• blivande fru J

P-dator

Jag har nästan helt bestämt mig för att införskaffa en p-dator. Jag har varit utan p-piller ett år och börjar nu ledsna på kondomer och några andra p-medel är inte aktuella av olika skäl.

Det enda som känns lite oroande är säkerheten, 94%. Av 100 kvinnor blir sex stycken gravida varje år, faktiskt ganska många.

Ni som använder p-dator, har ni blivit gravida och hur trivs ni med den som p-medel och vad tycker er sexualpartner?

• Svar på tråden P-dator
  • fruolivia

Jag har haft min i ca fyra månader, och den har funkat jättebra, den har nog inte lärt sig min cykel helt än för det är rätt många röda dagar, kan iofs bero på att jag har glömt kissa på stickan ibland ;) men jag tycker den är jättebra, hade massa problem innan med att hitta rätt preventivmedel, finns ju typ bara tre om man inte vill äta hormoner :( den känns naturlig och man lär sig sin kropp bättre.

.... på smekmånaden tänkte vi strunta i om det lyser rött faktiskt, det är ju ändå smekmånad :D

• Pumpkin

Problemet är dom där 4-5% som är "osäkra", alltså p-datorn "skyddar" väl bara till 95% ungefär?

Jag vill verkligen skippa hormonerna, men varken kondom, kopparspiral, pessar eller graviditet är några bra alternativ för mig.

• Pippi Pelikan

Vår kondom sprack igår kväll, jag har ÄL så det var bara att ta dagen efter piller för första gången i mitt liv. Nu är jag alltså inte hormonfri längre

• annaglitter

Pippi Pelikan
    då kan du inte börja använda Persona heller på ett tag.

• Pippi Pelikan

Nej, jag vet det

Det stod på förpackningen att den kommande mensen oftast blev normal, medan den nästföljande ofta kom för tidigt. Persona får väl bli till sommaren. Den här månaden har vi inte råd med persona iaf eftersom jag måste köpa nya glaögon och min sambo gå till tandläkaren. Likabra att inte köpa nu, för då vill man börja med den direkt ju

• Jenny Luks

Men en sprucken kondom kan ju hända vem som helst, även dem som inte använder Persona. Det lät lite som att det var nåt negativt med just Persona, detta med kondomer. Men det kanske jag missförstod.

• Pippi Pelikan

Jenny Luks: Jag använder ju inte persona ännu, därav min besvikelse eftersom jag inte kan börja de närmsta månaderna :(

• videung

Har haft en persona i nästan 3 år. Den har fungerat jättebra för mig i preventivt syfte. Men även för att bli gravid. Jag har en son på 1 år nu och han var helt planerad. Detta är ännu en fördel med apparaten, att den säger till när man har ägglossning. I vårt fall blev vi gravida precis när vi ville. Den enda nackdelen är att stickorna är dyra (ca 120 per menscykel.

• Sensommarbröllop

Åhh vilken bra tråd!!
    Har funderat på Persona länge eftersom jag och min kropp inte gillar hormoner och jag och min sambo (blivande man) inte gillar kondomer. Efter två underbara men tillräckliga små underbarn så känns det som det räcker men inte så pass så att man vill sätta in spiral!!
    Var köper man underverket??

• Pippi Pelikan

annaglitter: vet du hur lång tid efter dagen efter-pillerna man måste vänta innan man börjar med persona? Jag har nu fått mens i normal vanlig tid.

Svar på tråden P-dator