• äntligen på väg

Lustiga bröllopshistorier

För ett tag sedan blev vi inbjudna till en bröllopskväll i kyrkan där vi ska gifta oss. Vi var väl ett knappt 20-tal par som fick lyssna på lite olika in -och utmarscher, bröllopspsalmer och sånger. Prästen berättade om vad som händer under vigseln och hur upplägget brukar vara.
    Det roliga var att han berättade om flera bröllop där det hänt en del oväntade saker och det var hur kul som helst att lyssna på. Tex hade en präst sagt till det nervösa paret innan de gick in i kyrkan:
    Ta dé lugnt, gör bara som jag så ordnar det sig! Sagt och gjort, de gick efter prästen in i kyrkan och när han knäböjde framme vid altaret föll även paret ner på knä, fast de var fortfarande kvar i gången, så de kröp fram sista biten till altaret... Det lär ha ett kul ut!
    Jag vill höra flera historier om lustiga saker som kan hända! Jag klantar mig nämnligen jämt så det skulle vara skönt att höra om andra som inte gör allt perfekt! Skriv nu!

• Svar på tråden Lustiga bröllopshistorier
  • Kaffemoster

Vår präst kallade min man för fel namn när hon pratade med församlingen innan vi kom in i kyrkan. Tack och lov så gick en av våra vänner fram till prästen och påpekade felet så att det blev rätt under vigseln. Han har ett udda namn som lätt kan bli fel.

Var på ett annat bröllop för många år sen där prästen kallade brudgummen för Jan istället för Jonas. Då brudens X hette Jan så blev det lite pinsamt.

• Jeanette B

är det ingen som har nått mer, det här är ju skit kul. Hitta på nått annars jag har så tråkigt!

• Nymphéa

Ahahah! Jätteskoj!

Jag har läst en rolig sak här på BT. Ett par bad kantorn att spela musiken från Robin Hood som utmarsch (Den med äh-vad-heter-han-dansar-med-vargar-snubben). När de står där framme vid altaret och vänder sig om så börjar kantorn spela musiken till den tecknade filmen (hoodiladi, hoodiladi, hoppsan vilken dag!). Kul i efterhand! Kanske inte så kul när man står där och förväntar sig en mjuk ballad...

• pickledpossum

Hahahahahahahahaaaa!!!!!

• l i s a

Den där om "hoodiladi, hoodiladi" säger en av mina bästa vänners bror inträffade på ett bröllop där han var prästen... Det kanske börjar bli en skröna? Kul så man kiknar är den i alla fall

Är det ingen fler som har något kul att berätta om? Fast det kanske är så att de allra flesta bröllop är prickfria... hmmm och det är ju glatt i och för sig

• l i s a

Jo jag kom på en sötis! Min bästa väninna (för övrigt hon som sjöng så fel på ett bröllop) var tärna med sina småsystrar för en massa herrans år sedan. Den yngsta syrran var kanske 3 år och var lättuttråkad. Hon stod och suckade där framme när prästen pratade och frågade snällt men irriterat om han inte var klar snart Till slut fick flickan nog och spatserade fram till altarringen och la sig och sov med tärnbuketten på bröstet! Lite makaber syn men sött värre och allt finns på film... gissa vad den tjejen kommer att få se på sitt bröllop

• emma&oskar

Såg en jättesöt grej i ett program, ett sådan där folk skickar in sina egna roliga hemvideos:

När brudparet skulle gå in så gick det en liten flicka och en liten pojke först. Jättesöta var de. Flickan skulle kasta rosenblad på gången, men varje gång hon kastade ner ett blad plockade pojken upp de igen och la tillbaka de i korgen

• Linca

När mina blivande svärföräldrar gifte sig, erbjöd sig best man att putsa brudgummens skor innan bröllopet. När det sedan var dags för att knäböja framme vid altaret syntes klart och tydligt en text under hans skor: "Help me". :)

• turkos

Känner ett par där brudgummen började skratta under vigseln, för att han var så nervös. Han skrattade så mycket och kunde inte sluta, att prästen fick avbryta och de fick ta en liten paus och börja om på nytt... Bruden var inte lika glad.

• l i s a

Hahahahahha! Det här är den roligaste tråden! Tur att inte allt detta hänt på ett och samma bröllop!

Ser framför mig synen av det krypande brudparet där brudgummen har texten ”help me” under skorna, efter går en flicka som slänger rosenblad och en pojke som plockar upp dem igen. Väl framme vid altarringen lägger sig lilltärnan och sover medan stortärnan sjunger "fill my heart with sadness". Brudgummen kräks lite men svarar ja till att bli brudens hustru efter 8 sekunders betänketid och efter att ha lovat att städa ladugården och den lufttrampande utgångsmarschen sker till Hoodilali-Hoodilali-Hoppsan-vilken-dag!

• Marlean

Min mamma gifte sig visst med Alf INGER... istället för Ingvar, kanske visste prästen något vi inte visste? ;)

• mammacatta

en till om näbbar:
    på brorsans bröllop så var d två underbart söta tjejer som skulle hålla brudbuketten. när jag skulle sjunga you are so beautiful, så fick jag gråten i halsen, för när jag kastade en blick på de två, så rullar ett kinderägg iväg över golvet... å lite senare när den ena höll i brudbuketten å den andra en liten blomma till svärmor, så började de fäktas med blommorna... ingen såg vad brudparet höll på med, alla tittade på "änglarna"...:D

• äntligen på väg

Hur kul som helst

Mera, mera!!!

• uppsala-talja

Jag har hört nåt, som kan vara en variant av den där med Hoodeladi Hoodeladi (eller hur det nu ska stavas).

Ett begravningsfölje hade bett om The elephant song, en sorglig 60-talsballad om elefanter som blir skjutna i djungeln. Den har en sorgsamt vacker melodi som skulle bli en perfekt illustration till stämningen. Kantorn missförstod i vart fall, och stämde upp Överste Hattis marsch ur djungelboken. Ta-da-da-da-di-da-di-da-da-daaaaa. Ta-da-da-da-di-da-da-da-daaaaa.
    Da-di-di-da-da.
    Da-di-di-da-di-da-da-da-da-daaaaaa.

• Fru O

Vad sägs om den här då? Det var i en kyrka med en vanlig dörr längst ner där brudparet skulle gå in, innan vigseln stänger man till den så att brudparet kan ställa upp osedda i väntan på ingångsmusiken. Just den här dagen gick dörren i baklås... Kantorn började spela, vaktmästaren försökte öppna för brudparet utifrån, kantorn spelade, vaktmästaren ryckte i dörren. Kantorn tystnade, vaktmästaren gick in andra vägen, vid koret och gick gången ner med en verktygslåda, kantorn började förvirrat spela igen, men tystnade då han upptäckte att det bara var vaktmästaren. På tredje försöket blev det rätt!

Svar på tråden Lustiga bröllopshistorier