• Xena

Dela med er av nyttiga och goda recep

Söker lite inspiration om matlgning och vänder mig till er. Vad har ni för goda och nyttiga recept? Tar gärna mot ideér och tips.

(Visste inte riktigt var jag skulle lägga inlägget, men här passar nog bra, tänkte jag )

• Svar på tråden Dela med er av nyttiga och goda recep
  • Nikki27

det är ingen som vill dela med sig... ;)
    skoja bara! kanske jag kan hjälpa dig med något? är det något särskilt du är ute efter; vardagsmat, kött-, fisk- vegorecept etc.

• EhjärtaK = sant

Får man komma med onyttiga recept också .

• Xena

Det är vardagsmat jag är ute efter. Mat som magen tycker om och som ger en lång mättnadskänsla.

• Celeste

Jag vill också ha recept, hemma har vi fått idétorka. Bara samma gamla vanliga.
    Jag tar gärna kötträtter, med tex nötfärs och lövbiff mm. SÅnt som man kan laga en vardagskväll, utan alltför massa konstiga ingredienser och gärna åt det nyttiga hållet.
    Förlåt Xena att jag kom och la mig i ditt inlägg!

• Mia-76

Kul tråd!!!

Här är en favorit just nu, kommer från www.lagalatt.se :

Alltid lika gott med lasagne. Det här är en annorlunda och lättgjord variant med kassler. Vi har gjort en stor sats, för lasagne är perfekt att spara i kylen några dagar eller frysa. Lätt också att värma i mikrovågsugn eller vanlig ugn. 45 minuter

8 portioner

800 g finstrimlad kassler
    2 squash
    1 msk olja
    2 vitlöksklyftor
    1 tsk + 1 tsk salt
    1 + 1 krm nymald svartpeppar
    4 msk vetemjöl
    8 dl mellanmjölk
    2 burkar krossade tomater (à 400 g)
    1 finhackad röd spansk peppar
    20 torkade lasagneplattor
    1 dl riven lagrad ost (17 %)
    1 kruka grovhackad basilika

1. Sätt ugnen på 225º. Riv squashen grovt.

2. Skär bort fettet på kasslern och finstrimla tunt. Fräs squash och kassler i olja i en stor gryta, pressa över vitlök. Obs! Såsen ska också få plats. Salta och peppra. Blanda ner vetemjöl och tillsätt mjölken. Rör om och låt såsen sjuda några minuter.

3. Blanda krossade tomater med salt, peppar och chili.

4. Varva kasslersås och tomatkross med lasagneplattor i fyra lager i en ugnssäker form. Börja med kasslersås och avsluta med tomatsås. Strö sist över basilika och riven ost.

5. Grädda ca 30 minuter i nedre delen av ugnen.

• Mia-76

Här är en till, enkel men supergod och kan mycket väl bjudas på också. (kommer från Viktklubben)

Kycklingfilé under tomat och basilikatäcke
    Det här behöver du:
    500 gram kycklingfilé i bitar
    100 gram röd lök i klyftor
    100 gram champinjoner i halvor
    200 gram mango i skivor
    2 dl crème fraiche tomat & basilika
    200 gram gröna bönor

Så här gör du:
    Lägg kyckling, lök, champinjoner och mango i en smord ugnsfast form. Salta och peppra. Bred på creme fraichen. Stek i 225 grader i ca 20 minuter. Servera med ris eller potatis och bönor.

• EhjärtaK = sant

Ost och skinksås med pasta. Kelda har färdiga ostsåser (8 % fett), och så kan man ju bara skära ned lite kassler eller skinka och koka upp och så är middagen klar. Går ju även att stoppa i annat t ex. bacon, champinjoner, grönsaker osv. .

En annan enkel/nyttig/billig rätt är Pizzakassler:
    500 g kassler
    1-2 lökar
    2½ dl kelda Italiensk tomatsås
    2 tsk oregano
    2 dl ost (riven)

Gratinera i ugnen (225 grader) och servera med potatis, ris eller pasta.

Pastasallad tycker jag också är gott och lätt att göra. Det kan man ju variera i alla oändlighet. Nu på sommaren är det ju perfekt att skära ned diverse rester som man får över från grillning (entrecote, fläskkarré, korv mm).

Mmmmm, jag är hungrig .

• vered

här var det mest kött...då får jag väl ta och komma med lite fiskrecept då!

2 vardagsfavoriter:
    * wok med teriyakilax & grönsaker
    * sweetchili-fisk

teriyakilax
    ca 4 pers
    600-800 g laxfilé, skinn- och benfri
    1 gul paprika
    1 purjolök
    sockerärtor
    teriyakisås/marinad

Skär laxen i små kuber och marinera dem i teriyakisåsen, ju längre desto bättre. strimla paprikan och purjolöken.
    hetta upp olja i en wok och woka grönsakerna.
    Häll av marinaden från laxen, men spara den. Tag upp grönsakerna ur woken och woka istället laxen. Häll tillbaka grösnakerna i woken samt på med marinaden + ev mer teriyakisås.
    servera med jasminris + rostade sesamfrön

chilifisken
    1 pkt fryst fiskfilé, 400 g
    1 purjolök
    1 dl mellangrädde
    1 dl lättcreme fraiche
    sweet chilisås
    dill, fryst går bra
    salt, peppar

Tina fisken. hacka purjon och fräs den lätt. Lägg sedan över purjon i en ugnsform. Lägg fiskfiléerna ovanpå och krydda ordentligt med salt & peppar.
    Blanda samman mellangrädde, lättfraiche,sweet chili & dill - häll detta över fisken.
    Ställ i ugnen ca 30 min
    servera med potatis, gärna pressad & grönsallad

• Britney

Jag söker ett recept på pizzadeg som är nyttig (dvs, innehåller annat än vitt mjöl). Nån som har något sådant på lager?

• loppalina

Hej!

Jag brukar ta hälften vanligt mjöl o hälften grahams mjöl när jag gör pizzadeg!

• Sussili

Britney:

Kan du inte testa med Dinkelsikt - finns att köpa på Hälsokostaffärerna. Dinkelmjölet är stenmalet och bättre än vitt mjöl

• Therése

Här kommer några av mina favoriter!

Orientalisk lax
    Stek laxfiléer i ugnen. Hacka purjolök, finhacka en rejäl bit färsk ingefära och fräs i olja, tillsätt sockerärtor, salt och peppar. Servera till laxen med fullkornsris och sweetchilisås. Supergott!!

Räkor i curry
    Hacka och fräs paprika (flera olika färger) och purjolök. Krydda med curry och tillsätt lätt crème fraiche. Tillsätt räkorna och låt dem bli varma. Servera med fullkornsris.

Canneloni med pesto
    Blanda pesto (låt den gärna rinna av lite så att den inte är så oljig) och ricottaost. Bred över färska lasagneplattor och strö över ruccola och hackade tomater. Rulla ihop och lägg i ugnsform. Häll över Kelda ostsås och gratinera i ugn. Servera med sallad.

Grekisk potatissallad
    Koka färskpotatis och blanda med skivad rödlök, oliver, körsbärstomater och fetaost. Krydda med salladskrydda, salt och peppar och en skvätt olivolja. Supergott till t ex tzatziki och grillade grönsaker.

• EhjärtaK = sant

Therése:
    dina recept låter jätte goda! Jag skall testa flera av dem .

Svar på tråden Dela med er av nyttiga och goda recep