• sweet saint

Alla dessa "måsten" och tvångstankar....

Blir inte klok på en del inlägg här ibland...

Det finns så många påhittade "måsten" när det gäller bröllop och planering så man knapp kan tro sina öron..

Att folk kan seriöst sitta och nästan få ångest över ex; "har hittat ett par fantastiska skor till klänningen men de kommer inte från bröllopsbutik - kan ja köpa dem??", och "kan jag ha utsläppt hår på våran dag - Passar inte i uppsatt", och "Person A och person B hatar varann MÅSTE de sitta tillsammans??", det är för mig helt otroligt!! Ett bröllop ska ju vara en trevlig tillställning följt av en trevlig fest... varifrån kommer alla tvångstankar????

Vill bara ge ett tips: lugna ner er och njut av planeringen, låt inte denna dag driva er till vansinne och kom ihåg att det viktiga med denna dag är att ni får säga JA till varann!! Allt annat är gamla traditioner och komersiella påhitt!!!!! Det finns inget som säger att ni måste spendera 10000 kr på en klänning som ni använder EN dag, det finns inget tvång att ge varje gäst presenter, det finns inget tvång att bjuda folk man hatar... Det finns inga måsten!!!!!! Ni ska gå utifrån era drömmar och era möjligheter och era tidbegränsningar!!!Det finns inget som säger att ni måste spendera minst 70000kr på detta bröllop-annars älskar ni inte varann..

Kom igen nu...

• Svar på tråden Alla dessa "måsten" och tvångstankar....
  • ~Annelie~

Sweet Saint..

*asg*
    Nu vet vi vad vi ska kalla vår varmrätt för.. "silverfilé med guldgjuten potatisgratäng, kryddat med brilljantpeppar"...

Hihi.. stiiiligt ;)

• Millan28

Maja-bruden:
    Jag förstår vad du menar. Jag är mest nervös för att våra vänner ska bli sura för att de inte blev bjudna (vi bjuder bara föräldrar och syskon). Och för att farmor och farfar och faster känner sig utanför. Vi håller bröllopet hemligt tills efteråt.

Jag tröstar mig själv med att det ändå inte gått att behaga alla. Min farmor och farfar hade antagligen inte kommit om vi inte gift oss på min hemort, och då hade säkerligen andra inte kommit istället. Dessutom hade nog inte JAG och min blivande varit så nöjda då.....

• sweet saint

Åååååh, vad bra att alla verkar förstå vad jag menar!!
    Vi kan ju använda denna tråd som en

"måste få uttrycka mig när det blir för mycket" tråd...

kram på er guldfiskar!!!!!

• Millan28

Jag har köpt klänning idag. Undrar vad folk säger när de får se den för det är inte en trad. brudklänning och den är mörkt röd. Skitsnygg tycker jag iaf

• sweet saint

är det nån här som kan ge ett alternativ till vart man ska spendera bröllopsnatten?
    Vi bor i en mindre stan och har lite begränsade möjligheter nämligen.. De ställen vi har spanat in kostar kring 2000kr för en natt och då ingår INGET förutom frukost.. Det innebär att vi kommer att hyra ett rum för 2000 ca som vi kommer att vara i i ca 7 timmar, då man måste checka ut tidigt. Vi trodde nämligen att en svit skulle inkludera lite mer än bara frukost.. som en fruktkorg eller champange eller middag/lunch på stället, men icke.. Vad finns det för alternativ?

• linele1

Vi hoppar att hyra hotell och sover hemma, våra släktingar som sover över kommer fixa ljuvlig brunch. vi kommer vara med och festa och vara de som lämnar stället sist skulle inte missa det för allt i världen. känns fel att bo på hotell mellan tre fyra på natten till 10 på morgonen och betala 2000 kr för det. vi tar de 2000 och lägger på biljetter till em i friidrott i gbg i aug för familjen.

• sweet saint

linele1:
    ja.. jag har också funderingar på det.. Men jag blir så osäker.. JAg vill inte komma hem efter en underbar dag och känna att allt glider in som på en vanlig helg om man säger så. Vill ha lite banbrytande, men ja... 2000kr för ett rum som man knappt hinner se är ju lite mot mina tankar också.. Har du nå tips på hur man isåfall kan undvia att fortsättningen blir "som vanligt".. Hur kan man göra ens lägenhet till nåt speciellt? eller morgonen?

• Maja-bruden

Vi har också tänkt sova hemma. Barnen sover hos barnvakt! Eftersom vi ska på bröllopsresa några dagar senare så kommer vi att få sova på hotell så det räcker...det mest exklusiva för oss är att få vakna hemma...själva!

Såklart vill man ha det extra städat och fint (vi är annars ganska slarviga och barnen brås på oss också)Och så lite blommor och ljus och något gott att dricka...och en fantastisk frukost dagen efter, inte alltför tidigt!

• linele1

sweet, vad sägs om nybäddade sängar som det ligger en chokladbit på, ta ett avslappnande bad på morgonen med din nya man, ät en underbar frukost hemma eller så kollar ni om det finns nån resuarang som har brunch som ni åker till. Om det är fint väder tar ni med er en picnickorg på eftermiddagen och åker till ert smultronställe som därefter kommer vara ännu mer speciellt. Är det dåligt väder så har ni picnic på vardagsrumsgolvet, eller åka och kolla en bio.

Vi kommer ha min familj sovandes hos oss och de kommer fixa en underbar brunch, och fika efteråt. då kommer de som vill som var med dagen innan att få komma och vara med när vi öppnar presenter. Vi har beslutat att inte öppna presenter under festen, bara de presenter som det finns speciella önskemål att vi ska öppna öppnas då. när sen alla åkt så ska jag nog bara plocka undan och sen sjunka ihop i soffan med en stor godispåse och en bra film tillsammans med min familj.

• mrs g

Sweet saint
    Lysande skrivet!
    Jag gifte mig i november - borgerligt, enkelt och litet men precis som vi ville ha det och det vackraste för oss.
    Efter att ha varit inne på BT inför vårt bröllop insåg jag dels att jag inte hade en aaning om att det var så mycket att fundera över inför ett bröllop, eller snarare, det skapas en oändlig massa orosmoment och detaljer att ta hänsyn till. Sedan insåg jag att det inte pratas alls lika mycket om själva äktenskapet, som är den fantastiska resan man ingår i när man de facto gifter sig. Med all respekt så har många större och fler funderingar kring diadem och handskar än om hur man vill vårda sitt kommande äktenskap.
    Återigen, jag har all respekt för alla som vill ha ett stort bröllop, med år av planering och miljoner detaljer. Om det är så man vill ha det så ska man göra det så.

Som du skrev, Sweet saint, lugna ner er och njut!

Ha en trevlig helg!

Svar på tråden Alla dessa "måsten" och tvångstankar....