• äntligen på väg

Lustiga bröllopshistorier

För ett tag sedan blev vi inbjudna till en bröllopskväll i kyrkan där vi ska gifta oss. Vi var väl ett knappt 20-tal par som fick lyssna på lite olika in -och utmarscher, bröllopspsalmer och sånger. Prästen berättade om vad som händer under vigseln och hur upplägget brukar vara.
    Det roliga var att han berättade om flera bröllop där det hänt en del oväntade saker och det var hur kul som helst att lyssna på. Tex hade en präst sagt till det nervösa paret innan de gick in i kyrkan:
    Ta dé lugnt, gör bara som jag så ordnar det sig! Sagt och gjort, de gick efter prästen in i kyrkan och när han knäböjde framme vid altaret föll även paret ner på knä, fast de var fortfarande kvar i gången, så de kröp fram sista biten till altaret... Det lär ha ett kul ut!
    Jag vill höra flera historier om lustiga saker som kan hända! Jag klantar mig nämnligen jämt så det skulle vara skönt att höra om andra som inte gör allt perfekt! Skriv nu!

• Svar på tråden Lustiga bröllopshistorier
  • sbh

Hej!
    Min systers bröllop var ganska lustigt så här i efterhand. Just då tyckte jag att det var bättre att de lät bli eftersom att det mesta gick galet.

Det började med att vigseln var planerad utomhus, men det blev regn och därmed inflyttad. Sen trillade min systerson på hallmattan och började blöda näsblod, något som min syster inte upptäckte fören hon såg att brudklänningen var nerblodad. Som tur var är min mormor en ängel på fläckar och lyckades få bort det mesta.

Väl i kyrkan upptäckte syrran att hon glömt brudbuketten hemma. Min morbror åkte tillbaka och hämtade den. I all hast höll han på att krocka med en hästtransport...

I kyrkan gick allt vägen, fram tills det var dags för de två barnen att döpas. Jag skulle hålla i brudbuketten och dopljuset. Väl där framme såg jag mormor peka på mitt hår och ljuset. Fattade gallopen att håret höll på att ta eld. För att undvika en katastrof tog jag handen som jag hade brudbuketten i och flyttade håret. Det fick till följd att jag lyckades släcka dopljuset exakt samtidigt som prästen sa att ljuset skulle brinna som en symbol för att barnet skulle få ett långt liv...

Festen blev iallafall lyckad och min systers äktenskap har varit lyckligt i 11år.

Nu är det snart min tur att gifta sig och jag förväntar mig inte ett perfekt bröllop, satsar hellre på ett underbart äktenskap...

• äntligen på väg

Ja det viktigaste är ju att äktenskapet blir lyckligt!

Kom på en rolig grej till om ett annat par: Vigseln var i ett litet kapell och prästen sa åt paret att gå ut i sakta mak så att de hann njuta av stunden och att alla skulle hinna se dem ordentligt. Paret började då trampa i luften och kom knappt framåt överhuvudtaget. Prästen fick då knuffa på dem lite bakifrån för att de skulle röra sig framåt.

• Vickan7

*puffar*
    Vill höra fler roliga historier!

• mli_b

Vår präst berättade om en vigsel han haft. De kom fram till "Ja-delen" utan problem. Prästen frågar brudgummen, "tager du..." Han svarar "Ja", prästen till bruden "tager du..." och så blir det knäpp tyst. Det var tyst en lååång stund innan bruden vaknar till och inser att hon kanske borde säga något, då kom ett försiktigt, tvekande, frågande "jaa". Hon var helt uppe i den vackra stämningen att hon inte följde med i vad prästen sa.

• mammacatta

min kusin hade fått stora röda lappar under sina skor, å trodde att d skulle vara så. väl i kyrkan kom han väl på att så inte är fallet, så när knäböjandet tog sin början så grävde han ner skorna i mattan som låg där... mattan såg ut som en smärre katastrof och låg ÄNDÅ inte över lapparna....

• maj_06

Har ett kompisgäng i England där killarna (vilka skulle annars komma på iden ) alltid erbjuder brudgummen (när någon i gänget gifter sig) 100 pund för varje sekund brudgummen väntar med att svara efter att prästen ställt frågan. Jag tror att rekordet ligger i dagsläget på 8 sekunder. Låter inte mycket men i den situationen är 8 sekunder lååååångt (jag lovar har själv sett det). Behöver jag tillägga att tjejerna/fruarna är ursinniga få sina barnsliga killar/män.

• äntligen på väg

Jag kom på en vigsel till som prästen berättade om. Det var ett lantligt bröllop. Prästen frågade mannen "tager du" och han svarar "ja". Han frågar bruden "tager du", och hon svarar lite argt "ja, om han lovar att hjälpa till i lagårn!" Prästen vänder sig då till mannen igen "lovar du att hjälpa till i lagårn"
    Det blev två "ja" tillslut

• Linnea J

maj_06
    det var det roligaste jag läst på länge hahahaha... det var verkligen kul, fast inte om man blir utsatt kanske.hihi

• Sept-05

Ha ha ha...kul att läsa om, troligen inte alls lika kul om det händer en själv !

Jag har en kompis vars mamma är präst. Hon berättade om en vigsel hon hade. Helt plötsligt så blev brudgummen helt grööön i ansiktet och kräktes rakt ut... Det visade sig sen att hans vänner hade kört lite hårt med honom dagen innan på svensexan... Tror att han skämdes en aning och bruden var nog inte helt nöjd !!

• martiina76

Äntligen på väg...

Tror vi var på samma info (Tölö?) Kan inte du maila mig i så fall för jag skulle vilja fråga ett par saker som jag har tänkt på...

martiina76@hotmail.com

M.

Svar på tråden Lustiga bröllopshistorier