• Lyckligt gift!

Ordnad transport, eller inte?

Vi blir ca 55 st, jag o min man åker beställd bil. Min fråga är, hur ska man göra för gästerna? Ska man hyra buss från kyrkan till festlokalen? (Ca 3 km) Eller får var o en sköta det själv? Och OM vi fixar, hur blir det efter festen då...Vad tycker ni??? Hur gör alla andra???

• Svar på tråden Ordnad transport, eller inte?
  • mugglesfan

De flesta ordnar nog transport från kyrka till lokal (om det inte är gångavstånd). Men efter festen tror jag det är brukligt att folk skaffar egen taxi, alla vill väl knappast åka hem samtidigt...

• Augustibrud-06

Jag har inte varit på ngt bröllop, där det varit ordnad transport mellan kyrka och festlokal. Vi har 2 km mellan och vi kommer inte ordna ngt. De flesta åker bil till kyrkan och då vill de nog ha med den till festlokalen, istället för att ha den stående vid kyrkan. Det är ju ändå ingen alkohol förrän vid festlokalen så då tycker inte vi det finns ngn anledning att arrangera det.
    Men det kan väl finnas läge då det kanske behövs, men jag hade inte hört det innan jag varit här på BT. Har även jobbat inom restaurang och där har vi arrangerat en hel del bröllop, men inget brudpar som ordnat transport från kyrkan där heller.
    Men det är ju er dag så självklart ska ni göra det som känns bäst för er!

• Lyckligt gift!

Tack, och givetvis har du/ni rätt i att folk ju vill ha med sina bilar från kyrkan. Det blir så lätt att man snöar på detaljer...eller hur? Man vill ju att folk ska ha kul och inte få problem med att ta sig till o från...Puuuh...en fråga mindre..:)

• mugglesfan

Lämnar folk sina bilar vid festlokalen på natten och åker och hämtar dem dagen efter el vadå? El kör de på fyllan? Våra gäster kommer nog hellre att ta buss till kyrkan och sedan taxi från festlokalen och hem.

• Lyckligt gift!

Har ingen aning om hur folk tänker...Men jag tänker som så att Om man ska ta sig med taxi till kyrkan, till festlokalen och sen hem så blir det en massa kostnader för gästerna....eller är det självklart? Jag har inte varit på så många bröllop så jag vet inte vad som är brukligt...

• mugglesfan

Jag tycker att det känns mest gästvänligt om man fixar transport mellan kyrka och lokal, antingen hyr man en buss el fixar ett antal taxibilar (beror väl på hur många man är). Men allt hänger ju på vad man har för budget. HAr man inte pengar till detta kanske man kan erbjuda sig att fixa ihop alla som har bil med alla som inte har det. Ytterligare en sak att organisera i så fall men man kan ju kanske få någon förälder/syskon/toastmaster att fixa detta(?). El så får folk helt enkelt ta sig bäst de vill (men det tycker jag personligen inte känns så bra). Det finns nog många lösningar, ta det som känns bäst för er ekonomiskt och annars!

• Augustibrud-06

Mugglesfan
    Jag menade givetvis inte att NÅGON ska köra på fyllan! Men ofta är det flera som samåker och ska de då lämna bilen vid kyrkan och sen ta taxi till kyrkan på natten och hämta bilen?? Jag vet inte hur det brukar se ut, men vid de bröllop jag varit på och även jobbat vid så har alltid en del kört.
    Tycker inte det har ett dugg med gästvänlighet att göra om man erbjuder resa från kyrka till lokal eller inte. Hade som sagt blivit mer förvånad om det erbjudits detta, men det är ju jag det.

• grahn06

Jag tror att vi gör så att vi fixar buss/spårvagn som går mellan kyrka och festlokal men gästerna får betala resan själva. Vi betalar allt annat på festen så det känns ändå okej att skippa just den kostnaden för oss.

Det är dåligt med parkering både vid kyrka och festlokal plus att de flesta gästerna är inte från Gbg. Och ska man ut o köra för första gången i Gbg så hamnar man ju alltid på Hisingen... och där är varken fest eller kyrka! =)

• iat

Jag tar nästan förgivet att det ordnas transport mellan vigsellokal och festlokal.
    Jag har bara varit på två bröllop (av 20-30) där det inte ordnades transport. På det första tog alla taxi och det var ok. På det andra skulle brudens far fixa skjuts åt alla. Vilket resulterade i att vi som inte hade bil fick springa runt och fråga okända människor om skjuts. Det var INTE kul. Då är det bättre att informera om ortens taxinummer för dom som inte är hemma där.

• Lyckligt gift!

På Hisingen? Men va bra, för där ska ju ja ha både bröllop o fest..:)
    Jag tar till mig alla ideer och jag tror nog att vi kommer att ha någon typ av buss från kyrkan, sen får gästerna ta sig hem på egen hand...Roligast är ju om ingen kör bil, så att alla kan vara med o skåla...:)

• Augustibrud-06

Kan tänka mig att det är skillnad om man gifter sig i stan, där är det säkert vanligare att ordna med transport. Så man slipper lägga alla bröllop på Hisingen! Där är det både svårare med parkering och som sagts tidigare, svårare att hitta kanske.
    Här ute på landet är det iaf inte vanligt! Tur för oss, då slipper vi den kostnaden!

Svar på tråden Ordnad transport, eller inte?