• Lina & Gustav

100.000 för ett bröllop

Jag fattar ingenting... Hur kan ni ha så små budgetar?
    Vi ska 60 gäster, bröllop på bygdegård, catering, och importerad sprit från Tyskland.
    Inget utöver det vanliga, förutom en kvartett i kyrkan för 5000.
    Ändå hamnar vi på 100 000 kr... Hur kan det vara möjligt?
    Jag använder kalkylen på "Brudpar och Verktyg" och det är där jag landar,,, Men bröllopsresan är på 30 000, så skälva festen går på 70 000. Hur gör ni??
    / Lina

• Svar på tråden 100.000 för ett bröllop
  • länge_kvar

Tja, alltså, allt beror ju på vem som lagar maten och vilken mat man lagar. Klart man kan spara stora pengar på att fixa maten själv, men det blir inte _alltid_ billigare med buffé.

Var förresten på ett bröllop i somras där det kreativa brudparet förmodligen sparade multum på sina tackkort: De hade tagit kort på sig själva i en fotoautomat (de såg mycket kära och galna ut!), scannat in och gjort tackkorten i förväg så varje gäst fick med sig det hem från festen! Det tyckte jag var ohyggligt smart, och bilderna visade verkligen deras "rätta jag".

• Kirsto

Jag håller med Maya1974... Jag kommer aldrig att bli något ekonomiskt geni, och inte vill jag dra ner på gästlistan heller. Som sambon sa "det är lättare att spara mer från inkomsterna än att dra ner på utgifterna". Så är det för oss, och kommer aldrig att komma under 100000 för festen med ca 80 gäster. Möjligen om hela norrlandssläkten tackar nej, då blir vi färre gäster.

Är mycket imponerad av er som klarar budgeten bättre!

• Amy1

Jo men har man inte mer än en viss budget, så har man inte. Man får ju rätta munnen efter plånboken. Hade jag haft 100000 i budget, hade jag säkert haft svårt att hålla mig inom den också. Nu har vi väl ingen bestämd summa, utan så billigt som möjligt på ett smart sätt, utan att för den skull göra avkall på något. Tex så ska vi ju ha olika sorters viltkött (älg, rådjur, hjort..) och det är ju ingen billig historia ifall man ska köpa det i affären. Men för oss är det ju det absolut billigaste eftersom mannen jagar!
    Men vi kommer säkert hamna på 25-30 000 ungefär. Vi hade aldrig klarat av att spara 100000 till ett bröllop. Hur gör ni som lyckats med det??

Men det bästa sättet att spara pengar är att utnyttja kontakter!! Det finns alltid någons kompis som man kan ordna saker billigare genom!

Amy

• Zoffe

Hej!1

Jag o min sambo kommer MAX att kosta på vårat bröllop 25 000:- för 50 gäster och ändå så får vi följande för pengarna:

* jag syr min klänning själv, 1100:-
    * Kostym inhandlades på REAN, ½ priset 1500:- inkl slips o skjorta
    * barnens kostymer inköptes här på Bröllopstorget, jättefina 2 för 800:-
    * Kusin som är duktig på Foto får bli vår fotograf!! Symbolisk summa..
    * kusin som är frissa gör mig fin till själigt pris!
    * Mina skor var på REA, ½priset de med..
    ' ENKEL bukett m blommor
    * gjort mina inbjudningar själv med lite panduro PYSSEL, BLEV mkt FINA!!
    * Morbror som är sjungkunnig spelar o sjunger i kyrkan..
    * Min svägerska läser dikt i kyrkan..
    * Hyr lokal, caterar huvudrätten och gör resten själv..Även tårtan gör en bakkunnig kompis!
    * Min ring är arvegods efter farmor, bara att göra om den lite, ca 1000:-
    * Vin ingår till maten, sen har vi bar med självkostnads pris..

Känns inte alls som ett budget bröllop, huvudsaken är att nära o kära delar vår dag o gör den till en fest och att man med enkla medel firar kärleken ändå!!
    Kram till er blivande brudaR!!

AnnSophiE

• yrvädret

Ja du, det är bara att konstatera: Vill man ha hela paketet så kostar det!

Jag fick samma chock som du - vårt upplägg är exakt som ert! Fast vi har fått ned det till 60 000 kr -men det beror på att vi inte ska ha någon kvartett i kyrkan.

Hyran för bygdegården var billig, bara 2000 kr.
    Annars kostar catering, hyra av kläder, ringar, uppsättning, blommor, dekorationer osv...

Men jag tänker så här; vi får bröllopet precis som vi vill ha det - jag vill inte sitta och tänka tillbaka på bröllopet med en "åh, om vi bara kostat på oss det"-känsla. Vi har tagit bort det som inte är så viktigt för oss, medan det som ÄR viktigt för oss får kosta.

