• Nyfiken gul , nu fru

Att vilja gifta sig dyrt och flott men inte vilja betala, hur tänker folk?

Har ett par i min omgivning som jag har diskuterat bröllop med...

Hur kan man ens tänka tanken att man ska gifta sig fint med limosin o värsta vulgoklänningen men inte vilja betala ett öre för det?

Man åker glatt på skidsemeseter med hela familjen för tusentals kronor och äter på dyra resturanger, köper fina märkeskläder, har dyra vanor hemma och betalar räkningar utan att blinka...

Men man gnäller över att en brudbukett kostar 800 kronor... det är för dyrt!

man gnäller om hur dyrt det är att gifta sig och man har inte råd osv.. men samtidigt kan man inte tänka sig att tex dra ner på sina hushållskostnader under ett antal månader för att spara pengar till bröllopet o FÅ sitt drömbröllop??

Nä då tar man hellre banklån eller låter bli att gifta sig.... ???

Varför blir en del så snikna o snåla när det gäller bröllop?
    Det ska vara gratis eller helst att någon annan betalar, tex med kuvertavgift eller föräldrarna..

Förstår inte....

• Svar på tråden Att vilja gifta sig dyrt och flott men inte vilja betala, hur tänker folk?
  • Fru Cinderella

Det beror väl lite på vem man talar med.

• Lippi

Jag kan förstå det!

Vad får man för alla pengarna? Jo, en fest. Livet lär se likadant ut efter den dagen. Ända skillnaden är att du är fattigare.

• Ängla

Nyfiken gul, du verkar lite "känslig" när det gäller detta, är det just detta paret eller gäller det alla som diskuterar bröllop med hjälp av föräldrar eller kuvertavgifter?

Jag har lite svårt att sätta mig in i det men gör ett försök ändå. Om det är några som verkar ha det vääääääldigt gott ställt och ändå gnäller mycket över kostnader och vill ta ut kuvertavgifter kanske det kan uppfattas som lite sniket, samtidigt som det där med avgift kan ju en form av present.

MEN det är ju ändå upp till dom att välja hur de ska göra, kanske känner de att de inte vill spara för en dag/en fest.

OM jag kunde spara till bröllopet skulle jag det, om jag inte kunde spara skulle jag att ett lån. jag skulle tacksamt ta emot bidrag av våra föräldrar och skulle kunna tänka mig att be om ett festbidrag (dock ej kalla det kuvertavgift) som skulle vara valfritt och även valfritt belopp!

En sak jag inte skulla göra om jag/vi bestämt för oss ett bröllop med pompa och ståt är att gnälla om kostnaderna...

• jocelyn

Jag håller med. Det är konstigt hur vissa kan göra av med stora summor på platt-tv, skor, LV-väskor etc men sedan tycka att "allt är så dyrt" när det kommer till bröllop. Klart det ÄR dyrt! Man lägger ju ner pengar på saker som endast används en gång, mat till många, fotografer etc.

I "vanliga livet" så köper man ju inte allt på en gång och därför uppfattas det som mindre dyrt. Har man inte velat spara något själv så kan man faktiskt lägga förväntningarna på en lägre nivå. Det går ju utmärkt att gifta sig hemma i trädgården, borgerligt, på semestern etc. Vill man inte "nöja" sig med det - ja då får man ju spara lite mer.

Det här fenomenet beror nog mest på att man sällan funderar särskilt mycket över ekonomin innan man börjar drömma och planera. Man vill ha "allt". Det ska vara perfekt, precis som i drömmen.

De allra flesta brudar som skriver här verkar vara överlyckliga - deras stora dag har varit perfekt! Och det märkliga är att de är lika lyckliga oavsett hur mycket det kostade...

• Foleflickan

Jag har inte uppfattat det som att folk gnäller mer än vanligt över bröllop pch pengar. Folk gnäller ju för jämnan, typ att det var såå dyrt och ha bilen på service ellar att overaller till ungarna var så dyrt. Folk verkar ha ett behov av att gnälla på mer eller mindre allt.

