• Annamolly

Denimjacka till brudklanning?

Detta ar min brudklanning. Jag ska ha en sloja med spets ocksa men den tar jag nog av mig efter ceremonin. Jag ska ha ett balte till som ni ser pa bilden underst. Den ar hellang. (Klanningen ar vit, inte benvit. Det ar bara daligt ljus pa den andra bilden... Och ignorera underklanningen som sticker fram!)

Jag ar en san person som fryser jamt och aven om vi gifter oss i Grekland pa sommaren sa kommer festen efter kyrkan att borja runt 9 pa kvallen, och nara stranden blir det kanske lite bris.

Jag vill absolut inte ha en kofta pa kvallen. Jag ar inte heller sa fortjust i pashmina-sjalar, speciellt eftersom klanningen redan ar i tva lager och ganska "floaty". Vill liksom inte "hanga pa mer tyg" utan tror jag behover nagot mer strukturerat!

Sa nu ar jag lite inne pa om man skulle kunna ha en denimjacka till, antingen en vit eller en ljusbla, ganska kort? 

Lite inspirationsbilder jag gillar:

Jag tvivlar val lite pa det for att jag ar orolig att inte kanna mig fin nog. Min klanning ar ju inte sa 'fluffig' som de pa bilderna sa det kanske ser for 'casual' ut som kombination??? Speciellt brevid min fastman nar han har kavajen pa. (Han kommer nog att ha en morkt bla kostym med vit skjorta utan slips, oppen i halsen). Men jag gillar anda kontrasten.

Vi ar relativt unga och vart brollop ar inte sa formellt, det ar pa en lite 'rustik' och traditionell grekisk taverna. Jag ska antaligen ha korallrott lappstift och fargade skor, kanske ljusbla. Hade tankt ha haret lite liknande som modellen pa den allra forsta bilden, med nagon flata och lite blommor. (Sa ni far en ide om stilen).

Vad tycker ni?? (Ursakta bildbomben).
    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Svar på tråden Denimjacka till brudklanning?
  • August Moon

Jag tycker att det passar bra till ett "lantligt" bröllop - och på det du beskriver med ditt utseende i övrigt och "rustik grekisk taverna" verkar det som att du är på rätt spår. Kanske gärna något lite femininare snitt då, jag tycker att de bilder ovan som snarare visar en jeansskjorta än en jeansjacka är dom finaste! Det känns ungdomligt och gulligt, så länge det är en sån grej som verkligen passar din personlighet så tror jag att det kommer att funka. Själv tänker jag matcha min brudklänning med en vit skinnpaj, det kommer bli helrätt därför att det speglar min personliga stil.

• palma2013

En cremefärgad skinnjacka med feminint snitt skulle vara väldigt snyggt till.

• afturelding

Jag skulle absolut kunnat ha en ljus denimjacka till den klänningen! Jag skulle nog inte välja den vanliga blå, utan en ljusare. Möjligtvis i ett annat styvt tyg också.

• FruW

Snyggt! Verkligen kul idé och med din klänning tror jag det blir jättefint. Hade det varit en mer fluffig klänning hade det kännts lite svårare tycker jag, tycker det skär sig lite då.

• LarsdotterM

Guuuud så snyggt! Tror absolut att det blir bra med jeansjacka till brudklänningen! Vart lite sugen själv nu på att köra den combon :p

• stormhelen

Mjjjaaaa... jag tycker nog inte att jeansjacka och bröllopsklänning funkar speciellt bra ihop. Kombinationen passar inte så bra, visst det kanske blir "roliga" modell bilder om ett jeansföretag låter göra en plåtning för sitt företag. Jag tycker att det blir lite för "vardagligt" intryck så att säga.

Men en vit eller cremefärgad skinnjacka som palma2013 föreslog skulle nog fungera bättre tycker jag, om man vill ha olika matrial. Det ger ett lite mjukare intryck samtidigt som man får den här lite "tuffare" känslan som man får med jeanstyget.

• SoonToBeBride2013

Jag tror absolut att det kan passa ihop, men tror samtidigt att det kan bli lite för vardagligt för ett bröllop...

Du kan inte tänka dig en bolero eller en kavaj i vanlig bomull (vit eller svart)? Kavaj kan man hitta utan att det behöver vara så dyrt, t.ex. på H&M där jag köpt en del av mina finkläder. För mig är denimjacka väldigt casual, men har bröllopet rent gerellt ett sådant tema fungerar det nog bättre.

• Ladurée Addict

Är du ute efter en lantlig stil och gifter dig på en hästgård, kanske en jeansjacka hade fungerat utan att se sjavig ut. Men det krävs en hel del när det gäller övriga accessoarer, hår och inte minst en passande omgivning. En vit vintage pälsjacka/ bolero av något slag vore annars mer lämpligt?

