• smultronbubbla

Träningstips

Hej på er!

Jag går på Underbara Friskis & Svettis. Bra priser och bra ledare!
    Jag tränar bas-och ryggpass tre gånger i veckan. anledningen till att jag tränar är att ajg vill gå ner i vikt. Är inte överviktig, en del tycker jag är knäpp, men jag stör mig så mycket på mitna "kärlekshandag" och min mage.
    har tränat i kanske 8 veckor nu, men märker inget resultat. JAg går UPP i vikt istället. Vågar inte prova medelpass, för när jag tar ut mig på bas-passen blir jag illamående och yr, dessutom har jag problem med andningen.
    Någon som har något tips på hur jag ska göra?

Tack!

• Svar på tråden Träningstips
  • Mia-76

Att du går upp i vikt beror säkert på att muskler väger mer än hull.

Illamåendet och yrselkänslan på att du kanske i din strävan att gå ner i vikt äter mindre och kanske för lite för att orka med ett träningspass.

Detta var en snabb första analys, det kan ju finnas en massa orsaker.

Finns det inte nån rådgivare på Friskis som du kan bolla dina problem med? Det är ju meningen att träningen ska göra att man mår bättre.

• smultronbubbla

Mia-76

Alla säger datt det är muskler, men det verkar inte vara muskler. Allt sätter sig på magen och midjan, det jag kämpoar för att bli av med...

Jag äter som jag ska, är noga med maten eftersom jag är så rädd för att må illa. Äter en och en halv till en timme innan passet och sedan efter.

Vet inte om det finns någon rådgivare på Friskis faktiskt.

TAck för ditt svar!

• Nyfiken gul , nu fru

hur är det med vätskan??

Du måste dricka även UNDER träningspasset o både före o efter... O då inte någon ynka klunk utan rejält...

o äter du klokt o mycket fibrer behöver du dessutom lite extra vätska eftersom fibrer binder vätskan i kroppen...

Jag tycker du ska prata med dina gympaledare på friskis o svettis o be de förklara varför du inte går ner i vikt.. Eftersom de ser dig är det lättare också att få allting rätt...

• blivande fru J

jag skulle också rekommendera dig att äta lite tidigare innan träningspasset, jag blir också illamående om jag äter 1½ timme innan passet, utan brukar äta 2-2½ timme innan passet om jag äter något lite tyngre, annars mår jag illa, men det är ju lite smaksak antar jag hur kroppen reagerar. Fråga på gympan tycker jag.

• smultronbubbla

Hej!

Tack för era svar!
    Jag har sökt runt lite på nätet och sett att jag faktiskt äter för tidigt innan passet. Frågan är bara vad jag ska äta? Om jag äter 2-3 timmar före passet blir jag ju hungrig igen och man ska ju inte träna hungrig. Ska jag äta middag före eller efter passet om jag tränar mellan 17.30 och 19.00? Det är alltså passen uppdelade de olika dagarna.

• ekb

Hej!Jag är en tränare på F&S och angående mat och träning så rerkommenderar jag att du äter middag 2.5-3 timmar innan passet och sen tar en banan, yoghurt eller nåt sånt 45 min. innan du tränar. Försök även drick en liter vatten timman innan du tränar. Sen är det viktigt att du tar nåt att litet att äta inom 30 minuter efter att du tränat såsom en frukt och fotrsätter att dricka vatten. När du sen kommer hem så ät nåt mer, lagad mat eller smörgås eller vad du nu tycker om. Det är inte en bra ide att börja träna och sluta äta... När man tränar så ökar ju oftast aptiten. Det är jätteviktigt att du lyssnar på vad din kropp säger. Lycka till!

• K.C

EKB:
    får jag fråga en sak? behöver ett proffs...
    om man käkar nutrilett för att gå ner, men äter vanlig mat typ nån dag på helgen eller så - är det då dumt att försöka ta sig till gymet? man levar ju lite på svältgränsen - är det korkat att ta den lilla energi man har till träning?

• SB_Helena

Jag dricker nutrilett men de dagar jag tränar äter jag "vanlig mat". Just för att man måste få energi så man orkar träna och för att man ska klara att återhämta sig. Nog för att mitt mål är att gå ner i vikt med nutrilett men man vill inte bryta ner kroppen heller.

• *tildis*

Jag har under längre perioder försökt få bort min lilla putmage jag har. Men aldrig lyckats. Nu är jag desperat inför sommaren och hoppas ni kan hjälpa mig med tips.
    Under flera år har jag tagit långpromenader innan frukost, men detta har alltså inte hjälpt. Jag har gjort sit ups för att träna magmusklerna, men resultatet jag fått är bara att de övre magmusklerna precis nedanför brösten syns. Putmagen finns kvar.
    Nu har jag börjar ut o springa ca 3 ggr i veckan innan frukost för att sedan direkt efter träningen äta en ordentlig frukost på grovmackor, kalkonpålägg och tomat eller havregrynsgröt med en burk makrill. Äter för övrigt en Atkinsins-south beachinspirerad diet med lite mindre kolhydrater och mer protein till lunch och middag. Äter endast godis eller annat onyttigt en gång i veckan och då kompletterar jag detta med en extra promenad eller liknande.
    Varje dag cyklar jag ju till och från jobbet samt cyklar hem på lunchen för att gå ut med vovven. Hinner ändå med en bra lunch med mycket protein och grönsaker. Mellanmål blir en frukt eller ca 10 nötter för att få i mig bra fett.

Såhär har jag hållt på i ca två månader nu men fortfarande putar magen ut lika mycket. Min rumpa har däremot blivit mindre.
    Snälla hjälp mig, vad ska jag göra???

• blivande fru J

Sit ups och dyl kommer inte få bort putet, däremot bygga viktiga muskler i magen. jag tror att löpningen på sikt kommer att ge bra resultat i att få bort just den sortens put. Fortsätt som idag så kommer troligen reusltaten med tiden. Tänk på att det tar tid!

• Forsfors

K.C: När jag gick på cambridgekuren så uppmuntrade de oss att träna eftersom det skulle hjälpa till att bibehålla muskelmassan, samma princip borde ju gälla för nutruilett. Ev så är det kanske bättre att träna styrka än förbränning under kuren, då styrka inte tar lika mycket energi "just nu" under kuren utan mer muskler ger en högre förbränning på sikt, vilket kan avra bra efter kuren för att bibehålla den nya lägre vikten, samtidigt som du slipper förlora allt för mycket muskelmassa medan du går ner. Jag är absolut ingen expert, vill du ha mer säker info så fråga någon på gymet elelr ring nutriletts kundtjänst/ träffa en dietist elelr något sådant, det jag skrivit nu är bara efter mina egna erfarenheter, vad jag hört, vad jag läst mig till och slutsatser jag dragit av det.

• ekb

K.C, angående träning och Nutrilett så håller jag helt med SB_Helena. Ät riktigt mat de dagarna du tränar. Man måste var rädd om sin kropp, man har ju bara en...

• smultronbubbla

Hej ekb!

Tack för ditt svar och förlåt att det dröjt så länge med mitt!
    Ska följa dina råd, men har varit sjuk i flera veckor och nu går ju terminen ut, så det får bli till nästa termin.

Svar på tråden Träningstips