• *sambo*

GI-metoden 2

Hej!

GI-metoden-tråden var stängd så jag kör igång här!

På måndag tänkte jag köra igång med GI-metoden (har gått med i giviktkoll.se).

Har läst igenom South beach-trådarna och det känns ju väldigt likt GI.

Någon som håller på nu?

• Svar på tråden GI-metoden 2
  • *tildis*

Hej!
    Jag håller på för fullt, tycker det är en toppendiet!!!
    Efter att ha provat både det ena och det andra har jag äntligen hittat en livsstil som jag är fullt beredd att leva med resten av livet. Fullkomligt älksar maten jag äter och varje måltid är en njutning.
    Pigg och alert är jag också och motionen har enbart blivit bättre med ökad uthållighet.

Tycker du ska köra på stort. Börja inte imorgon, börja idag.

Och du.. Lycka till!

• *sambo*

Tildis:

Hur mkt har du tappat och på hur länge?

Jag tänker inte börja innan midsommar, ska bort där jag inte är med o handlar mat så det blir lite svårt att styra...

Kör du South beach eller någon GI-metod som tex Ola Lauritzon?

• Bröllopstokiig

Jag kör Ola Lauritzon. Ett tips är att köpa boken, den är jättebra och lättläst.

Även Paulun kan jag rekommendera.
    Har genomfört alla tre faserna, den första fasen var jobbig för mig, men de resterande gick bra!

Jag har provat allt från pulverdiet, lågkalori, inget fett, south beach, atkins och GI och jag har helt klart fastnat för GI. Nu vill jag poängtera att Atkins, Souch Beach och GI metoden bygger på samma principer, skillnaden är att man ska äta fettsnålt vid south beach (nyttigt fett ok). Nu förespråkar jag mer fett i kosten, då jag själv märkt stor skillnad. Utan fettet håller man sig inte mätt på samma sätt och känner sig ständigt småsugen. Men man måste tänka på att när man lägger till mer kolhydrater måste man minska på andelen fett. Och var inte rädd för det nyttiga fettet. Det kan till och med hjälpa dig i din viktnedgång.

Förut åt jag alltid light light light.... och var fortfarande rund om magen. Nu aktar jag mig för det eftersom de ofta tillsätter socker, mjöl m.m. Och vips blir jag mycket mättare!

Nu har jag gått ner fyra kilo på två mån. Då måste jag tillägga att jag faktiskt unnat mig lite gott emellanåt och då ökat motionen som utbyte. Nu har jag bara ett kilo kvar, sen har jag nått mitt mål!
    Alltså, jag hade inte mer än fem kilo att gå ner, de som sitter som berg!!!

En liten parentes är att om jag inte tränat så mycket som jag gör nu så skulle jag dragit in ännu mer på kolhydraterna. Nu äter jag tex havregrynsgröt eller två surdegsmackor med hela korn till frukost. Till mellanmål äpple och nötter och lunch och middag oftast proteinrikt med mycket grönsaker. Hade jag inte tränat hade jag nog valt mer äggrätter till frukost, vilket är att rekommendera vid lågkolhydratkost.

Hoppas du lyckas bra med denna diet nu efter midsommar! Läs gärna nån bok inom ämnet så du har lite kött på benen innan du startar!

• *sambo*

Tidlis:

Tack för all information, va duktig du är, verkar otroligt målmedveten!

Har faktiskt införskaffat Olas bok och tycker den verkar vettig!

På måndag kör jag igång o rapporterar in mina resultat

• *sambo*

Mimmi27

Jag ska köra igång på måndag så resultat vet jag ännu inte

Själva sidan är ok, den är ju helt nyuppstartad så det kanske inte är späckat emd recept tex.

Men informationen om hur man ska gå till väga tycker jag är utförlig och bra!

• *sambo*

Ja det verkar inte vara så många som vill hoppa på denna tråd

Nåväl midsommarhelgen är min sista i "frihet" *s*

På måndag börjar jag med GI enligt Ola Lauritzens bok.

Ha en skön midsommar alla!

• Swedie

GI är en bra metod så länge ni har koll på de totala kalorierna ni äter också. www.fitday.com är en superbra sida att logga mat. Lite jobbigt i början, men så fort man har "recent foods"-listan klar är det lättare :)

Lycka till!

• Mimmi27

Jag gick ut stenhårt med SB, och höll mig till den både helger och vardagar, men nu är det fusk, fusk, fusk på helgerna och även lite på vardagarna. Så efter midsommar är det dags att köra igen. Jag är gärna med dig här så vi kan peppa varandra. SB-tråden är ganska lugn för tillfället, och jag tycker det är bra att ha ngn här att skriva med.
    Vad jag förstår är våra dieter ganska lika?

• *sambo*

Mimmi27:

SB och GI metoden har ju samma grundtanke, skär bort kolhydraterna i början och inför dem sakta i kosten igen.

Vad jag förstår skillnaden så förespråkar SB fettsnålt och proteinhögt och GI förespråkar hög fetthalt (men bra fetter) i början och sen när man ökar kolhydratintaget så sänker man fetthalten i det man äter.

IMorgon börjas det så klart vi ska peppa varandra!

Swedie:

GI.metoden (Olas bok) säger att man inte ska ha koll på kalorierna för om man äter mkt proteiner och bra fetter så orkar man oftast inte äta lika mkt för det mättar ordentligt.

Svar på tråden GI-metoden 2