Tjock?!
Jag fick nyligen en uppmuntran att gå ner att par kilo i vikt...efter som jag,enligt personen i fråga var "Lite knubbig"...
Jag blev jätte ledsen.....
Nu KÄNNER jag mig tjock....
Vad tror ni?
Har hon rätt?
Är 1,63 lång....58 Kilo.
Jag fick nyligen en uppmuntran att gå ner att par kilo i vikt...efter som jag,enligt personen i fråga var "Lite knubbig"...
Jag blev jätte ledsen.....
Nu KÄNNER jag mig tjock....
Vad tror ni?
Har hon rätt?
Är 1,63 lång....58 Kilo.
Nej!! Du är inte tjock/knubbig!!
va?? vem sa så? du är ju helt normal! kanske inte späd men ändå mer liten än stor.
Hon har absolut inte rätt!! Du behöver inte gå ner i vikt!! Låt inte nån person som antagligen själv har taskig självkänsla trycka ner dig!!
Tack...jag blev helt nere av hennes kommentar....
Vad taskigt... Förstår att du blev ledsen. Huvudsaken är att du är nöjd med dig själv.
Om någon är knubbig eller inte har inte med vikten att göra utan hur man ser ut i kroppen, och framför allt, vad den som tittar på en har för åsikter om vad som är knubbigt eller inte. Om man känner sig bra i kroppen och är nöjd så ska man inte gå ner i vikt. Om man känner sig lite slapp i hullet så kan man träna lite oavsett vad man väger.
För några månader sedan skulle jag göra en fotografering där Camilla Thulin hade valt ut kläderna. Jag är ungefär lika stor/liten som TS. Jag var tvungen att skicka mina mått till Camilla och skämdes lite när jag skickad dem för jag tycker själv att jag är lite slapp i hullet. När jag kommer till fotograferingen så hade hon plockat ut en Armanikostym i jeanstyg. Jag tittar på byxorna och tänker "Det finns inte en chans att jag kommer i de här byxorna" Men visst gick det. Hon fick till och med ta in jackan i ryggen för den var lite stor. Hon sa hela tiden "å vad roligt med någon som har en kvinnlig kropp" Kul med någon som kan bära upp kläderna"
Det jag vill säga med detta är att alla har olika "glasögon" på sig när de tittar på andra. Därför ska man inte lyssna så mycket på andra om det inte är uppenbart att de har rätt = att man tycker det samma själv.
/Tessi
Du är absolut inte överviktig! Inte enligt BMI för du har 21,8 och det önskvärda värdet för kvinnor ska ligga mellan 21 och 23. Så du ska vara helt nöjd med din vikt. Personen som sa så till dig är säkert inte nöjd med sig själv.
Confetti:
Hur räknar man ut BMI?
Jag är 167 och väger.... ja tror typ 60 kg
Laguna
Det finns en mängd sidor på internet. Kolla t.ex. på de här länkarna:
www.markazits.com/diet/bmi.php
www.ur.se/vetenskap/322
Ens vikt i förhållande till längden säger egentligen ingenting om hur man ser ut. Man kan ha BMI 20 och se småmullig ut och ha BMI 30 och se smal ut. Det beror ju på hur mycket av ens vikt som består av muskler och hur kroppen är formad.
Om du känner dig mullig kanske du kan träna lite mer, om du inte tränar så mycket nu redan. Då kommer kroppen att se lite fastare och slankare ut efter ett tag, även om du nödvändigtvis inte går ner i vikt.
Bra skrivet tessideluxe och Lilla spöket Laban!!!
För att räkna ut ditt BMI tar du längden*längden och svaret dividerar du med vikten. Tex jag, 1.57*1.57 = 2.4649
53/2.4649=21,50
Jag har för mej att BMI ska ligga mellan 18 och 25. Kanske minns fel..?
absolut inte under 18.5. helst 20 eller mer.
Jag har mycket svårt att tro att du är knubbig/mullig om du väger 58 kg och är 163 cm lång, Om du är tränad kan du mycket väl vara riktig smal, om du är otränad kan du självklart vara "slapp" (men det är ju inte samma sak som att vara mullig!!!).
Får jag fråga vad det är för person som har påstått att du är knubbig? Är du elitgymnast, dansare eller något annat där det krävs att man är mycket nätt? I dessa kretsar använder man ju ibland uttryck som knubbig/bastant om tjejer som är smala (men inte magra). Finns ju tyvärr många som utvecklat ätstörningar pga sådant .
Om det är en väninnan/bekant så antar jag att denne är avundsjuk och missunsam.
Näää...
jag är varken elitgymnast, dansare eller något annat där det krävs att man är mycket nätt....
En helt vanlig tjej...
Det ar HELT olika fran person till person!!! Jag maste saga att JAG tycker att jag ser knubbig ut nar jag vager runt 59kg, idealet pa mig ar 54kg och jag ar ungefar 170cm lang. Men jag gillar inte att ha mage som valler ut utanfor byxlinningen (man behover INTE vara sk. TJOCK for att ha fett som valler ut tex vid magen!). Att SE KNUBBIG UT har inget att gora med overvikten. Med min langd kan jag sakert vaga 70kg och skulle inte klassas som overviktig, men jag skulle se rent av jattetjock ut!
Sa det ar HELT vad du tycker! Du ar ju definitivt inte OVERVIKTIG! Sa lange du ar nojd med dig sjalv sa ar allt bra ju :) Skit i vad andra sager da.
Måste säga att jag tror att det är väldigt olika vad man definierar som knubbig/mullig.
I min värld är inte en tjej knubbig för att hon har lite lovehandles, runt ansikte eller om hon har en fyllig rumpa (förutsatt att hon är smal för förövrigt.
Mullig tycker jag att man är först när fler kroppsdelar är lite "fylligare".
Först då tycker jag att begrepp som mullig eller knubbig kan/bör användas.
Observera att jag inte på något sätt klankar ned på människor som vill vara jätte smala och/eller slimmade - det är självklart helt upp till var och en att bestämma över sin kropp. Jag är bara emot att man kallar folk som inte är mulliga för mulliga. Sedan är det självklart omöjligt att avgöra storleken på en människa utan att ha sett henne/honom .