Banan
Nån som vet hur många kalorier det är i en banan?
Nån som vet hur många kalorier det är i en banan?
I Fredrik Paulúns bok "Paulúns fettförbränning" skriver han att man ska ha en banan och äta så snart man vaknar så att inte kroppens stresshormoner går igång för att kompensera den låga blodsocker-nivån man har efter natten.
Så direkt onyttigt kan det ju inte vara med banan eftersom han rekommenderar det. :)
tvillingsjäl
Hur vet du att det bara är en myt? Äpplen, selleri osv innehåller massa saker som kroppen inte kan tillgodogöra sig t.ex i skalet och kärnhusen. Det ger tarmarna arbete men tas inte upp av kroppen. Kanske existerar inte negativa kalorier men att det blir plus minus noll borde väl stämma? Eller? Ja jag svalt. Helt klart. Hade ingen mens på säkert ett år. 170 cm vägde ca 43 kg.
Sök på negativa kalorier på google...det som jag skrev har Fredrik Paulún skrivit och han är ju näringsexpert så...Allt man äter "tas om hand" på ett eller annat sätt, det finns ju inga livsmedel som bara rinner genom kroppen utan att omsättas!
Fast jag har för mig att hela linfrön är ett exempel på ett livsmedel som går oförändrat genom kroppen. Oprah gav fler exempel i ett av hennes program för ett tag sen vill jag minnas. Well, well, who knows....
Det stämmer bra MiaMaria att linfrön går praktiskt taget oförändrat genom kroppen. När linfrön kommer i kontakt med vätska bildas ett geleaktigt hölje runt fröet. Och det är själva gelet som är nyttigt för bla mage o tarmkanalen. De näringsämnen som finns inne i fröet kan ej tas upp, de är de gelebildanade fibrerna som är verksamma.
Så vissa livsmedel går faktiskt oförändrat genom kroppen, men dom livsmedlena kanske inte är så många.
Men linfrön ger fortfarande mer energi i form av kalorier än vad det kostar att omsätta..
Varför kommer det ut så mycket gegga (i toan) om det inte finns saker som kroppen inte kan ta om hand. Prova ät en äppelkärna och gå på toa några timmar senare, ni skall se att kärnan kommer ut!
"Äpplen, selleri osv innehåller massa saker som kroppen inte kan tillgodogöra sig t.ex i skalet och kärnhusen."
och hur många äter kärnhusen?
att bryta ner ett äpple kräver kanske.. 0.5 kalorier av kroppen. om inte mindre. ett äpple innehåller ungefär 65 kalorier. som kroppen visst tar upp. en kalori är en kalori är en kalori. punkt.
och visst finns det saker kroppen inte kan ta om hand. men det som hamnar i toan har kroppen redan tagit till vara det mesta av kalorierna i. som att pressa vattnet ur en svamp.
Dessutom anger näringsvärdet hur mycket energi det är i den _ätbara_ delen, alltså inte kärnorna även om man spåklart KAN äta dem också...
Tvillingsjäl och evelina:
Människan har inte enzymer för att spjälka t ex cellulosa, därför kan vi inte tillgodogöra oss någon energi (jo, okej, lite, för det innehåller lite sockerarter också) från gräs som är mest bara cellulosa, alltså är det "minusmat". Det finns livsmedel som också består av mest cellulosa. En ko, däremot, blir utan problem tjock på gräs eftersom hon kan bryta ner det. En kalori är en kalori men det är en utbajsad kalori om du inte kan tillgodogöra dig den.
Det kostar fortfarande kroppen i form av energi att ta hand om allt som transporteras genom kroppen...jag vet inte var ni fått informationen att det finns "negativa kalorier" men jag har fått min information från kost och näringsexperter som tex Fredrik Paulún och
näringsexperterna på aftonbladets viktklubb..det finns fler som precis som dom skriver att det inte finns nåt sånt begrepp utan att det är just som jag skrev..en myt! Å det som hamnar i toan..ja det är ju bara restavfall, det som kroppen kan ta upp har den ju redan gjort innan..