som tar färjan över till Estland, tar man med sig bilen då? Annars blir det ju lite svårt att bära med sig ;)
  • FrökenMäkelä
    solklart skrev 2013-01-21 20:46:41 följande:
    Fast det är Tyskland? Jag tänkte på dem som tar färjan över till Estland, tar man med sig bilen då? Annars blir det ju lite svårt att bära med sig ;)
    Tror nog hon svara på min TS. Kanske göra ett eget inlägg med din fråga. Nog inte så många Estlands shoppare som kollar in i en tråd om att handla från Tyskland ;)
  • solklart

Haha, ja det var det ju. Tur man bara är lite snurrig ;) Ja jag gör så, de som handlat i Estland hittar nog dit :)

• Mustikka
    solklart skrev 2013-01-21 09:12:15 följande:
    Ni som åker/ska åka till Estland och handla, har ni bil med er eller hur löser ni allt rent praktiskt? 
    Bilen är smidigast på alla sätt =D Du får med dig en del och kan njuta av att vara i estland en stund utan att behöva bära på allt =)
  • IdoJo

Bordershop är smidigt, glöm inte "vagnfemmor" bara:) Annars åk en bit in i Tyskland och in på ett vanligt större varuhus - googla innan och det finns ofta erbjudanden.

• TrohoppKärlek

Ang. Att handla alkoholen i Estland. Är det billigare eller har jag missuppfattat hemsidan som länkades? Där står det som exempel att Asti Cinzano kostar 90kr flaskan 121kr litern. På systemet kostar en flaska 69kr....

• ThereseV

Vad är det för bäst före-datum på öl/cider/vin osv, hur tidigt kan man åka ner och handla? 

Svar på tråden Handla drickan i tyskland men varifrån