• Antonsflicka

Hur tänker ni???

Jag blir så upprörd när jag läser flera inlägg i detta forum.
    Atkins diet hit & dit.
    Ni tipsar om 100 olika dieter som absolut inte är naturliga för ens kropp.
    Kan inte alla en gång för alla inse att allt handlar om att äta nyttigare, mindre & röra på sig mer?
    Vad sänder ni ut för budskap till era barn & ungdomar?
    Ni borde skämmas!
    Jag har varit överviktig. Vet ni hur jag blev av med 36 kilo?
    Jag slutade äta onyttigheter & började träna 5 dagar i veckan.
    Inga dieter.
    Åt både fett, kolhydrater, socker, salt & proteiner.
    Förstår inte hur man kan behandla sin kropp som ni gör...

• Svar på tråden Hur tänker ni???
  • Lilla spöket Laban

Jag förstår vad du menar med ditt innehåll, men hur kan du rekommendera att äta socker?

Rent socker ger enbart energi och saknar vitaminer, mineraler och kostfibrer.

Att äta socker är också att misshandla sin kropp. Socker innehåller ingen som helst näring och är därför helt onödig för kroppen. I och med att man äter socker gör man mindre plats för kalorier som innehåller näring som kroppen behöver, om man inte vill gå upp i vikt. Socker är alltså inte alls bra!

• Gloriousgirl

Jag förstår också hur du menar, men man måste ta i beräkningen att fetma/övervikt beror på ätstöringar och en mental ohälsa. Man kan som du säkert vet inte säga till en anorektiker att "det är väl bara att börja äta", för problemet sitter inte i kroppen, utan i hjärnan. Det är samma sak med oss överviktiga/feta.

Jag tycker att det ändå är sunt att bli medveten om att man har ett problem och att man tar tag i det. Sen om metoden i sig inte passar alla spelar ju ingen roll, det är målet som räknas. Mår man bra av saker och det fungerar tycker jag att alla får göra den diet som passar en själv.

• Antonsflicka

Lilla spöket Laban
    vad jag menade med socker är sådant som finns i frukter.Det finns "nyttigare" socker också än det socker man tänker på när man pratar om godis, vit socker osv.

Gloriousgirl:
    Om du menar att det inte är metoden som räknas så borde du tycka det är okej att också spy upp maten för att gå ner i vikt?
    jag tycker det är självklart att tänka på HUR man går ner i vikt.
    Om det inte spelade någon roll skulle väl alla vi stoppa in fingrarna i halsen...

• feb05

Såg ni Vetenskapens Värld igår på TV? Där hade man studerat hur Atkins metod fungerar. Det man kom fram till var att anledningen till att dieten fungerar är att protein gör en mätt och då äter man mindre mängder. Däremot vet man ännu inte hur de långsiktiga hälsoeffekterna ser ut.

Personligen tror jag mer på en balanserad kost och att man tränar istället. Det torde vara bättre för hälsan i långa loppet.

• FRU Elli

Antonsflicka:
    Om du är emot dieter och bantning, vad gör du då inne på det här forumet? För att trycka ner folk? eller för att "lära oss hur vi ska leva".
    Kom ihåg att alla har olika bakgrunder, förutsättningar och mål. Sköt dig själv och skit i andra är mitt råd till dig.

• Antonsflicka

FRU Elli
    Jag är på detta forum för det är många här som pratar om hälsa, inte bara hälsofarliga dieter.
    Min meningen är inte att trycka ner någon men att få folk att tänka efter.
    Alla kan äta bra & röra på sig & samtidigt gå ner i vikt så vad du menar med att alla har olika bakrunder, förutsättningar & mål förstår jag inte.
    Är vissas mål att rasa ner i vikt utan att egna en enda tanke åt konsekvenserna som följer när man behandlar sin kropp felaktigt?

• Gloriousgirl

"Jag tycker att det ändå är sunt att bli medveten om att man har ett problem och att man tar tag i det. Sen om metoden i sig inte passar alla spelar ju ingen roll, det är målet som räknas. Mår man bra av saker och det fungerar tycker jag att alla får göra den diet som passar en själv."

Poängtera att jag skrev att om man MÅR BRA av saker så spelar dieten i sig ingen roll. Man mår inte bra av spy, även om känslan efteråt säkerligen är euforisk för de som lider av den typen av ätstörningar.

Jag tycker personligen att dieter fungerar olika på olika personer av den enkla anledningen att vi är unika individer. Den dieten/metoden du använde dig av fungerar för dig, men tyvärr inte för mig. Jag hittade en annan medtod men kontentan av det hela är att vi båda är lättare och mår bra, inte sant?

• Antonsflicka

Gloriousgirl
    Du har en poäng där men det kan vara skillnad på vad du mår bra av & vad din kropp mår bra av inte sant?

Jag mår jättebra om jag äter upp en chokladtårta men jag kan tänka mig att min kropp inte mår så bra utav det.
    Och det är mest konsekvenserna, det som sker på långsiktigt plan,med kroppen som oroar mig.

Men visst. Alla får ju självklart göra som dom vill.

• Gloriousgirl

Såg att du svarat där precis när jag skickade, men jaja...;)

Du skriver att alla kan äta bra och röra på sig.... vad grundar du detta på? Alla kan definitivt inte göra det, det är därför vi har ett problem med fetma i världen. Det finns även andra faktorer, precis som FRU Elli säger, som spelar roll. Ens uppfostran, ens beteende, ens kön, ens klasstillhörighet (om man nu kan säga så), fysiska och psykiska förutsättningar.

Det är inte så enkelt som du utmålar det till att vara. Det fungerade för dig att äta bra och röra på dig, men det innebär inte alla kan och klarar av det. Man måste ha en stor mental styrka för det första men även kunskap och stöd bakom sig för att klara av en viktminskning.

Jag tror du behöver läsa lite om hur människor fungerar mentalt för att förstå hur svårt det kan vara att gå ner i vikt och vilka krafter ens hjärna kan ha.

• Gloriousgirl

Antonsflicka: Naturligtvis är det skillnad på vad man mentalt mår bra av och det ens kropp mår bra av.

Men det är även min point i det hela, att det är huvudet som gör att man tycker sig vara värd att äta den där chokladkakan, men man vet egentligen att den är dålig för min kropp. Socker funkar ju på så sätt, den ger en känsla av att vara hög och man blir gladare av det.

Svar på tråden Hur tänker ni???