så här har vi gjort...
*foton från barndop, förlossningar, semesterbilder o andra familjerelaterade bilder med gamla ex sitter som vanligt på sin plats i fotoalbumen. Den som tittar vet ju att vi haft ett liv innan, speciellt när vi också har barn med våra ex.
*bilder av privat karaktär som tex förlovningskort, bilder från tidigare bröllop när man gift sig, puss-kort och gulli-gull-kort.. dom har antingen skickats tillbaka till exet eller kastats bort. Såna kort behöver man inte skylta med tycker jag. vill man ha något kvar så läggs de i ett särskilt album som bara är för mig o min make.. kanske något för barnen att sortera upp sedan?
*videofilmer av ex är raderade om dom inte är av intresse ur barnens synvinkel, tex barndop eller sånt...
*sexkort har vi antingen eldat upp eller om sexkorten varit gåvor från exen som dom tagit på sig själv o gett bort, dom har vi gett tillbaka...
Hur ens sexliv har varit behöver man inte skylta om, det tillhör ens privatliv.
*foton på väggen på ex existerar inte hos oss.. Inte ens korten man fick ta på BB som hamnade i tidningen sitter uppe... De finns isatta i det vanliga albumet.
Känns konstigt att ha ett ex blick på sig i vardagsrummet när vårt bröllopsfoto sitter på väggen mittemot...
*Smycken... gamla förlovningsringar o vigselringar har antingen kastats i vredesmod, getts tillbaka till exen eller sålts till guldsmed...
Jag ser inget fel i att använda gamla smycken från ex så länge man inte förknippar det med något speciellt intimt.. Tex ett pärlhalsband som exet gav mig samtidigt som han friade o vi förlovade oss... skulle jag aldrig i livet bära.. det är FÖR intimt..
Men ett smycket jag fick när jag fyllde år bär jag gärna...
*kläder: samma här som med smycken, kläder som förknippas med intima o nära minnen vill jag helst inte se användas på varken mig själv eller min make... så raffsetet jag fick av exet har jag kastat..
*minnen... brev, vykort, grattis-kort, parfymer, blommor, nallar, nyckelringar o annat småkrafs har vi rensat ut o ställt på vinden... Det får barnen titta igenom när de blir äldre o ta det dom vill ha som minne från mamma/pappa...
Varken jag eller min make är speciellt svartsjuka av oss men vi tycker att det förflutna ska vara gammalt o glömt och nu är det VI och VÅRT... då ska man slippa se exets nalle sitta kvar på byrån i sovrummet och dopkortet man tog hos fotografen med hela dåvarande familjen ska inte behöva blicka ner o krocka med vårt bröllopskort...
Det var då och vi är nu....