• Ulrica28

något är väldigt fel

Detta kanske inte passar in på samlevnad riktigt, men...jag skulle behöva en second opinion.
    Jag har i drygt två veckor haft symptom på urinvägsinfektion -men har tagit två urinprov för att se om det fanns några bakterier. Det fanns icke. Symptomen är sveda, täta trängningar, trötthet och allmän "hängighet". Har även kollat så att det inte är njurbäckeninfektion. Och har nu uteslutit klamydia - testet var negativt. Vad kan det vara då??
    Var orolig ett tag att det var ngn sorts vestibulit, men det gör inte ont att ha sex- det är bara jobbigt att hålla på mer än två minuter eftersom jag blir kissnödig hela tiden...

Har fått antibiotika för att se om det hela går över. Om det inte hälper får jag panik. Känner mig jätterädd att det här inte kommer att gå över, jag blir ju helt socialt handikappad av att behöva gå och kissa var tionde minut.

Kan minipiller ha något med det hela att göra? Någon som har ngn idé...? Går ju hos läkare men hon verkar inte veta riktigt vad det kan vara. F

Finns det någon medicin som í alla fall kan dämpa symptomen?

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden något är väldigt fel
  • pickolina

Ja det är ju som du säger.. De symptomen fick jag sist jag hade svamp. Sveda och trängningar osv... Så det är ju en bra tanke och värt att testa.

• Ulrica28

Ja, det kanske kanske kan vara svamp. Men då kanske man oftast har mer klåda och flytningar? Jag vet inte...

Något jag kom på är att det kanske kan vara någon cysta på äggstockarna t.ex.? Sånt verkar ju ganska många få som äter minipiller. Vet någon vilka symptom det ger?

*tacksam för all hjälp, ni är så gulliga*

• Ulrica28

Har nu gjort en gynundersökning med ultraljud, allt såg bra ut. Däremot hade jag ganska mycket svamp... Läkaren var inte säker på att det var "grundorsaken" till trängningarna, men jag hoppas det. I så fall ska det väl vara bra snart - ska börja ta medicin idag (3-dags kur).

Pickolina,

hade du alltså liknande symptom när du hade svampinfektion? För de flesta verkar inte tycka att trängningar och svamp hör ihop riktigt...

Sen kanske det spelar in att slemhinnorna blivit sköra och lättirriterade som effekt av minipillren? Läkaren sa att de var väldigt tunna.

Hoppas att allt blir bra nu !!!!

• pickolina

Nu har du redan kollat det men jag vill ändå svara på din fråga om cystor på äggstockarna, vilket jag haft. Det märktes enbart på den fruktansvärda magsmärtan som skar som en kniv i magen som kunde komma precis när som helst...

Mina slemhinnor är oxå väldigt sköra men det beror inte på preventivmedel, jag har så naturligt bara vilket lett till MÅNGA svampinfektioner under åren...

Det råd min gynekolog gav mig var att smörja med vitt vaselin morgon och kväll.

Nu mera smörjer jag bara när jag känner att jag behöver, så att svampen inte ska få fäste och det fungerar varje gång...

De besvär jag får är inte de klassiska som klåda osv, det har jag aldrig haft.. Jag blir precis som du beskriver, konstant kissnödig och det bränner..

Minsta lilla jag känner att den brännande känslan börjar eller om jag känner mig onaturligt kissnödig, så som du beskriver, så smörjer jag med vitt vaselin och så vips försvinner det..

Detta är alltså förebyggande men det har fungerat bra för mig.

Förr hade jag svamp jämt...men sedan jag började med detta för massor av år sedan så har jag bara haft det en gång, efter jag haft sex fast jag inte var riktigt upphetsad. Då får man ju lätt svamp.

• Ulrica28

Tack för svaret Pickolina.
    Hoppas allt snart känns som vanligt igen( och att man kan ha sex snart också.) Vore trevligt...

Skönt att dina besvär blivit bättre! Var du hos läkare för att kolla om du hade svamp, och blev han/hon förvånad i så fall över de lite ovanliga symptomen?

