• Matilda79

Kommer längtan efter barn när man träffar "den rätte"?

Har funderat en hel del kring det här med att längta efter barn.

Jag är nu 26 år och lever ensam. Tidigare i livet har jag längtat mycket och ofta efter barn men de senaste två åren har det klingat av betydligt. Nu kan jag nästan istället känna lite panik på mig själv och ha tankar som; "Hjälp!! Vill jag inte ha barn längre!?"

Jag älskar verkligen barn, det gör jag men på något vis känns det så väldigt, väldigt avlägset. Med åren (och mognaden ;)) har det mer blivit så att barn helt och hållet hänger ihop med att träffa en man som jag verkligen kan och vill leva med resten av mitt liv, ju äldre jag blir desto mindre "desperat" har jag blivit. Nu känner jag som så att ska jag leva tilsammans med någon så ska det vara någon som verkligen är speciell, jag kan inte alls tänka mig att "ta någon bara för att inte vara ensam".

Oj, det blev änna långt och komplicerat det här :D men för att summera;
    Hur känner du? Kom längtan efter barn när du träffade din partner?

• Svar på tråden Kommer längtan efter barn när man träffar "den rätte"?
  • Nilla2005

Återigen.. jag tror inte man kan generalisera i den här åldern. Hur man än vrider o vänder på det så tror jag inte att det finns en "rätt'"ålder för sitt första barn, det är så oerhört olika från dels person till person och dels från situation till situation. Jag vill fortfarande ställa frågan; Är man nånsin mogen för att skaffa barn? Är inte det snarare något som man växer sig till under graviditetens gång (varför är vi annars skapta att bära våra barn i nästan 10 månader?).

Miisen, av denna anledning (att vi alla är så olika) tror jag inte att rätt eller fel ålder är at skaffa barn vid 17 eller 25 eller 30.

jocelyn: "Att skaffa barn när man har ordnat ekonomi och annat (som anjisen skriver) tycker jag är ansvarsfullt." Är man då mindre ansvarsfull om man INTE har ordnad ekonomi och annat?

/Nilla

• Nilla2005

Återigen.. jag tror inte man kan generalisera i den här diskussionen... skulle det stå!

• Trancequeen

Jag tror detdär är lite olika, men visst tror jag, som du skriver, att längtan blir större då ens samliv med en fast partner är stabilt.

Jag är ju 19 (på dagen :)) och nog känner jag att jag skulle vilja ha barn. Skulle kunna ge upp skolan och allt för att få en familj, och det tror jag beror på att jag är så nykär (trots 4 år tillsammans med min partner) att allt känns så bra.

• Trancequeen

Klart att det inte finns en "rätt" ålder, men såhär funkar det!

Kvinnan har en biologisk klocka, och en stark instinkt av att fotplanta sig. Mannen har detsamma, men det utspelar sig inte på samma sätt. Enligt naturen så är en kvinna mest fertil (lättast och bäst att få barn) mellan 20-25, däremellan bör man fått sitt första barn. Men detta har ju skjutis upp många år nu p.g.a av vårat samhålle. tyvärr. Den dagen jag känner mig mogen och redo, och min partner känner detsamma, så är jag beredd att ge upp ALLT för min familj.

• Tant Pernilla

Trancequeen: Men ibland så träffar man inte en bra pappa förrän betydligt senare och då får man chansa ändå. Trots att oddsen talade emot att jag skulle bli gravid lätt, så gick det jättelätt och vi fick en perfekt liten pojke efter en problemfri graviditet. Och jag var 37-38...

Så det behöver ju inte vara kört för att man är över 25...

• Trancequeen

Nä, men jag skrev att man enligt naturen är mest fertil då...

Grattis, och skäönt att höra att allt gick bra. Det är bevisat att gravida som är dte första gånger över 30 oftast har fler komplikationer under graviditeten, så är det bara.

• Tant Pernilla

Trancequeen: Jodå, jag är medveten om det. Men det är ju inte bara det kroppsliga som gör en till en bra mamma. Ibland blir det lätt att se allt i svart och vitt, men det som är sant statistiskt sett behöver ju inte vara sant på individnivå.

Det var ju inte heller så att kvinnor förr slutade föda barn när de var 30. Det är lätt att tro det, men om man ska klämma ur sig tio ungar så blir man ofta en bra bit över 30 innan man är klar. Jo, de var ju inga förstföderskor då, men de hade så mycket annat som talade emot dem. Nu har vi världens bästa mödravård och folk som kollar en och tar hand om en hela tiden.

Det är inte så att jag "tjafsar" emot dig - jag håller med dig. Men själv hade jag ingen möjlighet att skaffa barn så tidigt, och det jag vill säga är att inte kvinnor ska känna att det är hopplöst med ett "barnprojekt" om de är över 30.

Hoppas att du får många fina barn!

• anne på grönkulla

Som nygift (efter 5 år tillsammans) och strax över 30 kan jag bara konstatera att min längtan efter barn inte har dykt upp än! Men jag spåddes nyligen (i kaffesump) att jag ska få en son 2007, så vem vet... (och nej, jag tror inte alls på sånt egentligen, jag skojar lite med alla "måsten").

Och jag betvivlar inte att min man är "den rätte" heller.

• anne på grönkulla

F ö tycker jag det är ganska bra ur ett samhälleligt perspektiv att åldern för att få sitt första barn har höjts. Det beror på och gör det samtidigt möjligt för många fler kvinnor att ha en utbildning och en egen försärjning. Det bidrar dessutom till att inte befolkningen ökar explosionsartat - en kvinna som börjar tidigare föder statistiskt sett fler barn (man hinner föda fler mellan 15 & 45 än mellan t ex 32 & 45).

Men, som har sagts tidigare - detta är sant på statistisk nivå men därför inte nödvändigtvis på individnivå. Enskilda kvinnor kan visst klara både och!

• Trancequeen

Men nu var det inte på tal om att vara en bra mamma eller inte, utan jag påpekade att det inte är bra för varken kroppen eller barnet om mamman är för gammal vid första födseln...

Svar på tråden Kommer längtan efter barn när man träffar "den rätte"?