• Gemma

Bilder från vårt bröllop

Roslagsbrud: Det finns nog fler skillnader mellan filmbranschen och reklambranschen nu när jag tänker efter.
    Men en del movie magic-grejer är nog desamma... var med och filmade en ICA-film där vi fyllde en villaträdgård med fejksnö, i oktober. Kändes väldigt Hollywood.

• Gemma

Min man älskar att klä mig... och bli klädd av mig. Och att klä sig själv! I helgen var han i Paris och köpte ännu ett par skor i sin favvoaffär www.berluti.om (kolla hemsidan, den är grym!). Där köpte han f.ö. ett par inför bröllopet också. I hemlighet såklart... man får ju inte se varandras outfit innan. Eller? Vad tycker ni, vill ni se männens kläder eller ska det vara rättvist? Jag löste det så att jag gick runt till några olika skräddare i Savile Row i London och samlade information och broschyrer. Sen samlade jag ihop allt tillsammans med tygprover från klänningens undertyg och skärp för att han skulle kunna matcha väst och slirre.
    Han fick också små tygprover från tärnornas bordeauxfärgade klänningar för att kunna fixa slipsar till sina bestmans. Lapinette, sug på den organisationen ;) Dock skriver jag och ritar allt för hand, under knivhot använder jag word men mycket hellre Photoshop.

Ja, sen fick han lösa hela problemet tillsammans med ett gäng skräddare i Paris och Shanghail. Det blev urbra!

Nu shoppar vi alltså superbra tillsammans men det har varit en ömsesidig inlärningsprocess. I början tog jag alltid med honom till mina favvobutiker som undantagslöst var de hippaste i stan... och det slutade med att han stod och såg ut som en ledsen clown i orange tröja och rutiga byxor. Så nu har jag accepterat att han är mycket mer klassisk än jag. Alltså klassisk som i klassisk fransman (inte samma sak som klassisk Dressman).
    Och provar jag exempelvis en skräddad dräkt kan han dissa den för att den är för tråkig och "inte du". Så där ryker ens chanser att någonsin uppnå nån sorts vuxen värdighet ;)

Laban: Dyrberg och Kern är grymma. Här i Stockholm dominerar Pilgrim som har enstaka schyssta saker men kvaliteten är väl sisådär. I Malmö fanns mycket mer D&K. Och i Köpenhamn såklart. Men jag har inte sett deras klockor! har du nån länk eller bild?

Kramar, G

• Gemma

berluti.com ska det naturligtvis vara.

Lapinette... du aaaanar inte vad skönt det är att skriva utan press. Och få göra fel utan att veta att typ 350.000 pers läser dem. Och skickar arga brev och mail.

• Gemma

Hahaha roslagsbrud, vad roligt om ni hade haft egen kokerska med separat köksingång, precis som i en Tutta rolf-film. Och du skulle stå i svart klänning uppknäppt till öronen och hötta med din bastanta arm.

• Gemma

Roslagsbrud: Din man låter som ett riktigt kap. Och säkert har han egna små böjelser på shoppingfronten? Så länge BÅDA ger vika för sina impulser då och då, är det väl inte läge att någonsin glida in i fas två. Och skulle det ändå ske, kan man alltid hota med nåt i den här stilen: "Älskling, jag kanske har lite extravaganta vanor, å andra sidan vill jag ju inte gå i den där fällan som så många kvinnor gör, att de snärjer en karl och sen slappar till sig och tillbringar resten av livet i joggingoverall. Älskling, det vill du väl inte? Du vill väl vara stolt över din vackra, välklädda fru även när vi är åttio och sitter på en bänk och matar ankorna?"

• Gemma

Roslagsbrud: Än så länge är det lungt, tremånadersgränsen är nästan en månad bort.

• Gemma

Hej snyggingar, liten varningstriangel: jag är lite smådragen, har varit på tjejmiddag, mycket middagar och luncher och galor och grejer såhär innan jag åker. Mitt möte med agenturen (de vill alltså att jag ska bli AGENT, hur coolt låter inte det? Tur man har en trenchcoat, så man kan sneaka runt och se allmänt hemlig ut). Ja, det kändes hur bra som helst. Agentens uppdrag: Nätverka. Sälja. Gå på fest. Existera på rätt ställen, med rätt folk, i rätt sammanhang. Blir nog inte alltför betungande - förutom att jag blivit värsta morgonmänniskan. Mår bäst om jag får lägga mig halv elva med en tekopp, läsa i sängen, borsta tänderna och sen somna vid tolvsnåret. Jaja. Det fixar sig nog med lite jetlag.

Roslagsbrud, din klänning låter rysligt fin. Svårt att teama ihop den med accessoarer utan att ha sett den, men puderrosa+grönt+benvitt... jag hade nog satsat på att INTE matcha klänningen utan bryta av med bordeaux/vinrött, alternativt pärlor (vita), alternativt vittguld / silver. Men det är ju jag det. Kanske silverfärgade skor, eller möjligtvis benvita.

Var hittade du den förresten?

