• 76Brud

Vårt underbara vinterbröllop!! (Lååångt med bilder)

Har ännu inte hämtat mig efter vår fantastiska bröllopshelg! Allt översteg våra förväntningar och ännu en månad senare känns det som om det var en dröm jag drömde! Precis som många andra har gjort vill jag nu passa på att berätta om hur vårt vinterbröllop var. Kanske kan någon få lite inspiration eller idéer till något!

Redan på torsdagskvällen var vi 6 personer som med fullständigt fullastade bilar åkte ut till Rockelstad från Stockholm där allt skulle äga rum. Eftersom vi behövde hela fredagen på oss att göra i ordning var det skönt att komma iväg. Väl ute passade vi på att njuta av lite god mat och dryck. Kan inte i ord beskriva hur skönt det var att vara på plats! Jag översköljdes av ett lugn och efter det gick allt på räls (nästan J)!

På fredagen var det full fart med att få i ordning en massa. Familjerna kom även ut på förmiddagen och tillsammans med en massa vänner och dem ställde vi i ordning allt.

På fredagskvällen anlände 45 av de 83 gästerna. Det var fullständig snöstorm men av någon anledning så bekom det mig inte (riktigt otypiskt mig som alltid är så orolig). Det enda jag egentligen var nervös för var att gästerna inte skulle köra av vägen in snön och halkan. På kvällen serverade vi en underbar italiensk buffé som vi hade ?caterat? från Stockholm så det var bara att plocka fram. Till det serverades vin och öl. Efter middagen så hade vi bett våra marskalker om hjälp med lekar varpå de satte igång med en lagtävling. Den var galen, rolig och klurig och där tävlingsinstinkterna hos många verkligen gick på högvarv J. Vid ca 01.00 började de första droppa av till sina rum och vid 02.00 kom även jag och Thomas i säng. (De sista somnade vid 05.00?)Eftersom vi valt att sova i ett rum som var lyhört dröjde det till ca 04.15 innan vi tillslut somnade.

07.15 ringde så äntligen klockan! Utan minsta tillstymmelse till trötthet var jag uppe på benen. 07.50 var frisören som skulle göra hår och make up samt sjunga i kyrkan på plats. Jag och Emma gick in i vår brudsvit på slottet och där började arbetet J. Tärnorna dök snart upp med frukost. Jag var konstigt nog aldrig nervös utan lugn och glad. Helt överraskande verkade det som om denna dag inte skulle ha ett moln på himlen!!! Allt kändes sååååååå rätt! Vid 9.30-tiden kom Sussi som skulle fotografera oss och hon började genast ta en massa kort. I samma veva som vi var på slottet var Thomas med sina marskalkar i ett annat hus och åt frukost och gjorde sig i ordning.

Vid 12 möttes vi så äntligen! Det var magiskt! Jag har alltid tittat på allas bröllopskort och undrat hur de kunnat vara avslappnade inför kameran och bara le men när vi stod där var det som om kameran försvann eller i alla fall känns naturlig. Det var inte konstigt utan så naturligt! Jag kände mig så fin i min klänning. Sussi var fantastisk hela tiden så det kanske inte var så konstigt att det kändes så bra.

Efter fotograferingen hände bröllopets största missöde enligt min mening. Mina blommor dog. De var helt totalt superdöda och hängde rakt ner. Vilken människa som helst vet ju om att callor är särskilt känsliga och säker är det så att ingen blomma klarar minus 10 grader ute i 45 minuter! Jag kände mig urdum att jag inte hade tänkt på det!!! Men vi band upp dem med trådar och låtsades som ingenting. Ärligt talat så brydde jag mig inte vidare.

Så begav vi oss till kyrkan. Helgesta kyrka ligger vid vattnet och med snö och strålande sol var det en helt osannolikt vacker syn! Väl utanför uppstod det andra och sista missödet J: jag upptäckte att jag bara hade en sko med mig! Jag satt i bilen med den ena skon i handen och funderade i ca 10 sekunder på om vi skulle åka och hämta den andra. Inne i kyrkan satt alla gäster och släkt och bara väntade på oss. Sedan beslöt jag mig för att strunta i den andra skon och bara köra på! I mycket bekväma och superhärligt varma boots gifte jag mig således. Lite problem i trappan fram till altaret då klänningen plötsligt var lite lång men inget som någon tänkte på.