• pickolina

Jag har alltid gått med mina problem hos en gynekolog och de har aldrig sagt att mina symptom varit ovanliga... De har alltid gjort en undersökning för att se efter vad problemet varit. Har haft problem med både svamp och fel bakterieflora, vilket oxå ger jobbiga besvär.

När jag började få problem gick jag på mini-piller och då kollade man upp mina hormonnivåer. De var i väldig obalans och sådant ger en överkänslighet så jag fick välja om jag ville börja med vanliga p-piller eller östrogenbehandling. Jag valde p-piller.

Så dina mini-piller kanske kan vara lite av boven... Svårt att veta dock.

• Ulrica28

Phu, det känns klart bättre idag. Men - nu kanske jag ger mer information än en del vill ha, warning - det verkar som att kroppen gör sig av med en del äckliga saker. Gryniga vita saker och rosafärgade flytningar, uh. Är det normalt vid svampbehandling?

• strikeapose

Har skrivit om liknande symptom i en annan tråd i samma forum. Men jag känner igen mig supermassor i din beskrivning.

Jag fick urinvägsinfektion nr1 i början av december o fick då en kur antibiotika o sedan var helvetet i gång. Big time. Kuren bet inte på bakterierna, så jag fick en till..och en till..och en till. Nu äter jag fjärde sortens anitibiotika o bakterierna vägrar dö. Jag förstår ingenting. UVI-strul har jag haft till och från genom åren men aldrig har det varit så här svårt att bli av med skiten.

Det jag reflekterar över när jag läser det du skriver är att du verkar ha haft turen att få träffa läkare som tar dig på allvar. Det har inte jag...Jag har mest haft telefonkontakt med läkare på VC som skrivit ut nya recept på fler antibiotikakurer. I går kväll mådde jag skit o besökte jourcentralen men blev lika risigt bemött, och hon flinade lite o sa "GUD vad du har många frågor....". No shit Einstein. Klart som fan jag har många frågor när jag varit risig i över två månader.

Blir livrädd när ni skriver om cancer o cystor. HUUU! Har försökt få tid hos gyn men det finns inga just nu, o kruxet är att jag åker på tre veckors semester nu i helgen. Min stora förhoppning är att solljus, värme och vila ska vara det som kurerar mig. Jag har nämligen gasat på för hårt under väldigt lång tid nu, så immunförsvaret funkar inte alls som det ska. Så jag HOPPAS kroppen kan självläka när jag får lugn o ro runt omkring mig.

Vad gäller diskussionerna om svamp så är min erfarenhet också att svampen kommer som ett brev på posten när jag äter antibiotika. Jag begär dock alltid att få Diflucan utskrivet (tabletter som tas som engångsdos)för Pevaryl o andra krämer som smörjs direkt på slemhinnorna kan vara direkt skadligt o enbart förvärra problem med irriterade slemhinnor och svamp.

Oj, nu blev det långt, och jag lånade dessutom din tråd till en del av mina egna problem. Men bra som sagt att du verkar få hjälp att utreda vad som är fel. Den här typen av problem är tyvärr ofta lågt prioriterade.

• strikeapose

Förresten, Ulrika. Det där med att du har alla symptom men att proverna inte ger ngt utslag - jag utgår från att läkarna skickat dina urinprov på odling? För det har hänt mig massor av gånger att det direkta provet inte visat ngt men att odling ändå har påvisat bakterier i urinen. Då ska de kunna skräddarsy medicineringen o direkt ge dig rätt sorts antibiotika, men jag är ju själv ett levande exempel på att de misslyckas med det också.

Det finns många olika trådar ang urinvägsproblem/svamp/vestibulit nu. Vore det inte enklare om vi alla skrev i samma tråd? Bara en tanke.

• lill

Har kanske inte just med detta att göra - men - är det någon som haft problem med p-piller/stavar/sprutor? Jag har dragits med en depression i flera år och först nu har det gått upp för mig att de KAN vara pga det...?

Svar på tråden något är väldigt fel