• Dilba

GI-en bra bok som funkar

Kan rekommendera boken "GI i praktiken" av Ola Lauritzson. En klok bok som inte är som många andra viktminskningsböcker! 129 kr på Akademibokhandeln och värd varenda krona!

• Svar på tråden GI-en bra bok som funkar
  • JAS

Kan inte låta bli att skriva i denna tråd. Att utesluta eller minska på kolhydraterna är inte alls bra då kolhydrater ger kroppen energi och framförallt håller järnan i trim så att vi inte blir trötta osv. Det är också viktigt att tänka på att vi har en jämn blodsockernivå och där kommer således fibrerna in. Var har den hederliga tallriksmodellen tagit vägen? Själv motionerar jag mer och kan på så sätt unna mig lite godsaker och tallriksmodellen fungerar perfekt. Har ju nått min idealvikt. Slutligen, om man vill minska i vikt bör man motionera 1 timme, sammanlagt, per dag. GI och ATKINS? Nej tack!

• Ellte

JAS: Själva grejjen med GI är ju just att lära sig hålla blodsockret på en jämn nivå. Att lära sig att kolhydrater i form av potatismos skjuter blodsockerkurvan i taket pronto för att sedan sänka den som en sten medan t.ex kolhydrater i form av fullkornsris och broccoli håller kurvan jämn längre :)

Den kurs jag gått förespråkar GI i kombination med tallriksmodellen och därför fyller jag nu en kvart-halva av tallriken med långsamma kolhydrater istället för potatismos eller snabbmakaroner ;)

• JAS

Fast det där är inget nytt, snabba- och långsamma kolhydrater har dietisterna pratat om ända sedan jag var liten. Det jag skrev är att det inte är bra för kroppen att utesluta kolhydrater i sin kost, som en del metoder går ut på. Hjärnan behöver kolhydrater för att vi inte ska bli trötta.

• JAS

...och att hålla blodsockret på en jämn nivå är heller inget nytt...

• Ellte

Japp...och så skrev du "GI och ATKINS? Nej tack!" precis som att det skulle vara samma sak. GI är helt enkelt bara ett sätt att mäta det där med långsamma och snabba kolhydrater och om du levt med det sedan du var liten fattar jag inte varför du säger "Nej tack!" bara för det har ett "nytt" namn ;) GI säger INTE INTE INTE att man ska sluta äta kolhydrater...som sagt. Det är bara ett mått på hur snabbt olika saker vi äter går ut i blodet :?

• JAS

Nej tack skrev jag för att jag använder mig av dengamla hederliga tallriksmodellen istället. Inget fel i det Varför går det inte bra med den, nya begrepp kommer i en strid ström, men denna "gamla" metod är beprövad och fungerar alldeles utmärkt. Har själv lyckats gå ner till min idealvikt med hjälp av tallriksmodellen, men jag utesluter inga kolhydrater i min måltid eftersom de såväl behövs i form av ris, pasta, potatis. En del metoder idag säger att vi ska minska på just de fördoämnena.

• JAS

GI är inte att förknippa med tallriksmodellen.

• Ellte

Nej, det är som sagt ett mått på kolhydraternas hastighet ;) Däremot är det utmärkt att _kombinera_ med tallriksmodellen vilket även alla "GI-förespråkare" jag läst om rekommenderar :D

• JAS

Arbetar själv inom vården och vi använder tallriksmodellen som dietisterna utformat. Likaså på dagiset där min barn går vurmar dietisten för den gamla modellen "tallriksmodellen". Men mitt syskonbarn som har diabetes typ 1 ska däremot använda sig utav GI eftersom hon är beroende utav en jämn blodsocker kurva. Men vi andra kan lugnt fortsätta med tallriksmodellen. Fast hur man gör är ju upp till en själv. Jag ville bara "heje på" tallriksmodellen som varit mig till hjälp efter 35 kilos viktnedgång

• JAS

glömde att förtydliga, varför mitt syskonbarn ska använda GI är som jags skrev p g a att behålla en jämn blodsockerkurva under dagen. Vissa födoämnen innehåller socker i form av mjölk- eller fruktsocker eller stärkelse. Därav anledningen till att de som har diabets typ 1 äter enligt GI.

• thevovvegang

JAS: Visst tallriksmodellen fungerar för många. Att äta sunt och att röra på sig mer. Men vissa av oss är otroligt känsliga för snabba kolhydrater (alla är vi olika) och då är det bra med en livsstil som tillåter en att äta allt, men bara de nyttiga, mest fiberrika varianterna. Atkins är, precis som du säger, inte alls bra eftersom han ej gör skillnad på bra eller dåliga fetter, allt är ok och eftersom han helt utesluter kolisar förutom lite grönsaker. GI och South beach däremot är en helt annan femma och precis vad många behöver för att komma till rätta med de allt större överviktsproblemen som finns i vårt samhälle. Fiberpasta, råris och grönsaker ger mer än nog med energi för att man ska orka allt man vill, det är bara en gruvarbetare, om ens han, som behöver äta de mängder raffinerade kolhydrater folk sätter i sig idag.

Tack för mig!

• Vilda_

Viktigt att inte glömma bort i sammanhanget är att det finns en plats även för snabba kolisar :), t ex efter träning. Att kombinera tallriksmodellen och GI låter alldeles förträffligt.

Lycka till allihopa med GI, tallriksmodeller och annat. Trots allt så är det ju himla härligt att äta!!!

Svar på tråden GI-en bra bok som funkar