Jag läste tidigare här på BT om någon som sade hur magiskt det var att klockorna ringde bara för dem och precis så kände vi det också. Vi stod i dörren och bara väntade på vår tur. Dörrarna öppnades och till Annies song gick vi fram mot altaret. Det var så härligt att se alla vänner och familj sitta där och dela detta med oss. Jag som trodde att jag skulle gråta konstant lyckades konstigt nog hålla mig. I vanliga fall kan jag gråta när jag ser en söt baby-reklam men jag var så tagen av stundens allvar att det blev tvärtom. Hade planerat att titta ut mot gästerna. Prövade det en gång men var tvungen att snabbt ta bort blicken och koncentrera mig på att stå ordentligt på darrande ben (tur att ingen såg det). Thomas kunde inte heller titta ut mot familjen utan började nästan gråta. Emmas två solosånger var fantastiska!

När vi sedan gick ut ur kyrkan bildade alla gäster en gång där vi gick igenom och alla kastade små silverhjärtan över oss som glittrade i solen. Vi valde att inte krama alla där direkt efter men tog ett gruppkort på alla gäster innan vi begav oss tillbaka till Rockelstad.

Tillbaka på Rockelstad var det dags för champagne och snittar. Gästerna var alla redan inne i slottet och det var dags för oss att ?göra entre?. I slottet finns en stor, stor trappa som leder ner till salongen/hallen. När man går fram mot trappan på övervåningen ser man alla gäster och när de tittade på mot oss som kom gående gick det som ett sus genom gästerna och alla blev tysta. Jag ler bara jag tänker på det för det var så fantastiskt! Sedan utbringade vår toastmadame en skål för oss och efter det så hälsade vi på alla, minglade och tog familjekort och ?kompiskort?.

Middagen var underbar med en god tre-rätters middag, superhärliga lagom tal, lite bilder, ett makalöst festprogram och en underbar bröllopstårta! Efter middagen gick vi 100 meter mot brygghuset för FEST! Väl nere vid sjön utanför slottet hade svärfar en överraskning. Ett underbart fyrverkeri avlossades från bryggan och jag kan återigen inte i ord beskriva hur det kändes att detta var speciellt för oss! Sedan improviserade vi en vals?.. och sedan var festen i full gång! DJ:arna slutade spela vid 05-tiden och jag och Thomas drog oss helt slutkörda tillbaka vid 03.30. Dagen efter serverade vi en sagolik brunch och vädret var denna dag lika ögonbedövande vackert med inte ett moln på himlen.

För oss blev vårt vinterbröllop som en dröm. Allt föll på plats och kunde inte slutat bättre (förutom blommorna då J)!!! Lyckliga, lyckliga alla ni som har dagen kvar! På vår hemsida finns en hel del bilder bla från fotografen om det är någon som blir liten nyfiken efter min roman-lika gigantiska utläggning! (Sorry, men hade så svårt att hålla det kort!)

www.carinthomas.brollopshemsida.com (Fler bilder är på G)

Kram från en nybliven fru!

• Svar på tråden Vårt underbara vinterbröllop!! (Lååångt med bilder)
  • BlueTopaz

Hihi, visst heter din tärna Veronica? Jag kände henne lite när hon bodde med Mats. (Min m2b är kompis till Mats kompis)

Emma Nors gjorde verkligen ett bra jobb! Känner mig lugn nu!

• FamiljenLind

Låter som ett sagolikt bröllop 76Brud!

Har en liten fråga om din tiara...
    Jag har letat i över 5 månader efter en mer eller mindre identisk tiara som du hade. Hittar ingen någonstans.
    Du har inte lust att dela med dig om var du hittade din?
    Den är bara såååå perfekt...

• Rocaza

Har du någon bild på era ringar? Är på ringjakt och tänkte mig att eftersom ni hade så bra smak övrigt i bröllopet har ni säkert det vad det gäller ringar med!! Lite inspiration helt enkelt!

• 76Brud

BlueTopaz

Stämmer precis! Veronica och jag är barndomskompisar. Lustigt med det finns säkert fler personer bakom många nick som känner någon som känner någon! Och som sagt Emma var kanon!

