• Låva

Banan

Nån som vet hur många kalorier det är i en banan?

• Svar på tråden Banan
  • Ellte

Äsch, det är ju en frukt... Räkna inte kalorier på frukt :) Det är nyttigt ;)

• aug 06

Det är 102 kalorier på en banan.

• Jonnes brud

Man ska inte bara stirra sig blind på hur många kalorier det finns i olika slags mat utan OCKSÅ se vad man mer får i sig för nyttigheter när man äter, som t ex vitaminer, mineraler och fibrer.

• Jennie med ie

Om man nu räknar kcal för att se til så man får i sig ungefär rätt mängd energi så måste man såklart räkna den i frukt också, viktmässigt är det ingen större skillnad på nyttiga kcal och onyttiga, det är kcal in kontra ut som avgör vikten.

Men ur ett allmänhälsotillstånd så är såklart banan ett bättre alternaiv än mycket annat ;0) xtra bra t ex efter träning för kroppens återställning.

• martinibruden

Det är ca 100 kalorier i en banan. Banan är en fet frukt. Men tex äpplen kan man äta massor utan att gå upp i vikt. För det går åt mer energi för kroppen att spjälka äpplet än vad kroppen kan utvinna ur det. Men det gäller inte banan. Man kan bli tjock av för många bananer rent teoretiskt.

• vixen not a tramp

Banan är väl en av de få frukter man inte får äta "fritt" av när man är med i viktväktarna, just för att den är så fet/kaloririk. (Känns HELT fel att skriva att en frukt är fet. Frukt är nyttigt och bra för kroppen, i alla former enligt mig!!!!!)

Pratade med en tjej som jobbar i "fitnessbutik" och hon rekommenderade faktiskt äpple efter träningen istället för banan, hon sa att det är precis lika många bra grejer i ett äpple som i banan, men just mer jobb för magen att bryta ner.

Å andra sidan minns jag en diet som kom för några år sedan, man skulle banta med bananer och minimjölk. Helskumt, som så många andra mirakeldieter....

• Jennie med ie

Nej en banan är inte FET. Ca ½ g fett är inte fett. Däremot är den mer energirik än de flesta andra frukterna och påverkar t ex blodsockret mer. Efter hård träning behöver kroppen snabba kolhydrater för återhämtningen, därför är banan bra.

Man kan i teorin gå upp i vikt av äpplen också..

• martinibruden

Nej man går inte upp i vikt av äpplen! Det går åt mer energi att bryta ner äpplet i kroppen än vad kroppen vinner ur det. Äter man banan så gör kroppen i allafall en energivinst (även om den kanske är liten). Jag hade tidigare en typ av ätstörning kan man säga (vill inte gå in på det nu men fråga om ni är intresserade) och då åt jag ca 12 äpplen om dagen och lite annan mat och jag gick inte upp ett gram.

• tvillingsjäl

Så kallade "negativa kalorier", dvs det livsmedel (äpple) som du beskriver, finns inte utan är endast en myt. Livsmedel som påståtts ge negativa kalorier är t ex ananas, sparris och selleri, men även dessa energisnåla livsmedel ger mer energi än vad de kostar att omsätta.

Martinbruden, det är inte direkt konstigt att du inte gick upp i vikt om du åt 12 äpplen om dagen, du svälte ju din kropp!

Svar på tråden Banan