• Miafina

Hur ska man fördela budgeten.. ?

Hej !

Vi har funderat på runt 60 gäster, och tror att vi kommer ha en budget på ca 50.000 kr....

Jag har precis börjat rota i detta då det är ett bra tag kvar tills vi gifter oss, men jag funderar ändock på hur detta ser ut budgetmässigt.

Jag vet att det är jätteolika, men vad tror ni.. "hur mkt får man för 50.000" ???

Jag vet det är en dum fråga, men jag känner mig så totatalt okunnig... *suck*

• Svar på tråden Hur ska man fördela budgeten.. ?
  • September06

det är bara att börja "rota" jämnföra priser. vi har budjet på 55000 och 75 gäster och det ska gå, vi ligger på 52 nu, men det kan ju alltid dyka upp nått vi inte har tänkt på ... men det är ju alltid bra att få ta med sig egen dryck till stället man hyr/lånar...

• junibrud2006

Om du har god tid på dig kan du hålla koll under hösten efter klänningar när det är rea. Kolla ut vilken stil du gillar så kan du tjäna bra med pengar på det sättet. Jag hittade min för halva priset, 2750 kronor istället för 5500 kronor, vilket var billigare än hyra!

• Miafina

September 06 - Låter som att vi borde kunna få vår budget att gå ihop då =)

Junibrud 2006 - Det var ju ett jättebra pris ju =) Kul!

Jag tycker det känns frustrerande att ha så dålig koll på kur mkt saker kommer kosta, eller vad de normalt sett kostar.

Vi är studenter och har ju som studenter mest - dvs lite pengar. Man är van att gneta varje månad, och en bröllopsbudget känns då som väldigt mkt pengar. Men å andra sidan så känns saker väldigt dyrt när man är van att leva på nudlar (kanske inte riktigt sant men tanken =)

Om jag tänker på små enskilda saker så känns det inte som att dem kostar så mkt, men det är ju nästan de små sakerna som drar iväg.. eftersom jag iaf inte fäster så stor vikt vid dem i tanken...

Jag har ingen som helst erfarenhet av bröllop, då ingen i min närhet gift sig (inom den krets att man får veta ngt om ekonomi, planering osv)... Så jag känner mig helt grön och okunnig... Är ju ett tag sedan föräldrar gifte sig också, så de har ju inte heller kläm...

*paranoid*

• junibrud2006

Ett tips kan vara att använda BT:s budgetplanerare under verktyg för att få lite bättre koll. Som sagt är det alla små utgifter som drar iväg - blommor, skor, hår, smink, program etc. Det blir snabbt många kronor!

• Gerda

MiaFina

Vår budget är också 50.000 med 40 gäster.

Till festen har vi avsatt ABOSLUT MAX 30.000. Inräkna dekorationer/blommor/ljus, 3-rätters, lokal, serveringspersonal, städning m.m.

Våra kläder/garderober ;) är budgeterat till 10.000 (Jag kommer antagligen att köpa min klänning fr Ebay)

Fotograf lutar det åt 6-8.000

Sen tar ju penagrna slut!!! Gah!!!

:D:D:D

• Miafina

Gerda - Jo det är väl där runt 30`som vi räknar med i festbudget också.

Vi tänkte köra på buffe (i festlig tappning), dels av ekonomiska skäl men också av det enkla faktum att vi har både vegetarianer, fisk och skaldjursratare samt köttfantaster bland gästerna, så det skulle bli svårt på ihop en 3-rätters som alla skulle uppskatta. Buffe är ju smart då folk kan ta det de vill ha =)

Vi har väl inte heller tänkt att hälla i våra gäster onödigt mkt alkohol utan "lagom" så alla blir glada, men kan föra sig ändå =) Så blir väl vin till middagen och typ 2 drinkbiljetter eller något... Vill folk ha mer än så så kan de betala själva tycker vi =) Vi är ju inte ute efter ett fyllekalas.

Vad svårt det är med vilka man ska bjuda. Jag tycker det känns elakt att utelämna kusiner tex, men vissa umgås jag ju aldrig med så varför ska jag bjuda dem. Men elakt att bjuda en kusin och inte dens syskon.... Blä.. etikett är nog inte för mig =)

Jag har en känsla av att en del som lär äta av budgeten blir festlokal. Det tycks inte finnas så mkt festlokaler runt ikring här, och jag vill verkligen inte ha en bygdegård eller så.. De är jättecharmiga som typ logdans, men de är ofta monumentalverk av furu, vilket jag inte kan med...... =)

Har turen att ha en bra pianist, sångerska och fotograf "gratis" iaf =)

Bidde långt.. förlåt =)

• halstabletten

Miafina- är i samma sits (student) men vi har mindre budget, fast större om man räknar in bröllopsresa som nog kommer att gå på 20000-30000 lite beroende på.

Vår övriga budget ligger lite halvpreliminärt på 30000- med kanske 50 gäster. Vi kommer nog att skippa kusinerna helt. Det känns lite tråkigt då jag blivit bjuden på en del av deras bröllop, men vi blir så otroligt många om man ska bjuda alla dem, tyvärr.

• Gerda

MiaFina

Att hyra fina lokaler här i stan (örebro) kostar det 5000kr och uppåt. För oss lönade det sig inte att hyra lokal samt catering så vi kommer att välja "hela paketet".

Det bästa är väl att höra runt, vegetarisk buffé är också billigare än köttbuffé (överlag) så det kanske inte blir så dyrt att hyra lokal och catera maten.

/Gerda

• Miafina

Halstabletten - Jag vet ärligt talat inte ännu vad vi har för budget, det är bara en grov uppskattning.

Har talat med min mor och hon trodde att hon och min far (de är skiljda) kunde lägga kanske 20000, Det är väl ungefär den summan som vi själva kan lägga också (ev mer om vi båda hinner få jobb innan, då vi är färdiga med uni till sommaren. Men jobb är man ju inte garanterad)

Vi har ännu inte talat om för hans föräldrar att vi har bestämt datum så vi vet ju inte ens vad de tycker ännu. De har varit snälla nog att hjälpa oss en del innan i samband med att vi köpte lägenhet, så vi vet ju inte om de är villiga att lägga till något heller. Men OM så skulle vi kanske kunna skrapa ihop de där 60.... Annars får vi väl jobba på att få ner det mot 40 istället eller så....

Så det är ju väldigt diffust ännu, men känns ju som att det är bra att veta ungefär vad man vill ha.. och sedan skära ner om det kostar för mkt, än tvärt om....

• Miafina

Gerda - Jag har börjat kika runt här i Karlstad vad som finns, men jag kan ju tänka mig att det kan vara något liknande här i stan, prismässigt.

Jag funderar också på om man kommer bli allt för trött, sliten och stressad om man ska göra buffe själv. Jag själv och min mor är väldigt roade av att laga mat, så vi kan ju göra det själva, men frågan är om det blir för jobbigt.

Svar på tråden Hur ska man fördela budgeten.. ?