• 76Brud

Rocaza

En ritad bild av ringarna finns i länken:
    www.familjeliv.se/krypin/c76/galleri.php&cur_album=Standard

De är i vitguld. Min förlovningsring är 5.8 (tror jag)mm och makens är 6 mm. Alla tre ringarna är handsmidda av Anders Fors. Min vigselring är 2.6 mm bred och 2.3 mm hög med 19 infattade princess slipade diamanter på 0.50 ct

Jag har även andra bilder så säg till om du vill ha mer "riktiga" bilder.

Kul om man kanske kan inspirera!

• 76Brud

FamiljenLind

Tack det var otroligt lyckat!!

Roligt att du tyckte om tiaran! Jag köpte den via min frisör (hon som gjorde hår och make up). Det är inte omöjligt att hon kan få tag i fler likadana. Gå in på hennes hemsida www.emmanors.se och kontakta henne och fråga. Jag har nämligen för mig att hon kunde få in mer men jag kan inte garantera det..

Lycka till!!!

• Rocaza

Jättefina bilder, såg även en bild på dem bland de övriga i ert album! Men har ni någon närbild på tassen och ringarna?
    Hade också tänkt mig ngt liknande med en tunn vigselring då min förlovningsring är 5 mm tror jag och i vit guld.
    Men häromdagen var jag hos "vanlig" guldsmedsaffär och damen i butiken sa att man förmodligen skulle ändra sig om man "bara" valde en tunn vigselring utan tyckte att man skulle välja en lika bred men det blir på tok för brett för min tass. Jag tror då rakt inte man ångrar sig, hur resonerade ni??
    Vad fick ni ge för er/din vigselring?

Kram

• 76Brud

Rocaza

Den bild jag har är den i svartvita i fotoalbumet. Dock ligger min vigselring "fel" där så att diamanterna mer är på andra sidan fingret. Tanken är ju att de ska "täcka" hela fingret... om du förstår vad jag menar Jag kan försöka ordna en till bättre bild men får återkomma med det.

Tycker det verkar konstigt att man skulle ånga sig bara för att man valde en tunnare! Det verkar som det var hennes egen åsikt och alla har vi ju givetvis olika smak. För vår del så tycker vi att eftersom förlovningsringen redan är över 5 mm så blir det för mycket med en lika stor. Men vi valde ju och för sig ut båda ringarna samtidigt så det var meningen från början. Jag tycker att det är otroligt vackert med en mindre ring med bara stenar! Skulle aldrig välja annorlunda. (Har en kompis som har liknande fast med STOR diamant i den släta och det är sååååå fint!)

Däremot så har Anders Fors ritat upp en massa bilder med olika möjligheter att fylla i fler stenar varteftersom. Ett alternativ är att fylla hela vigselringen hela vägen runt (då kan den aldrig "hamna snett") eller sätta in ringar i den släta ringen. En stor sten mitt i har vi pratat om men eftersom den skulle kosta 20 000 så får det bli ett senare projekt. Vet inte riktigt heller hur mycket "bling-bling" jag vill ha. Är ju super-super nöjd med den jag har men kanske att jag vill ha fler... vi får se hur rika vi blir

Makens ring kostade 6000 och min släta 5500 ca och vigselringen ca 16000. Men det beror mycket på att de är handgjorda. (Kvaliteten på stenarna kostar en del)

Som sagt, jag tror absolut inte att man ångrar sig vad det gäller en stor och en mindre ring!!! Återkommer med bilder!

Kramkram!

• 76Brud

Rocaza

Nu har jag plockat fram mobiltelefonen och tagit några kort. Dessvärre är det svårt att få bra bilder med 2 megapixlar men kanske kan det ge en lite bättre bild av hur de ser ut!

FamiljenLind - Här finns även mer bilder på tiaran!

www.familjeliv.se/krypin/c76/galleri.php

• Rocaza

Guud vad gullig du är! Verkligen! tar dig tid och fixar och trixar! Blev verkligen inspirerad av era ringar! Vill okså ha Tror inte heller att man ångrar sig med så fina ringar! Jättefina!

Trevlig helg och tusen tusen tack för hjälpen!

Kramis

Svar på tråden Vårt underbara vinterbröllop!! (Lååångt med bilder)