• *Hanna*

Vad ska jag äta??

Hej!

Jag är 1,69, och väger ca 72 kg. Vill gå ner ca 10 kg. Jag tränar ca 3 ggr i veckan (oftast mer, ibland mindre). Då tränar jag varierat, styrketräning, boxning, step up. Jag försöker äta rätt & nyttigt, men har inte så stor kunskap & fantasi. Någon som har tips på nyttig mat som jag kan äta? Eller en bra diet som verkligen fungerar? Har funderat lite på nutrilette & dylikt, men det kanske inte är så näringsrikt när jag tränar? Jag vill ändå gå ner i vikt relativt fort.

Hälsningar, Hanna

• Svar på tråden Vad ska jag äta??
  • Ellte

Får man fråga varför du vill gå ner så mycket? Vi är lika långa och mitt mål är att väga 68 kilo på ett ungefär. Då kommer jag ha ultimat kroppskomposition ;)...rätt fettprocent och muskelmassa (om jag fortsätter träna). Du lär ha enormt med muskler om du tränar så mycket som du säger och jag tror nästan att du skulle vara "underviktig" om du bara väger runt 60 kilo...

Nyttig mat VET du vad det är... Inte för mycket godis, grädde, chips etc. Mycket frukt och grönt. Mycket vatten. Tre riktiga mål om dagen och tre mellanmål iom att du tränar så mycket... Inga nyheter eller hur? :D

• melie

Håller med Ellte. Ät ordentligt och regelbundet. Dieter är visserligen effektiva om man vill gå ner fort. Men ofta är det vätska man förlorar och man vet inte ännu hurvida olika dieter kan vara skadliga eller inte i det långa loppet. Oftast går man upp det man gick ner (plus lite till) när man slutar med dieten. Det är bättre att lägga om kosten och hitta en kosthållning som passar dig, som du mår bra av och kan leva med resten av ditt liv. Lycka till och va rädd om dig!

• *Hanna*

Ellte: Jag har alltid vägt runt 62-64 kg, fram till för några år sedan, då jag sakta men säkert började öka i vikt. (troligtvis p.ga p-piller). Jag har inte särskilt mycket muskelmassa, ännu. Har dock bara tränat i ett år ungefär. SJÄLVKLART vet jag att frukt & grönt är nyttigt att äta, sådant hör väl ändå till sunt förnuft. Jag är intresserad av recept & tips på mat (där frukt & grönt ingår)....

• Mia-76

Här är lite inspiration på temat frukt och grönt:
    www.fruktogront.se/

Om man tränar mycket som du gör tror jag pulverkurer i stil med Nutrilett, Naturdiet, Cambridge etc blir för lite för där är väl själva grejen att man får i sig väldigt lite kalorier per dag.

Viktklubben på Aftonbladet eller Viktväktarna är kanske en bättre ide för då lär man sig mer om kost. Dessutom får du ett program utformat efter dina förutsättningar.

Lycka till!

Svar på tråden Vad ska jag äta??