• Lina & Gustav

100.000 för ett bröllop

Jag fattar ingenting... Hur kan ni ha så små budgetar?
    Vi ska 60 gäster, bröllop på bygdegård, catering, och importerad sprit från Tyskland.
    Inget utöver det vanliga, förutom en kvartett i kyrkan för 5000.
    Ändå hamnar vi på 100 000 kr... Hur kan det vara möjligt?
    Jag använder kalkylen på "Brudpar och Verktyg" och det är där jag landar,,, Men bröllopsresan är på 30 000, så skälva festen går på 70 000. Hur gör ni??
    / Lina

• Svar på tråden 100.000 för ett bröllop
  • Olga77

Hmm, vi har också bröllop på bygdegård, catering och runt 60 gäster och vår budget ligger på strax under 40 000, förutom bröllopsresan. Har dock inte så mycket alkohol (bara vin till maten och bål senare på kvällen), en bekant som gör tårtan, mycket billig bukett, svåger som är fotograf, åker med fästmannens pappa från kyrkan, billig ring (1400), brorsdotter som ska sjunga i kyrkan, vänner som underhåller istället för DJ eller band o s v. Många bäcker små...men det är ändå konstigt att det kan bli sån skillnad!?

• Olga77

Ska ha buffé också förresten, och det blir väl billigare än trerätters, kan jag tänka mig.

• Blivande Fru!

Jag räknade i denna kalkylen också och då visar den ca 51000kr, vi hadde tänkt att lägga mindre.
    Nu vet jag rätt mycket om våra priser vad det kommer att kosta men tycker ändå att det sprang iväg en hel del på små saker jag inte ens tänkt på.
    Jag har inte räknat med bröllopsresa i denna budget, vi ska ha fest i bygdegård-800kr, bandet kostar ca 4000kr, fotografen kostar 5200kr osv.
    sedan har jag till att börja med räknat med trerätters servering och ingen buffe, men får nog lägga tanken och beslutet till mamma och pappa som ska betala maten.

• Lina & Gustav

ja jag ser inte en enda sak som jag kan banta ner priset på.. och det är såååå deprimerande

• Merlin

Laga maten själva?
    Det kommer vi göra...

• n0va

Vi sparar på detta!

Maten: Min pappa är kock, så den lagar hen
    Håret: Har önskat mig i present av min kusin som är frisör
    Blommor: Köper en enkel bukett som jag sedan själv "piffar" till med band osv
    Sprit: Köpes i tyskland
    Inbjudan: Gör vi själva
    Skor: Handlar jag vita fina på rean i vanlig skobutik

Har inte kommit så långt i vår planering än, men det finns så mycket man kan spara in på!!! Önska er tex hjälp och tjänster av vänner och släkt som bröllopspresent!

=) // n0va

• länge_kvar

Olga77 och Lina & Gustav:

Buffé blir tvärtemot vad man kan tro sällan billigare än trerätters. Det brukar vara lite svårt att beräkna hur mycket som egentligen går åt. Å andra sidan sparar man ju in en del serveringspersonal... Måste man ha dessert? Kan inte tårtan fungera som det?

• Amy1

Den stora kostnaden vi kommer spara in på är maten. Vi ska ha buffé (viltbuffé och mannen är jägare och kommer över köttet /gratis/billigt) Lagar all mat själva i förväg, mammas väninnor ska agerar serveringspersonal. (Har själva plockat kantareller och björnbär nu..)
    -Festen i jättefin hyrd lokal 2500 kr/helg
    -Frisör och skönhetsgrej önskas i julklapp.
    -Dekorationer köpre jag lite efterhand nu så blir det inga stora summor
    -Förhoppningsvis ordnar vi hobbyfotograf alt önskar oss fotograferingen i bröllopspresent.
    -vigselring till mig för ca 4000
    -sprit köps i Tyskland
    - bröllopsnatten önskas i bröllopspresent

Det enda jag inte dragit ner på min klänning som kostar 7000. Inte övriga familjens kläder heller, men de kan man kanske komma över begagnat eller hyr vi dem.

Klart man sparar in pengar på att ha egengjord buffé, spelar ju inte så stor roll pengamässigt om du har buffé till 40 eller 60 pers.. vi kommer bli ca 35 st

Amy

• Maya1974

Blev mer förvånad över att du tycker att 70 000 är mkt.. Vi ska ha 68 gäster och slutnotan blir på 130 000 exl resan. Så ett jätte grattis att du har fått ner den till 70 000!!!

• E+P

Åh, jag vet precis hur det känns! Man skär ner o skär ner på allt man kan men ändå blir det sabla dyrt! Man vill ju inte skippa för mycket. Jag har precis som du inget extravagant mer än att vi har middagen på ett ställe med fullservice så att säga, och det är ett ganska dyrt ställe. Men atmosfären där är underbar och eftersom vi inte har dans så vill vi bjuda gästerna till ett vackert ställe att avnjuta maten på. Så större delen av budgeten hamnar där. Vi blir ca 20 vuxna o några barn och enligt min budget landar vi på runt 35000. Sen tillkommer resa på 40000.

Svar på tråden 100.000 för ett bröllop