Jag kör Ola Lauritzon. Ett tips är att köpa boken, den är jättebra och lättläst.
Även Paulun kan jag rekommendera.
Har genomfört alla tre faserna, den första fasen var jobbig för mig, men de resterande gick bra!
Jag har provat allt från pulverdiet, lågkalori, inget fett, south beach, atkins och GI och jag har helt klart fastnat för GI. Nu vill jag poängtera att Atkins, Souch Beach och GI metoden bygger på samma principer, skillnaden är att man ska äta fettsnålt vid south beach (nyttigt fett ok). Nu förespråkar jag mer fett i kosten, då jag själv märkt stor skillnad. Utan fettet håller man sig inte mätt på samma sätt och känner sig ständigt småsugen. Men man måste tänka på att när man lägger till mer kolhydrater måste man minska på andelen fett. Och var inte rädd för det nyttiga fettet. Det kan till och med hjälpa dig i din viktnedgång.
Förut åt jag alltid light light light.... och var fortfarande rund om magen. Nu aktar jag mig för det eftersom de ofta tillsätter socker, mjöl m.m. Och vips blir jag mycket mättare!
Nu har jag gått ner fyra kilo på två mån. Då måste jag tillägga att jag faktiskt unnat mig lite gott emellanåt och då ökat motionen som utbyte. Nu har jag bara ett kilo kvar, sen har jag nått mitt mål!
Alltså, jag hade inte mer än fem kilo att gå ner, de som sitter som berg!!!
En liten parentes är att om jag inte tränat så mycket som jag gör nu så skulle jag dragit in ännu mer på kolhydraterna. Nu äter jag tex havregrynsgröt eller två surdegsmackor med hela korn till frukost. Till mellanmål äpple och nötter och lunch och middag oftast proteinrikt med mycket grönsaker. Hade jag inte tränat hade jag nog valt mer äggrätter till frukost, vilket är att rekommendera vid lågkolhydratkost.
Hoppas du lyckas bra med denna diet nu efter midsommar! Läs gärna nån bok inom ämnet så du har lite kött på benen innan du startar!