Om folk inser att de måste spara för att få sitt drömbröllop tror jag att många gör det, men kan man lösa det på "bekvämare" sätt som föräldrar eller låna upp huset lite så varför inte?
    Allt man lånar pengar till utom bostäder och utbildning är ju förbrukningsvaror med relativt kort livslängd tex. en bil så det är inte konstigare tycker jag att låna pengar till ett bröllop. Även om jag personligen skulle ha sparat pengarna har jag full förståelse för de som lånar ist.

• CA_06

Äh alla prioriterar olika.

Var nyligen på en liten skidresa med vänner. En av killarna i gänget kläckte ur sig: "de här dagarna kostar ju lika mycket som en hemmabioanläggning. huh!".

Jag hade tänkt precis tvärt om ifall jag köpt en hemmabioanläggning: "Den här anläggningen kostar ju lik amycket som en hel mini-semester. huh!"

Beror på vad man tycker är viktigt att lägga pengar på! Vissa gillar resor andra gillar musikprylar

Men rätt många har svårt att känna sympati för dom som tycker annat än dom själva

• Nyfiken gul , nu fru

Ja prioritering är något helt annat än att inte ha råd!

Då pratar man om något helt annat o då är jag med på noterna..

Säg hellre att man inte prioriterar kostnaderna som ett bröllop innebär, än att man gnäller om hur dyrt det är o ändå går o köper platt-tv.. För en sån är ju inte dyr...

Jag gifte mig för ca 9000 kr o vi gnetade o sparade varenda krona för att kunna få ihop dom pengarna, vi avstod från mycket i vårt ordinarie liv för att få ihop pengarna och vi sparade med hjärtat och verkligen ville offra det vi hade på bröllopet.
    Vi ville bli gifta o därför kunde vi spara med glädje..

Det var ju under en begränsad tid det handlade om..

Inte led vi av att vara utan morgontidning i 8-9 månader... inte led vi av att äta husmanskost istället för att äta ute var o varannan dag...
    Inte led vi av att inte kunna köpa på postorder eller kunna hyra dvd-filmer..

vi sparade till vårt bröllop o ett äktenskap varar väl förhoppningsvis livet ut så det är värt varenda sparad krona...

Givetvis gör alla som dom vill, men jag retar mig på alla gnällspikar som kan betala 12-13.000 varje månad i löpande utgifter o inte ens blinkar när sonen vill ha ny jacka för 2000 kr... men man gnäller högljutt över att en bröllopstårta kostar 1500 kr...

• linele1

nyfiken gul nu fru!

jag håller fullständigt med dig! men en sak som stör mig är inte att det kostar att gifta sig det räknar man med,utan är att om du går till frisören och säger att du ska på bal kostar uppsättningen mellan 350-1000, men säger du att det är ett bröllop så kommer en likadan frisyr kosta minst det dubbla. varför är det så? man blir onekligen lite less när man kan ljuga till sig ett bättre pris. världen är konstig!

• Hiskan

Jag vill gärna gifta mig och släkten vill att vi har en fest. För oss innebär detta kuvertavgift och jag skäms inte ett dugg. Att ta några hundralappar per kuvert när det bjuds för det dubbla är en smidig lösning. Inga presenter i övrigt vill vi ha - vi har allt utom kanske just den platta tv'n som skrivits om tidigare.

Den som inte vill betala för att komma på festen behöver inte. Vi kommer inte att se snett på den som väljer att inte komma. Den som inte har råd att komma får tyvärr stanna hemma - vi har inte råd att bjuda alla släktingar.
    Vi har STORA släkter och vill gärna se så många som möjligt - ett bröllop är en chans att samla alla som inte bjuds alltför ofta.

Det är dyrt men vi försöker att inte gnälla. Om någon gnäller om kostnaderna så kan man ju bara upplysa dem om att det faktiskt är frivilligt med bröllop.

Lycka till där ute!

Svar på tråden Att vilja gifta sig dyrt och flott men inte vilja betala, hur tänker folk?