• hush

Hela livet med sin första/enda partner?

Goddagens.

Min kusin, som är sexton år gammal (sjutton i år), har gått och förlovat sig med sin pojkvän som är fyra år äldre. De har varit ihop i ungefär ett år och verkar nu ha bestämt sig för att leva tillsammans resten av livet. Kusinen min har båda fötterna på jorden och är väldigt realistisk av sig, och att göra nåt sånt här är väldigt olikt henne. Jag är dock glad för hennes skull och hoppas att det ska hålla mellan dem.

Nu till min fråga.

Hur vanligt är det egentligen, att man förlovar sig/gifter sig med sin första och enda pojkvän/flickvän (och den enda man har legat med, för övrigt) och att det faktiskt håller hela livet? Finns det någon här som det har gått bra för? Eller är det överlag en dålig idé att binda sig när man är så ung och oerfaren?

Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Hela livet med sin första/enda partner?
  • Norrbottensbrud

Lord_of_the_flies: Håller inte med dig om att 95 % av 70-talisterna inte kommer att ha några livslånga förhållanden. Varför skulle de inte det? Tycker att det är ganska bedrövligt att jämföra förhållanden med bilmärken, bostäder och jobb....

• EhjärtaK = sant

Jag hoppas att det kommer hålla .

Det har gått bra under de första 7 åren i alla fall

• dala82

Mina föräldrar blev ihop när mamma var 17 och pappa 20. Gifte sig 3 år senare, fick mig 2 år senare, min bror 4 år efter mig och min syster 1 år efter min bror. I sommar åker vi till Kenya för att fira deras silverbröllop. Och det syns att de fortfarande är lika kära.

Min svägerska träffade sin karl när hon var 15. Idag har de varit gifta i 11 år och har tre barn.

Jag och min kille blev tillsammans när jag var 16 och han 18, i sommar har vi hållit ihop i 7 år och varit förlovade i 2. Det finns inga tvivel, och jag blir mer och mer kär för varje dag som går. "Människor är som pusselbitar, det finns alltid två som passar ihop!"

• dala82

Oj vad djup och poetisk jag blev ;) ;)

• Anemona

Naturligtvis kan det hålla hela livet, säväl som att det kan spricka efter 10-15 år. Men det kan man ju aldrig veta i förväg, eller hur? Bara för att man är 30 när man träffas finns det ingen garanti för att det skall hålla då heller. Som jag ser det utvecklas man hela tiden i livet, man är inte "färdig" bara för att man uppnått en viss ålder.....

• :o)

Jag och min blivande träffades när vi var 15 år. Är idag 26 år och kommer att gifta oss till sommaren. Hur framtiden blir kan ju ingen veta. Men varför skulle man inte kunna leva lyckliga hela livet bara för man träffades när man är ung? Vi har båda två ändå gjort vad vi har velat, ut och rest, pluggat i annan stad men ändå hållt ihop. Bara för att man träffas när man är äldre betyder ju inte det att man lever lyckligare?

• :o)

Håller med dig anemona, bra sagt!

• halstabletten

Anemona: visst ligger det något i det du säger, men i tonåren har man ju inte ens hittat sin identitet. Jag känner par som träffats på högstadiet och är lyckligt gifta idag, 30 år senare. Men jag känner också flera som insett efter att de skaffat barn att hoppsan(!) det här var nog inte den rätta ändå. När man är så ung borde man inte har så bråttom att gifta sig, tycker jag iaf. Äktenskap ska ju vara hela livet.

• Soon

Jag kanske är lite ovanlig då jag inte träffade min fästman förran jag var 20 år (skulle precis fylla 21). Han är min första pojkvän och om ett år ska vi gifta oss och då har vi varit tillsammans i 3,5 år.

Visst har jag datat och haft flörter, men ingen "pojkvän" innan honom och det är jag på ett sätt glad över. Och självklart är ambitionen att det är vi 2 för alltid!

SÅ - låt din kusin följa hjärtat. Man kan inte råda i sådant här.

Svar på tråden Hela livet med sin första/enda partner?