• feb05

Frusen = för smal?

Varför får man alltid höra att man är för smal när man säger att man fryser? Och varför är det alltid så att alla har rätt att kommentera att någon är smal - men att säga till nån som svettas att det beror på att de är så tjocka är inte acceptabelt?

• Svar på tråden Frusen = för smal?
  • Swedie

Du har mindre fettvävnad som "värmer". Det låter tokigt, men det ligger sanning i det :) Finns dock otroligt många andra faktorer som spelar in.

• Swedie

Sorry, kom bara med den fysikaliska förklaringen :-X Om kommentarerna, antar att det är mer acceptabelt att säga att någon är smal för att det är så "man ska vara" enligt vårt samhälle. Det ligger liksom inte samma "skällsordsvärdering" i det som att säga till någon att han/hon är tjock. Är det rätt? nej, men människor är som de är.. Det gäller bara att bestämma sig för att inte ta åt sig :)

• feb05

Visst gäller det att inte ta åt sig...men det som stör mig mest är att andra tycker sig ha rätt att kommentera hur jag ser ut - medan jag inte får säga till dem hur de ser ut...

Och inte är jag speciellt smal heller...har stl 38, vilket klassas som normalstorlek...

Man ska väl inte behöva vara stor för att man ska slippa frysa?

• Swedie

Nej, det kan bero på många andra saker att du fryser. Om det besvärar dig så kanske du borde gå till läkaren. Har du börjat frysa mer nyligen?
    En del människor gillar att racka ner på andra för att själv må bättre och känna att de är acceptabla. De är bara osäkra på sig själva och vill att du också ska vara det! Ge dem en vass kommentar om de fortsätter ;)

• feb05

Nej, det är inget jag lider av så...det var mer än allmän fundering kring varför vi smala alltid ska få kommentarer som vår vikt...

• Swedie

Folk kommenterar alltid vad jag äter och att jag alltid är så nyttig/tränar så mycket. Men jag har vant mig och bemöter dem på ett annat sätt, har lärt mig efter alla dessa år :) Don't let it get to you ;)

• lundabrud

Det kan också vara så att man fryser pga att man äter för lite, då går energin primärt åt till att hålla igång kroppen och orkar inte riktigt hålla kroppsvärmen uppe (kanske någon med bättre kunskaper kan förtydliga detta).

Att det är mer accepterat att klanka på att vara för smal beror väl antagligen på att det är "smal" som är idealet, som alla vill vara. Det är liksom inte synd om någon som är smal, men det är synd om någon som är tjock. Om du förstår vad jag menar.

/Lundabrud, str 36

• *Blomman*

feb05

Det verkar vara accepterat att kommentera smala personer. Jag har storlek 32-34 och vuxna är inte sena med att fråga om jag har har ätstörningar. Det enda som hjälper är väl att bita ifrån och visa att sådant inte är acceptabelt.
    Det viktigaste är att man är nöjd med sig själv eftersom då tar man inte åt sig lika mycket. :)

Till den andra frågan så slutade jag frysa så mycket efter att jag gick upp nått kilo, började äta mer och träna.

• feb05

Har redan gått upp 7-8 kg och inte har jag märkt att jag fryser mindre för det...

Har i flera år haft svårt för att gå upp i vikt - men när jag träffade min man så släppte det...hmmmm...

Hursomhelst, vad säger man då till de som alltid ska kommentera?

• Ellte

Tyvärr är det även okej att kommentera tjocka personer...Då gör man det dessutom som ett skämt och som tjock måste man skratta med eftersom tjockisar är glada och bjuder på sig själva ;)

Jäkligt konstigt att man inte bara kan få vara som man är... *suck*

Svar på tråden Frusen = för smal?