Klänningen i sig är så pass skör och vacker att jag helst av allt inte skulle vilja dölja dess detaljer. Jag skulle vilja behålla den uberfeminina känslan som gränsar till bohemisk lyx. Du har ju alla möjligheter av få in den rätta känslan eftersom du gifter dig i Grekland. Vilka skor ska du bära? Ett par fantastiska sandaletter och nästan helt utsläppt hår vore gudomligt vackert med klänningen.

• Annamolly

Tack sa jattemycket for att ni tar er tid att ge er asikter! Mkt uppskattat! Pratade aven med min fastman igar och han sag blankt pa mig i tre sekunder och log sedan stort och sa "Det skulle nog se jattecoolt ut!". Haha.

Laduree Addict: Det dar med skinn ar intressant, men jag undrar om det inte blir alltfor varmt. (Gillar vintage pals ocksa, men det blir garanterat for varmt!) Det ar anda slutet av Juni i Grekland, sa det kan mycket val bli riktigt varmt och jag kanske inte ens behover nagot alls, men jag maste gardera mig. Sedan haller jag med dig om att det kanns lite synd att tacka denna fantastiska spets med en jeansjacka.

Det star lite mellan att kopa nagot som verkligen passar till klanningen, kanske fran samma designer. I sa fall blir det dyrt men fint och lite 'lyxigt'. Eller sa kor jag pa detta med en riktigt snygg jeansjacka fran All Saints eller nagot annat marke jag gillar. Da kan jag kopa den snyggaste mojliga jeansjackan, men det blir anda inte speciellt dyrt.

Detta ar lite svart att forklara, men jag vill bara ha klader pa mig som jag verkligen alskar denna dagen och jag skulle inte kanna mig sa exalterad over att ta pa mig till exempel en kavaj fran H&M aven om jag har massor av klader darifran (en riktigt snygg kavaj till och med). Det kanns for 'vardagligt'. (Ni tanker sakert: Men en denimjacka ar inte for vardagligt? Hahah! Jag vet inte. Men det kanns mer 'jag'.)

• Chicita

Kör på det. Om du tycker att jeansjackan blir lite för "tuff" så kan man lägga till spets på den.
    Exempelvis:

Eller om man är väldigt duktig på att sy så man kan sprätta bort och ersätta delar...

Eller göra den lite mer feminin med andra knappar och lite blingbling/pärlapplikationer

Vårens mode går mot jeansjackor och vi har stylat många av våra dockor i butiken med vita klänningar/blusar + jeansjacka eller jeansväst. Så det är helt rätt trändmässigt så att säga Glad 

• Annamolly

Ja, det kan man ju gora, Chicita! Jag ar tyvarr inte bra pa att sy men jag kanske kunde be en sommerska gora lite andringar pa den! Spets eller lite stenar eller nagot kanske :) 

• hjgs

tror det blir riktigt snyggt med en ljusare blå jeans jacka jag körde skinnjacka i juni, var kanon.

• Annamolly

Ja, eller kanske en vit eller cremefargad till och med. Skulle garna se lite bilder om nagon har, pa sig sjalva i brudklanning med lite otraditionell cover-up, som skinnjacka tex!

• Chicita

Men jösses... jag måste varit trött i går. Förvånad
    Hur stavar jag egentligen... Trend - inte tränd (exempelvis) Oskyldig

Att sätta på nitar på ficklocken (eller strass-stenar) är inte så svårt, det kan du göra själv Annamolly.
    Att sy på spets på ficklocken eller ersätta någon del med spetstyg är ju lite mer avancerat dock, så det kanske du ska be en sömmerska om då. Det borde inte ta så lång tid för henne i alla fall och alltså inte bli så väldigt dyrt Glad 

• anne på grönkulla

Jag som gillar tuffa kontraster skulle lugnt ha det, har t ex jeansjacka som kavaj en del på mitt rätt formella jobb. Så kör säger jag (och utan att fluffa till den, för en gångs skull är jag inte helt enig med Chicita  ).

• Chicita
    anne på grönkulla skrev 2013-03-01 10:09:18 följande:
    Jag som gillar tuffa kontraster skulle lugnt ha det, har t ex jeansjacka som kavaj en del på mitt rätt formella jobb. Så kör säger jag (och utan att fluffa till den, för en gångs skull är jag inte helt enig med Chicita  ).
    Haha... det var ju bara förslag på hur hon kunde göra om hon tycker att jeansjackan blir för tuff och vill mjuka till den lite Flört
    Hellre en liten romantisk detalj på jeansjackan - än att skippa jeansjackan helt om hon tvekar tänkte jag Flört
    Som sagt, vi har kört mycket med jeansjackor till fina vita klänningar nu på jobbet (alltså style-mässigt) för det är dit trenden går för närvarande.
Svar på tråden Denimjacka till brudklanning?