Ursäkta, jag kunde inte låta bli. Nä förutom den ironiska smileyn som är praktisk, försöker jag hålla dem i schack. De är ju lite av en sanitär olägenhet, ungefär som tuttifruttiströssel på en crème brûlée.
Roslagsbrud - tack! Ska komma ihåg.
Igår var jag ute och käkade med en vännina (hon bjöd), ostron, gös och en liten äckelgod bläckfisksallad. Jag kan gilla sånt, i gränslandet mellan äckligt och gott, som vissa sushibitar till exempel. Det ska vara lite, lite farligt att äta. Men det konstigaste jag varit med om var när jag beställde en till synes harmlös fruktsallad och de hade låtit skalet var kvar på kiwin. Jag menar... vem äter oxfilé med fläckig päls på?
Laban: Mörk choklad med hallon är i sanning en sensationell smakkombination. Jag brukar göra en kladdkaka med massa massa kakao i, och sen brer jag över ett täcke som består av en kombination av 80% choklad och crème fraiche. Och sen gör jag en coulis på hallon med lite vaniljsocker. Man behöver såklart bara äta en liten bit men det gifter sig verkligen fint.
Apropå chokladpraliner förresten - har ni sett det där monty python-avsnittet där de har en minst sagt annorlunda chokladkartong? Med bitar som "spike surprise" (spikar som hoppar ut och genomborrar kinderna) och "crunchy frog"? Jag fick en kartong i julklapp av min väninna som bor i Spanien. Där finns ett chocolaterie som är berömt för att vara experimentellt. Jag fick nyårsboxen utan innehållsdeklaration, så det var bara att blunda, äta och hoppas på det bästa. En del bitar var supergoda, typ knastrig kardemumma och balsamvinäger, men dessvärre råkade jag få både biten med parmesan (INTE gott) och - håll i er - ansjovis! Jag åt bara halva och la tillbaks den andra halvan i kartongen, varpå alla i rummet gjorde grimaser och skrek att det luktade fisk.
Laban: Har du testat din outfit, alltså alltihop tillsammans? För det är nog enda sättet att ta reda på om det blir för lite, lagom eller för mycket. Men det låter ju helt rätt för balkan.
Kul grej: I maj åker jag och mannen från Kina till Budapest för att (trumvirvel) gå på bröllop! (Börjar genast fundera: ska jag ha den laxrosa spetsklänningen med paljetter- très östeuropa chic hehe. den plisserade turkosa med guldskorna från Freelance eller min svarta Anna Sui med rosa broderier? Mmmm.... lyxproblem.)
Zea: Vi ska bo i Shanghai! Jag kommer nog plåta på hobbynivå och skriva på proffsnivå.
Kram: G