• blivande fru J

P-dator

Jag har nästan helt bestämt mig för att införskaffa en p-dator. Jag har varit utan p-piller ett år och börjar nu ledsna på kondomer och några andra p-medel är inte aktuella av olika skäl.

Det enda som känns lite oroande är säkerheten, 94%. Av 100 kvinnor blir sex stycken gravida varje år, faktiskt ganska många.

Ni som använder p-dator, har ni blivit gravida och hur trivs ni med den som p-medel och vad tycker er sexualpartner?

• Svar på tråden P-dator
  • ninne

någon mer med erfarenhet av persona. har precis böjat använda dem, verkar vara ganska ovanligt i min stad eftersom apoteket här var tvungen att beställa hem dem o typ knappt visste vad det var.

• Roslagsbrud

Sensommarbröllop: du hittar mer info och hur du gör för att köpa den (du beställer den genom att betala in vad den kostar på ett PG) på www.persona.info/se/

För mig funkar det jätte bra. Min menscykel varierar några dagar hit och dit, men det "känner" Persona och anpassar sig därefter.

• Sensommarbröllop

Roslagsbrud!
    Tack för tipset, den var ju inte så dyr och vad bra med prenumeration av stickorna!!
    Har fått två barn och är tycker att spiral känns så definitivt, gillar heller inte hormoner (som så många andra tycks det
    Persona verkar vara ett bra alternativ!!

• Buslinna

Tänk på att säkerhetsstatistiken innebär att sex av de _hundra kvinnor som oskyddade hade blivit med barn under ett års tid_ blir gravida med datorn. Alltså innebär det inte att sex procent av alla som använder datorn blir med barn, eftersom alla inte hade blivit med barn utan dator heller.

Sedan kan man förstås fundera på hur säker den där statistiken är till att börja med. :)

• Pippi Pelikan

Buslinna: Så räknar man väl inte p-medelsstatistik. 6 av 100 av de kvinnor som använder datorn blir gravida under ett år. Sen kan det ju naturligtvis vara så att en viss andel inte kan bli gravida och att en annan andel helt felaktigt använder den utan att veta om att de använder den fel. Människor är ju inga maskiner.

• Buslinna

Det var vad min barnmorska sa. Men hon kan väl också ha fel.

• Lanista

60 kroner för dem om man beställer på nätet stickorna alltså och man beställer storpack

• CPH

JennyLuks
    Hur menade du med det du skrev om att "Engångskostnaden på 900:- äter man ju snart upp, så att säga" ?

Fick du datorn och stickorna utskrivna på recept och därför går det under högkostnadsskyddet?

• Terese L.

Om man har sex och killen får utlösning i dig på en grön dag, och sen kan spermierna leva upp till 6 dagar inne i livmoder/äggledare. Vad häder om det kommer en röd dag efter en grön dag....förstår ni mitt resonemang??
    Då borde risken för barn vara med....
    Eller??

• CPH

6 dagar!?!? Vilka jäkla Alfa-spermier!

• CPH

var tvungen att googla lite:
    När ägget lossnar fångas det upp av äggledaren och vandrar ner i livmodern. Under denna vandring kan det bli befruktat av mannens spermier. Om ägget inte blir befruktat lever det ungefär i ett dygn.

Ägget har störst chans att bli befruktat om man har samlag från ungefär tre dagar före den dag som man har ägglossning, till en eller två dagar efter den dagen.

Ägget är bara befruktningsbart ett halvt till ett dygn och det kan stressa de allra flesta par som försöker bli gravida. Men eftersom spermierna kan leva inne i livmodern i flera dagar kan de vänta på ägget när det kommer. Därför är det bättre att ha samlag två till tre dagar i veckan, oavsett vilken dag i cykeln det är, än att försöka pricka in ägglossningsdagen.

• mimikry

Jag tycker att p-dator funkar jättebra, förut hade vi plastkondomer, då jag inte tål latex, dom var skitdyra, 100kr för 5 st på apoteket (men mycket bättre då dom inte var lite "tighta" på killen och ingen latexlukt!!!)

Men p-piller är väl inte heller helt säkra, är inte dom 98% eller nåt, det känns ju värre, att råka bli med barn och äta p-piller samtidigt... som tjejen i sundsvall...

Men datorn räknar väl med marginaler, att en röd dag inte betyder att man blir med barn den dan, utan just det där med spermierna som överlever några dagar...

• mimikry

Värre alltså eftersom jag skulle behålla barnet om jag blev med barn nu. Plannerat är det fel tidpunkt, men ingen katastof alltså...
    Då känns det illa att barnet växt under bombardemang av alla hormoner...

• CPH

mimikry

Hur länge har du använt P-datorn? Hur länge ska man använda den innan man vet att röd/grön stämmer? För det kan väl inte vara från dag ett?

• mimikry

Alltså du börjar på mensens första dag, det räknas som dag1, och det är en grön dag. Sen mäter den dina hormoner dag6, efter det kan mätningarna (8 totalt/cykel) komma lite olika varje period beroende på hur hormornerna varit.

Men jag tror att just "mensveckan" kan ses som en säker vecka. Det är ju som längst i cirkeln från ägglossning då.

Svar på tråden P-dator