• insideharmony

Medeltidsbröllop

Ja gör här en ny tråd för oss där vi kan slå ihop de två andra trådarna vi hade å vi blir fler i samma om vi slår i hop dem i stället ;)

En tråd för oss som planerar ett medeltida bröllop

Jag startar här nu en tråd för oss som vill planerar att ha ett medeltida bröllop. Tyvärr har jag hit tills ej sett någon som planerar för detta. Därför startar jag en egen tråd å hoppas att ni andra som oxå vill ha det så hittar mig. Så kan vi ha denna tråd att snacka lite med varandra å byta ideer å tipps till varan å även länkar bilder mm. Oxå kul å höra hur långt ni kommit på vägen å hur det går med planering å så. Vem vet vi kanske kan bli ett gott gäng som hänger på denna tråd för lite likasinnade är vi ju då :D
    Jätte kjamizzar på er alla!

Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???

Hej hej! Tänkte göra egne både inbjudningskort å tack kort osv till vårt medeltids bröllop. Men ja har idee torka...! Nån som har några bra förslag, vill ju att de ska passa in i temat.

• Svar på tråden Medeltidsbröllop
  • Kirsto

Isabeau: Koppartråden är jättebillig. Köpte på slöjddetaljers hemsida. Finns ju silverfärgad koppartråd också om du vill använda det! Enda problemet är att man kan skava av silverfärgen (det tunna yttersta lagret), men det kan ju vara väl värt ett försök eller två. Inte krans då? Den är ju så fiiiin!

www.slojddetaljer.se

Vi åker inte under medeltidsveckan, utan innan. Blir kul att åka hela familjen!

• Isabeau

Kirsto: om du tänker på kransen från Sparkling follies så är den jättefin, men jag undrar hur bred den är. Jag vill ju gärna dra ner den en bit på huvvet Men tror du inte att det är svårt att göra en sån med bladen och blommorna och allt? Fast du är ju klart pyssligare än jag! *fnissar* Den är ju tyvärr rätt dyr att köpa tycker jag.

Hur svårt är det att löda ihop koppartråd så att det blir en ring? Har du gjort det?

• Kirsto

Isabeau: Men VAR tog mitt inlägg vägen? Jag skrev ett långt för flera dar sen där jag berättade om lödningen och allt... Och så är det bara väck! Bra att du hojtade så att jag märkte det.

Jo, så här är det. Det är inte svårt alls att löda ihop ringen om du har rätt prylar. Du behöver:
    1. Koppartråd, helst stadigare typ 1,5-2 mm (om du inte vill ha mässing?)
    2. Kopparlod (som är det du löder med, istf lödtenn kan man säga)
    3. En gasbrännare

Som du förstår kostar metall och lod inte många kronor, det är gasbrännaren som kan dra iväg lite. Undrar om jag betalade 298:- för min eller om jag bara fabulerar. Allt köptes på www.slojddetaljer.se iaf.

Om du inte känner för att investera i gasbrännare och/eller tycker att det verkar svårt att löda kan jag faktiskt tänka mig att göra det åt dig. Tar max en halvtimme eller nåt inkl städning. Kan posta grejorna om du inte känner för att svänga förbi södermalm.

• Isabeau

Kirtis: ja, ibland är det skumt med BT..Jag har också skrivit och postat och inget vart det (eller så är vi helt enkelt senila, men det vill jag inte tro ).

Tack för ditt erbjudande! Jag ska fundera på om jag ska investera i en brännare själv, annars hör jag av mig. Jag har för mig att du mumlade nåt om creme brulee här förut....Jag är då och då på söder så jag hör av mig om jag blir för snål för att köpa en gasis.

Vi hörs!

• Isabeau

Kirtis?? Jag menade ju Kirstis men det var ju lika skumt, hehe

• Kirsto

Ibban: haha! Jag reagerade inte på att det skulle vara nåt konstigt namn...

Fördelen med att du kommer förbi (om du inte vill göra massa creme brulee förstås) är att vi kan mäta tråden på ditt huvud innan vi löder. Men fundera, och så är det bara att hojta om du vill ha hjälp, ok? Vi åker bort 17 juni och är typ borta mer eller mindre till mitten på augusti. Så du vet.

• Isabeau

Kirsto: du är en pärla! Ska fundera lite till. Hur går det förresten för dig med alla dina andra pysselprojekt? Du har ju så många järn i elden

• Kirsto

Ibbe: Just nu är det stickning och broderi som gäller, till min kompis som gifter sig i juni. Mycket kvar att göra än! Lite nervigt nästan, med tanke på hur mycket skoljobb osm är kvar innan dess.

• Isabeau

Vad ska du sticka och brodera? Är det "sambovantarna" (kommer inte riktigt ihåg vad de hette men du vet nog vilka jag menar ) Berätta, berätta..är alltid så nyfiken! *s*

Svar på tråden Medeltidsbröllop