• karolina78

man kan spara mycket pengar på att köpa snittblommar i partihallarna och sen sätta i fina vaser istället för att köpa färdiga "bordsdekorationer". ett litet tips bara!

• Mi@

Har man kuvertavgift försvinner ju en hel del kostnader för själva maten. Sedan tror jag att det beror mycket på var man bor och vad priserna är där. Det verkar ju variera stort mellan landsdelarna till exempel! Vår lokal kostar till exempel bara 500 kronor (dansloge iofs). Vi har bjudit 150 gäster drygt och räknar med att det hela ska kosta ungefär 30.000-40.000 kronor + att vi då har en kuveravgift som ska täcka förrätt och varmrätt.
    Har tänkt ha en påkostad tårta och en påkostad brudbukett. Kommer att fixa billigare musiker/underhållning genom en kompis som är musiker och känner andra musiker. Vi ska importera vinet. Sedan har jag köpt en klänning på rea som var jättefin och har gjort alla inbjudningar själva och kommer även att göra övrigt papperspyssel själv. Tärnorna har valt att betala sina kläder, make och håruppsättningar själva.

Som sagt, hoppas att ingen går i taket över att vi har kuvertavgift börjar bli lite trött på att försvara detta!

• elora

OLGA77:

Vilken bra idé med bål senare under kvällen!!! Har oxå fastnat i spritplaneringen, då vi inte kan bjuda alla på allt. Visst föreslogs det betalbar men att servera bål (och köpa lite extra vin+öl bara) borde täcka de flesta dryckesbehov. Tack och lov så är de flesta rediga av sig så en kul fest ser vi fram emot.

LINA & GUSTAV:
    Nu tappar du nog hakan, men vad sägs om en brudklänning för 40 spänn och kostym (hoppas den passar...) á 600 kr?
    Håller man utkik så fyndar man ibland ;) Min klänning hängde och dammade i garderoben tills jag insåg att den faktiskt är ju rätt "jag-ig" och väldigt fin. (fynd i silver från stans 2nd hand)

Att sambon sedan såg mycket bra ut i kostym gjorde ju saken lättare istället för att hyra nåt liknande. Nu saknas bara en väst m tillbehör till honom (ca 600 kr) och kanske en sjal till mig.
    Skor har han redan.

Annars:
    -Ringar: titanringar ca 2500 kr (min)/ 1300 kr (hans)

-Barnens kläder/skor: handla postorder/köpa skor på Skopunkten.

-Mat: det enda vi i såna fall lägger ut extra på då det inkluderar serv.personal för 140 kr/pers.

-Spriten: ja...det kan bli via bolaget men i omgångar.

-Bygdegård: Rätt dyr men var annars ska vi få plats...2800 kr

-Dekorering: Köpt mkt ljus/ljushållare på Ikea billigt, torkar kastanjer, ev köpa bordstabletter á 160 kr till 16 bord.
    Sedan av duka med pumpor etc.

-Inbjudningskort: valde enklare alternativ. Tänk va lite glitter kan göra susen. Dessutom, hur många sparar på inbjudan egentligen förutom mamma? (haha)

-Blommor: Göra egen bukett och kanske egen krans till barnen. Köpa 10-pack via Storhandeln. Alternativt torka rosor och lägga i glasvasar (Ikeas 15 kr/st), då kan man ju börja redan nu o torka.

-Musik: Kompis som är sångerska
    Därefter mp3 på festen.

-Tårta: Gåva från svärfars. Annars billig här i stan, endast 22 kr/biten för tillfälet!!! Är inte det ett fynd? Då är den 5 våningar ca 75 bitar.

-Bröllopsresa: Inte aktuell vilket fall då vi har en bebis i huset. Och vi är väl inte såna "resenärer" i slutändan.

-Hotell: fick just idén att önska den från föräldrarna!

Just nu ligger vi på runt 26-30 000 spänn.
    Då gäller det 100 gäster.
    ;) Allt blir vad man gör det till, och vad man har för hål i plånboken *s*

• Valli

Alla har ju olika ekonomiska förutsättningar. Faktiskt! Inte alla har ju råd med 100 000. Det är ju en hel förmögenhet. Jag har en inkomst på 6000:- efter skatt så...

Men jag känner ändå att jag har råd med allt jag vill ha. Pappa hjälper oss lite. 20 000-25 000:- kommer det hamna på.

Men då har vi vänner som är fotograf, musiker, kockar m m. Och jag kör ju inte gräddbakelseklänning heller. Det viktiga för mig är att det blir en ball fest med massor av gratis sprit. Så det ska det bli!

