• Lanzara

Vad göra med bilder av ex?

Vad gör ni med era bilder av gamla ex? Det känns ju lite taskigt att slänga dem (åtminstone alla.)

Bor inte tillsammans med min nuvarande pojkvän så jag kan ju ha mina "gömmor" för mig själv... har ni (både ni som bor och inte bor ihop med era pojkvänner) bilder av tidigare pojkväner?

Kanske man skall slänga dem? Inte skulle jag heller vilja att han hade bilder av tidigare med sig sen...

• Svar på tråden Vad göra med bilder av ex?
  • Valli

Eftersom jag sätter in alla bilder (som är bra alltså) i album så blandas ju bilder på pojkvänner med bilder på mig, familjen, vänner osv. Det är ju mitt liv. Jag kan ju inte sitta och riva ut allt som på exeb eller måla över deras fejs med spritpenna.

Och varför liksom? Jag skulle vilja höra ett argument på varför man inte får ha bilder på sina ex? Blir era nuvarande svartsjuka eller vad?

• Valli

Suck, varför blir det alltid en smiley när mabn ska ha en parantes - jag har inte skrivit nåt semikolon.

• abnocto

Jag håller med Valli. Alla bilder sitter i fotoalbum och dessa städar jag inte varje gång jag bytt kille. Det är mitt liv och vilka jag umgåtts med genom livet. Vill inte sambon titta så gör han inte det, vill han titta så får han. Inget konstigt med det. Jag tittar gärna på min sambos fotoalbum och filmer för det är hans liv före mitt och det vill jag känna också. Och det är alltid spännande att se vad för flickor han hade före mig.
    Smycken jag fått använder jag som vilka andra smycken som helst om jag tycker om dem. Är det ingraveringar ligger som oanvända i smyckesskrinet, där även min "gamla" förlovningsring ligger. Och där får den väl fortsätta att ligga tills jag smälter ned den eller min dotter får den till ett nytt smycke.

• aa_s_a

Min pojkvän har säkert inget emot att jag har bilder o.s.v. på mitt ex.. både han och jag har som sagt haft ett liv före.. Men jag plockade bort alla bilder på mitt ex från alla album precis efter vår separation för jag ville inte ha dem framme..

• EhjärtaK = sant

Vanliga bilder som t ex. semester, porträtt och liknande tycker jag absolut att man kan spara. Om ens nuvarande partner inte uppskattar det så tycker jag att man kan förvara det i separat album så att denne frivilligt kan välja bort att titta på dem.

Naken/sexbilder skulle jag definitivt slänga. Både med tanke på mig själv, exet och min nuvarande partner. Ser ingen som helst anledning till att ha dem kvar. Skulle för övrigt _aldrig_ vilja att mitt ex hade nakenbilder av mig om vi inte ens var tillsammans .

• Lanzara

Verkar ju finnas delade åsikter i denna fråga också...

Personligen har jag tagit ut bilderna av mitt ex ur fotoalbumet, kastat några och sparat reten i en låsbar byrålåda. Mest för min pojkväns skull, trots att han inte har visat några tecken på avudsjuka gentemot mitt ex. Men så vill jag själv bli behandlad.

Är av samma åsikt som aa_s_a....

Ang smycken e de väl ok att användadem ifall man verkligen gillar dem. (dock inte med exet namn i.) För min del får det gärna förbli en hemlighet gentemot pojkvännen VEM jag har fått smycket av isåfall....

Valli funderade om våra nuvarande var avundjuka om vi slänger foton... Det har han aldrig sagt, men jag tycker iaf inte att det är schysst att ha fotona i ett "allmänt fotoalbum" där det senare kommer foton av oss osv. Ett album som mormor kollar i när hon kommer på besök osv...

• Lanzara

Tacka vet jag digitalkameran, och bilder som sparas på datorn.

Funderar bara, ni som lämnar framme kort av ex; är de på samma hylla som andra fotoalbum, fri at titta i för gäster osv. ?

