• blivande fru J

P-dator

Jag har nästan helt bestämt mig för att införskaffa en p-dator. Jag har varit utan p-piller ett år och börjar nu ledsna på kondomer och några andra p-medel är inte aktuella av olika skäl.

Det enda som känns lite oroande är säkerheten, 94%. Av 100 kvinnor blir sex stycken gravida varje år, faktiskt ganska många.

Ni som använder p-dator, har ni blivit gravida och hur trivs ni med den som p-medel och vad tycker er sexualpartner?

• Svar på tråden P-dator
  • Jenny Luks

Hm, säljs den inte i Sverige?

• Fru September-06

Vet faktiskt inte, har bara hittat det stället att köpa den på - dvs via internet.

• miss Nina

Hej tjejer,

jag använder persona och ja, den kan köpas i Sverige! Jag tycker att den är bra, men den kostar ganska mkt.. så ingen budgetvariant. Men det är väl sällan det viktigaste i dessa sammanhang. Jag tycker att den funkar otroligt bra, dvs den säger att jag har ägglossning när jag verkligen känner att jag har det. (Sedan jag slutade med p-piller får jag ju riktig ägglossning, vilket känns rejält - något jag glömt efter alla år med p-piller)

Mitt stora problem är dock att varken jag eller sambo vågar lita på den.. Därför känner vi rädsla att bli gravida, vilket gör att vi inte har sex..

Så mitt tips - tänk efter om du skulle våga lita på den, annars kommer du inte våga ha sex.

Annan nackdel är att det är ganska få dagar som är gröna (dsv ok att ha sex) Det är bara dagarna mellan ägglossning (ca dag 15 för mig i cykeln) och så när man har mens, om man nu känner att det är ok.

• Jenny Luks

Tack för dina synpunkter. Jag menade dock om Ladycomp finns i Sverige.

• Pippi Pelikan

miss Nina: Precis det som vi är oroliga över. Vi har för tillfället väldigt lite sex eftersom vi inte har något preventivmedel och inte tål kondomer. Min förhoppning var att persona skulle kunna leda till mer sex och spontant sex, men kanske blir vi precis som ni, rädda.

Vi vill ogärna ha barn nu, men jag ser ingen annan lösning än persona och avanti (jag känner mig väl orienterad i preventivmedel så inga välmenade förslag om p-stavar och pessar tack )

• Pippi Pelikan

Förresten så tycker jag det är härligt att vi tjejer börjar kräva andra preventivmedel än p-piller! Vi är många som inte tål dem, och jag verkar inte vara ensam om att ha svårt att hitta ett hormonfritt preventivmedel. Jag är så glad att jag snubblade över den här tråden. Tack TS och tack alla ni som delar med er av era erfarenheter!

• Jenny Luks

Verkligen! Jag har ingen lust att knapra hormoner mer. Jag är rätt inne på p-dator. 150:- i mån för stickor är väl inte så dyrt eller? Engångskostnaden på 900:- äter man ju snart upp, så att säga.

• Pippi Pelikan

Sen tillkommer ju kostnader för pessar/kondomer om man vill ha sex på röda dagar. helt klart värt pengarna.

• Jenny Luks

Så, hur många dagar är okej cirka? Jag hängde inte med i det där med "från dag 15".

Svar på tråden P-dator