• Birgittabruden

Vår preliminära budget:
    Antalgäster: ca 50
    Maten och lokalen: 22500 kr
    Vin och öl: 4500 kr (från restaurangen)
    Vigselring: 2000 kr
    Min klänning: ca 1000 kr (syr själv)
    Tiara: ca 150 kr gör jag själv
    Skor: har jag redan
    Underkläder: 300 kr (korset i klänningen, så ingen bh)
    Diverse blommor: 450 kr (gör alla buketter själv)
    Bröllopssvit: 1400 kr
    Material inbjudningskort: ca 250 kr

Totalt hamnar vi på 34 000. Eventuellt ska vi ha en proffisionell fotograf så det tillkommer.
    Pengar till bröllopsresan önskar vi oss istället för presenter.

• Birgittabruden

just det, min karl har redan alla sina kläder så det kostar inget. Ska däremot sy klänning till tärnan, ca 700 kr i material, det är medräknat i priset ovan.

• mexicobrud

Vi hade bröllop i augusti och gjorde faktiskt jättemycket själva....Dock slutade notan på 126 000 kr för 90 personer... Visst hade vi lyxat till det med mat, kläder och fri sprit till alla hela natten och ett fyrverkeri. Bröllopsresan snålade vi på så det blev 2 dagar i Köpenhamn, men de blev verkligen pricken över i:et.
    Jag får gratulera alla som klarar sig under ½ av vår kostnad. Det e inte lätt:(

• elora

Valli!
    Ser att vi har samma filosofi:
    En härlig kväll med massor med skratt, dans och galna upptåg ;)

• Ammo

Hej Lina!

jag tror att du och jag planerat rätt lika.Har också gjort min budget här på siten och hamnade på chockande 100.000 kr.
    Kommer ha 60-70 gäster, liveband på kvällen, buffe mm ungefär som dig.

Men jag har inte orken att laga mat själv, vill inte ha en ring för 1500kr, vill ha en fin brudbukett och håruppsättning. Det sista jag ville vara att lägga ner 100.000 på en dag, är långt ifrån rik.
    Men jag vill inte snåla på mitt bröllop heller. Men som sagt trots att jag "dragit ner på mycket" så hamnar kalaset på hundra loppor ändå,stön!
    Fest ca 35.000
    Kläder med tillbehör för "alla" ca 12.000
    ring (ska bära den hela livet) ca 10.000
    transporter 2000
    hår,blommor mm 3000
    resa 20.000-30.000
    hotellnatt 2500
    övrigt 5000,(tillkommer allt möjligt,inbjudan mm mm)

Phu, får verkligen hoppas att detta bara blir en sådan dag i livet. Men den är nog i slutändan värd varenda krona!

• Lina & Gustav

AMMO - Ja det låter verkligen som vi sitter i samma båt. Kostnaderna drar iväg så fort.
    Råd med detta? Nej verkligen inte jag heller... Vi kommer att vara så luspanka som man kan vara efteråt. Vi borde egentligen inte ha så dyrt.. men har man drömt om det så har man ju

• Ammo

Känns skönt att jag inte är ensam, tack Lina.
    Det var en bra tråd, när jag läst över allt på denna sida så har som sagt alla hamnat mellan 20.00-40.000 och jag har inte heller förstått hur de lyckats hålla en sådag budget för typ 50-60 gäster.
    Som jag skrev bara ringoch kläder är ju 20.ooo och då pratar jag hyra killens+ marskalkens kläder, klänning till mig max 5000,underkläder, skor + tärnornas kläder a 500 st.

• Lina & Gustav

Nej jag vet inte heller. Men många verkar laga mycket mat själva, och det kanske blir massa pengar. Att sy klänningen själv verkar också poppis. Jovisst att jag skulle kunna sy min klänning med.. om jag ville gifta mig i en vit sopsäck

Att åka till Tyskland och köpa alkoholen sparar ju iallafall in en del pengar. Och jag ska försöka hitta min klänning 2nd hand, annars kostar den 9000.

• Ammo

Jag har hittat en klänning för 4990, men släp och hela baletten, men vill kika mer innan jag köper den, man kan ju hitta något billigare.
    Jag skulle också se ut som en sopsäck eller spöket Laban om jag sydde själv. Men jag är impnerad av de som kan!!
    Vi funderade på maten,laga,catering osv men eftersom ingen av oss är någon mästekock eller har ork så slog vi bort den tanken.
    Vi bollade 2 ställen,hyra gård m catering, fixa servieringspersonal (ingen jobbar gratis) egen sprit mm eller ett ställe där personal,mat mm ingick.
    Vi valde det andra alternativet, det blev billigare!
    Vi får:
    brudskål, buffe,vin till maten,kaffe,avec,tårta,(personal,städning,lokal)
    för 450:-/pers.
    Det går inte att hitta billigare.
    Sen dealade vi till att vi köper in extra öl och vin som han i sin tur säler för 15:- st. (istället för hans 49:- ölen).

• Brud 20 aug

Vårat bröllop gick nog på runt 100000:-, Vi har faktiskt inte riktigt vågat räkna! Å då är ingen bröllopsresa inräknad. Men det var en helt underbar dag så det är inget vi ångrar.

Svar på tråden 100.000 för ett bröllop