• aircondition

För mig är det fritt fram. Nu vill jag i o f s inte att ALLA mina gäster härjar bland mina fotoalbum. Men de som får se, får naturligtvis se ex. också. Det är ju ingen hemlighet precis att man har ex...

• Nyfiken gul , nu fru

så här har vi gjort...

*foton från barndop, förlossningar, semesterbilder o andra familjerelaterade bilder med gamla ex sitter som vanligt på sin plats i fotoalbumen. Den som tittar vet ju att vi haft ett liv innan, speciellt när vi också har barn med våra ex.

*bilder av privat karaktär som tex förlovningskort, bilder från tidigare bröllop när man gift sig, puss-kort och gulli-gull-kort.. dom har antingen skickats tillbaka till exet eller kastats bort. Såna kort behöver man inte skylta med tycker jag. vill man ha något kvar så läggs de i ett särskilt album som bara är för mig o min make.. kanske något för barnen att sortera upp sedan?

*videofilmer av ex är raderade om dom inte är av intresse ur barnens synvinkel, tex barndop eller sånt...

*sexkort har vi antingen eldat upp eller om sexkorten varit gåvor från exen som dom tagit på sig själv o gett bort, dom har vi gett tillbaka...
    Hur ens sexliv har varit behöver man inte skylta om, det tillhör ens privatliv.

*foton på väggen på ex existerar inte hos oss.. Inte ens korten man fick ta på BB som hamnade i tidningen sitter uppe... De finns isatta i det vanliga albumet.
    Känns konstigt att ha ett ex blick på sig i vardagsrummet när vårt bröllopsfoto sitter på väggen mittemot...

*Smycken... gamla förlovningsringar o vigselringar har antingen kastats i vredesmod, getts tillbaka till exen eller sålts till guldsmed...

Jag ser inget fel i att använda gamla smycken från ex så länge man inte förknippar det med något speciellt intimt.. Tex ett pärlhalsband som exet gav mig samtidigt som han friade o vi förlovade oss... skulle jag aldrig i livet bära.. det är FÖR intimt..
    Men ett smycket jag fick när jag fyllde år bär jag gärna...

*kläder: samma här som med smycken, kläder som förknippas med intima o nära minnen vill jag helst inte se användas på varken mig själv eller min make... så raffsetet jag fick av exet har jag kastat..

*minnen... brev, vykort, grattis-kort, parfymer, blommor, nallar, nyckelringar o annat småkrafs har vi rensat ut o ställt på vinden... Det får barnen titta igenom när de blir äldre o ta det dom vill ha som minne från mamma/pappa...

Varken jag eller min make är speciellt svartsjuka av oss men vi tycker att det förflutna ska vara gammalt o glömt och nu är det VI och VÅRT... då ska man slippa se exets nalle sitta kvar på byrån i sovrummet och dopkortet man tog hos fotografen med hela dåvarande familjen ska inte behöva blicka ner o krocka med vårt bröllopskort...

Det var då och vi är nu....

• Ostbågen

När vi höll på att städa hittade jag flera kort på min sambo och hans ex, ett var taget av deras vän som jobbar som fotograf. Det var ett svart/vitt vackert kort på deras anikten, hans vilande mot hennes. Sen var det några kort då de badade och "skämt"-kort när de klädde av sig...
    Oj vad det sved att se dem! Speciellt det svart/vita. Men såg liksom ömheten och kärleken mellan dem och det gjorde så in i helvetes ont att se.
    Vet egentligen inte varför, men det kan ha att göra med att jag själv inte har några ex. Har därför svårt att förstå att man kan älska flera.

Så mitt tips, släng de som är intima och kan såra men behåll resten. Det är inte så kul om man i tittar i fotoalbumet med vänner/släkt/barn och hittar sådana kort.

Svar på tråden Vad göra med bilder av ex?