Lapinette, jag åker på fredag! Och ska på gala på torsdag kväll och måste hålla mig i skinnet... tolv timmar bakis på ett flygplan är hemskt och jag behöver såklart göra allt jag kan för att få en behaglig flygresa, ja känns ju onekligen som att du vet ALLT om mig numera ;) Och tyckte INTE att du var en grå kontorsråtta utan en fabulous businesswoman i sharp suit, med superskön positiv attityd. Jag kan ju avslöja att jag tänkte likadant som du fast tvärtom, att jag själv var lite oansenlig i jämförelse med dig... fasicken att man inte bara kan tänka att någon annan är cool och trevlig och bra, utan att automatiskt rikta neggopilar mot sig själv, ja du fattar. Men jag gör ju det. Vi borde sluta. Vi är ju bra, ju. Fast på olika sätt.

PUSS, G

• Gemma

PS: Man blir så glad av er.

• Gemma

Lapinette, den där vera wangklänningen som jag först provade finns på www.verawang.com sen klickar man på collection och så är det nummer 13. Söt som sockervadd tycker jag. vilket ju också kan vara ett problem när man passerade hålla handen-fasen i sitt förhållande för typ sju år sen.

• Gemma

Laban - klänningstips i Malmö:

Emilia Af Malmö på Hansacompaniets ovanvåning - knasigaste bästa mixen i stan, tycker jag.
    Bra på klänningar är också Nummer 19, Baltzarsg. 28 (Butterickshuset) samt Engelbrektsgatan 18 (lite olika sortiment, tycker att Baltzarsg. är överlägset bäst).
    Kookai i HansaCompaniet är bra.
    Viva på Gustav Adolfs torg (hörnet Engelbrektsgatan) har en del rykiel, kenzo och moschino. Dyrt men fint. En del klänningar. Varning för sur kärringpersonal.
    Sen gillar jag Las Vegas, Stora Nygatan 15 (Baum und Pferdgarten, Rodebier, second hand etc). Bästa sötaste personalen dessutom.
    Ett stenkast därifrån, typ Stora Nygatan 9, finns en ganska ny affär som har lite Marc Jacobs och annat trendigare. Kanske inte så mycket klänningar, dock.
    Missa heller inte de skogstokiga polska tanterna i Studio 2, på hörnet Hamngatan / Östergatan (mellan stortorget och centralstationen). De brukar ha SUPERMYCKET klänningar, ofta i vulgostil alla Dolce Gabbana. En fröjd för oss som tycker att för mycket aldrig är tillräckligt.

Gnatt, G

• Gemma

Lapinette, nä, tur att man inte ska vara HEMLIG agent ;)

• Gemma

Lapinette, härligt att man kan lura folk att man är orädd hehe... jag är typ jätterädd för allt hela tiden. Men man är så jäkla nyfiken. Which leads me to my man. Han är helt otroligt ohämmad, händer att jag skäms för honom när han typ går fram och tar på folks kläder om de är av ett material som han inte sett förr. Han är så rolig för en del av honom tror fortfarande att han är en pytteliten kille som inte syns, men han är alltså en 190cm lång karl som syns extremt mycket. Men folk blir aldrig arga för han är så himla snäll. Mmm.

• Gemma

Roslagsbrud - kolla runt på Debenhams och Åhlens om du nu redan har ett presentkort på Pilgrim. Viktigaste är ju att du hittar något som du gillar. Men din klänning verkar rätt detaljrik så jag skulle nog satsa på nåt enkelt.

Själv är jag, som jag tidigare sagt, förtjust i antika smycken. Sen har jag en del som jag haft sen jag var liten (min pappa är galen i smycken så jag och mamma har värsta skrinen). Plus att jag och mamma lånar av varann.
    Hade ett par antika rubinörhängen med vitt guld och minismå diamanter från Kaplans på bröllopet (ser ut som bloddroppar), mammas sextiotalsklocka i vitt guld, min bardomsring i vittguld / diamanter och så det omtjatade hårsmycket från Basia Zarzycka. Men smycken var nästan det svåraste. Kändes omöjligt att tänka sig fram en lösning, man måste prova allt tillsammans.
    Och... som sagt, juveler är väl ofta inget man springer och köper till sig själv men låna av släkt och vänner funkar ju alltid.

Kram, G

• Gemma

Lapinette, SÅÅÅ kul med din klänningsprovning! Önskar man var en fly on the wall!

Pärlor passar nog superfint till.

Och roslagsbrud: Kolla Kaplans på biblioteksgatan för antika smycken, när du ändå är i farten. Inte alls så dyrt som man tror .Kramar, G

• Gemma

Turmalin har jag nästan aldrig hört talas om, spännande. Måste kolla upp!

Kram, G (som inte har huvudvärk men ett monstruöst fettsug).

• Gemma

Nu mina kära vänner, tar jag mig friheten att starta en ny tråd. Jag tänker INTE berätta vad den heter. Ni får gissa själva!

Kram, G

• Gemma

Lapinette, vad GLAD jag blir! Så himla roligt att spetsen får vara med på ditt bröllop också! Snacka om återvinning. Hehe, hur tror du jag kände när jag klippte av hela klänningen då ;)
    Jaaaa, vi får ta en skön kväll med massa vin och prat om Kina, Cannes bröllop och allt annat, när jag kommer tillbaka (efter påsk).
    Kramar, G

Svar på tråden Bilder från vårt bröllop