• Gemma

Bilder från vårt bröllop

Roslagsbrud: Håller väldans med dig om att man LÄR sig göra hem av alla sorters ställen! Låter supertrevligt med filmstaden, måste finnas en del "lämningar" där? Och kanske ett och annat träd? Detta älskar jag med stockholm, naturen som sticker upp sitt pigga lilla huvud precis överallt. Vatten, klippor, nivåskillnader... Även om jag älskade att bo i Malmö så var det inte alls samma sak.

• Gemma

Hej flickor :) jag har då ungerskt/österrikiskt påbrå :D Så jag har också en fäbless för glitter och leopard, och gärna i kombination ;)

Jag gillar själv den ironiska smileyn som ni ser, i övrigt försöker jag hålla dem i schack för de kan ju lätt bli förmånga och då blir jag så less :(

• Gemma

Ursäkta, jag kunde inte låta bli. Nä förutom den ironiska smileyn som är praktisk, försöker jag hålla dem i schack. De är ju lite av en sanitär olägenhet, ungefär som tuttifruttiströssel på en crème brûlée.

Roslagsbrud - tack! Ska komma ihåg.

Igår var jag ute och käkade med en vännina (hon bjöd), ostron, gös och en liten äckelgod bläckfisksallad. Jag kan gilla sånt, i gränslandet mellan äckligt och gott, som vissa sushibitar till exempel. Det ska vara lite, lite farligt att äta. Men det konstigaste jag varit med om var när jag beställde en till synes harmlös fruktsallad och de hade låtit skalet var kvar på kiwin. Jag menar... vem äter oxfilé med fläckig päls på?

Laban: Mörk choklad med hallon är i sanning en sensationell smakkombination. Jag brukar göra en kladdkaka med massa massa kakao i, och sen brer jag över ett täcke som består av en kombination av 80% choklad och crème fraiche. Och sen gör jag en coulis på hallon med lite vaniljsocker. Man behöver såklart bara äta en liten bit men det gifter sig verkligen fint.

Apropå chokladpraliner förresten - har ni sett det där monty python-avsnittet där de har en minst sagt annorlunda chokladkartong? Med bitar som "spike surprise" (spikar som hoppar ut och genomborrar kinderna) och "crunchy frog"? Jag fick en kartong i julklapp av min väninna som bor i Spanien. Där finns ett chocolaterie som är berömt för att vara experimentellt. Jag fick nyårsboxen utan innehållsdeklaration, så det var bara att blunda, äta och hoppas på det bästa. En del bitar var supergoda, typ knastrig kardemumma och balsamvinäger, men dessvärre råkade jag få både biten med parmesan (INTE gott) och - håll i er - ansjovis! Jag åt bara halva och la tillbaks den andra halvan i kartongen, varpå alla i rummet gjorde grimaser och skrek att det luktade fisk.

Laban: Har du testat din outfit, alltså alltihop tillsammans? För det är nog enda sättet att ta reda på om det blir för lite, lagom eller för mycket. Men det låter ju helt rätt för balkan.

Kul grej: I maj åker jag och mannen från Kina till Budapest för att (trumvirvel) gå på bröllop! (Börjar genast fundera: ska jag ha den laxrosa spetsklänningen med paljetter- très östeuropa chic hehe. den plisserade turkosa med guldskorna från Freelance eller min svarta Anna Sui med rosa broderier? Mmmm.... lyxproblem.)

Zea: Vi ska bo i Shanghai! Jag kommer nog plåta på hobbynivå och skriva på proffsnivå.

Kram: G

• Gemma

Roslagsbrud: Köpa nytt... you're eeeevil ;) Faktum är att man kan köpa fantastiska klänningar i Kina för 200-300 spänn... men då kan det hända oväntade saker. Som att de totalt ändrar färg när man svettas på dem. Men den laxrosa är riktigt fin och sydd av en taiwanesisk modeskapare, i rynkad siden och spets ovanpå. Den kostade en "nolla" mer ungefär... men mycket klänning för stålarna får man ändå. Tur att man inte är så stor, jag är en 36:a här och därborta drar jag XL.

Izunia - glitter och flipflops, opposites attract eller hur... Låter som om ni kommer att ha ett underbart äventyrligt liv tillsammans, med många sköna färg- och materialkrockar.

Roslagsbrud: Fransk/svensk combo låter som "god smak med guldkant". Hur vare nu, är din man fransk eller svensk eller nåt annat?

Lyssnar på radion... läskigt med alla döda fåglar, mårdar och katter. Nästan så att det ska bli TRYGGT att flytta till Kina.

Roslagsbrud: Mitt gamla jobb låg mittemot Vetekatten. Och jag kan lova att vi firade ALLT, namnsdagar, kanelbullens dag... cheesecake är livsfarligt gott. Var köper du dina färdiga? Jag gör en asgrym cocos-creme caramel. Den är lätt, fräsch och ser väldigt komplicerad ut så gästerna blir alltid jätteimpade. I själva verket är det hur enkelt som helst.

• Gemma

Izunia: vilka språk pratar du? Jag pratar: Skånska, franska (framför allt snuskiga ord), engelska, tyska och en smula ungerska. Och nu ska jag lära mig kinesiska!

• Gemma

Lanzara: Det läskiga är inte att två katter dog i österrike, utan att viruset muterar så fort! Idag kan mårdar och katter få influensan, därför är risken stor att det snart sprids till människor. Folk har alltså all rätt att vara oroligare än någonsin. (Även om det såklart generellt är meningslöst att oroa sig för nåt).

Och tack för rara ord om bilderna!

• Gemma

Roslagsbrud: Gateau alltså? Mmm.. gott. Och dyrt! Själv är jag väldigt förtjust i pyttelilla Pipersbageriet på Kungsholmen, men det är nog mycket för att jag är lokalpatriot.
    Espresso är helt klart en av mina många laster. Har själv en trevlig liten Pavoni Europiccola i rostfritt, med liten hävarm. Kör gärna illy-kaffe i den, den koffeinfria varianten funkar fint på kvällen.
    Bra grej med Kina: Många, många ljuvliga espressobarer överallt! Vanligt med Illy. Knasigt va?
    Tack för alla härliga vintips, jag lägger alltihop på minnet. Och idag fick jag förfrågan om jag vill representera en europeisk agentur som verkar inom modebranschen, i Kina! Känns som ett jobb klippt och skuret för mig. Och jag har inte ens åkt iväg än! Mmm... jag ska nog inte bli lyxhustru trots allt ;)

• Gemma

Rosis... min man är alltså 100% fransman - och så o-liten och o-ettrig som man kan bli! 190 cm, luuuugn, positiv, analytisk, min raka motsats alltså. När han flyttade från hemlandet till Sverige, landade han först i Luleå av alla ställen. Han kände sig genast hemma bland människorna där. Och så gillar han kyla och storslagen natur. Liksom... världens mest ologiska person. Och mellan oss kändes det klockrent från första stund.

• Gemma

aug, jag har läst dina mail och blev jätteglad, vet hur jobbigt det känns i magen när saker strular, det här ska bli den bästa dagen i ditt liv, det bara är så ;)

Kramar, GA

Svar på tråden Bilder från vårt bröllop