• Swing

Bröstförstoring (5)

famousfairy: sport-bh efter bröstop. ska INTE sitta riktigt hårt. Den ska sitta så att den ger dig bra stöd, men inte så att den hämmar cirkulationen. Viktigt.

Efter op. hade jag sport-bh i storlek M nästan dygnet runt i tre månader. När jag tränar har jag storlek S, för DÅ vill jag den ska sitta riktigt hårt, men då har jag ju den på under max 1-2 timmar.

Djana: Jag opererades av Lennart på Plastikkirurggruppen. 169/65, full 75B. Lade in 360g anatomiska geléhallon och fick full 75D (i stela bh-modeller har jag ibland 75DD/E). Jag hade tänkt ta 320 men gick upp till 360, och det är jag glad för, även om några gram hit eller dit faktiskt inte gör så stor skillnad. Jag menar, dom blev ju inte väldigt mycket större av att jag lade på 40g.... Jag tyckte kliniken var mycket bra och proffsig och det var skönt att få sova över, bli omhändertagen och känna att allt var okej innan jag hämtades hem. (Annars HATAR jag sjukhusmiljöer och är van att klara mig själv i alla lägen). Gör som jag: avsätt tid och "njut" av dina första veckor efter operationen, att den äntligen är gjord. Inrikta dig helt på att återhämta dig, ta hand om dig själv utan att känna några krav eller försöka vara duktig och göra för mycket. Ta smärtstillande, försök vila mycket och lyssna på era kroppar. Lycka till!

• Swing

En kvinna som jobbade på Stay in Place visade mig hur man kan sprätta bort etiketten längst ner vid ryggresåren, klippa bort lite och sy in bh:n och sy fast etiketten igen. Det gjorde jag med mina gamla Medium för ett antal år sedan när jag gått ner i vikt. Det funkade utmärkt.

• Swing

Tine J: jag gissar att du valt en bra storlek för att få som du önskar.

djana: det blir inte en hel kupstorlek större, bara rundare form med fylligare upptill. Mina anatomiska är ju fylligare nertill.

Enligt en amerikansk "formel" (som ju måste anpassas efter om man är mycket liten och mager, normallång eller lång och med lite hull osv, ni fattar säkert!) så ger 180g (eller aningen mindre) cirka en kupstorlek på en normalkvinna. Jag anses som 'normal' och det stämde på mig. Är 169 lång, klädstorlek 38.

• Swing

Bra skrivet, Pickolina!
    Vid sportevenemang ser jag ofta kvinnor vars bröst hoppar upp och och det ser väldigt obehagligt och påfrestande ut. Rätt storlek behövs för att få rätt stöd!

• Swing

Tänk så olika det är. Jag använde den hudfärgade Scanportejpen i drygt sex månader och hade inga obehag av den. Hade tidigare använt den på andra ärr. Fick också såna där bulliga ärr under brösten, som numera är smala streck som knappt syns

• Swing

Jag tror inte heller att det sker så mycket förändringar med ärren efter sex månader.
    Som sport-bh rekommenderar jag alltid Stay in Place, som finns i sportaffärer och kan köpas på nätet från återförsäljaren. www. timarco. se (ta bort mellanrummen).

• Swing

Jag opererades på Plastikkirurggruppen. Dom är mycket bra och inte "billiga" på något sätt. Priserna tycker jag är helt normala. Lägre än AK och Victoriakliniken, som många anser "dyra". 40 000 kr är för RUNDA geléhallon. Anatomiska 45 000 kr.

• Swing

Nancy pancy: det är snart 2 år sen jag opererade mig. Dom har ingen försäkring, men tillverkaren (Inamed) har numera en garanti som innebär att man får nya implantat utan kostnad om dom går sönder. Det innebär att operation, narkos osv. får man bekosta själv, det är bara implantaten som är gratis. Tyvärr omfattas jag inte av den garantin.

• Swing

Jag är inte heller särskilt imponerad över garantier & försäkringar utan vet att jag i framtiden själv kommer att få betala byte eller uttag av implantaten.

Har blivit bekymrad många gånger när jag på olika sajter läst (unga) tjejer som naivt och glatt skriver t.ex. "går dom sönder får jag nya gratis!"

Sahlena: Jag har ju berättat många gånger här på BT att jag nämnde för mina barn (då tjej 12 & kille 14) att jag hade "opererat brösten och måste ta det lugnt framöver och ska vara hemma en vecka" osv. Sa INTE att jag gjort dom större, för det fattade dom nog ändå. Att jag ALLTID framöver är beredd att prata om det och svara på ev. frågor. Att jag inte skulle berätta för våra gamla föräldrar eller mina kolleger. "-Jaha ?!?!?" var ungefär barnens kommentarer. Nu har det strax gått två år, dottern har börjat få egna bröst och inga frågor har kommit. Jag vet flera som har sagt att barn faktiskt märker och bryr sig mindre än man tror. När man är nyopererad och går på stan är man ju helt säker på att alla VET och SER det, men så är det faktiskt inte.

• Swing

Izunia: Anatomiska implantat är droppformade och anses ge brösten ett mer naturligt utseende. Vissa läkare använder nästan bara sådana, de anses också passa bra på lite "äldre" tjejer och de som fött barn. Runda ger mer fyllning upptill (samt på sidorna) och man ser dom ofta på utvikningsbilder o.dyl. (Ta INTE illa upp ni tjejer som har runda. Jag skulle gärna haft såna och fått mer fyllning upptill, men min läkare vägrade. Dom skulle inte passa mig, sa han).
    Läs gärna mer på www.qvinna.info ! Där finns hur mycket kunskap och bilder som helst.

• Swing

Izunia: Enligt en amerikansk "formel" (viktigt: den gäller för normalstora, normalviktiga normallånga kvinnor. Är man mycket smal eller kort osv. måste man tänka på det) så ger 180g/ml/cc ca en kupstorlek större.

Formeln stämde perfekt på mig, 169/65 strl 38. 75B blev 75D med 360g och passar mig perfekt. Vad jag förstått räcker det i många fall med något mindre än 180 för att gå upp en kupstorlek. På sista tiden är det många här på BT som lagt in ganska "lite" just därför att dom är små och smala. Har man lite hull och så, kan ju en implantatstorlek göra ganska liten skillnad. Det skiljer ju ofta bara 40 g mellan storlekarna.

• Swing

Råder alla att köpa en välsittande bh i den kupstorlek man tror sig vilja ha efteråt. Fyll upp med ris eller annat, ha den till vardags en tid och känn hur det känns. Om OK: ta med den till kirurgen och förklara vad du är ute efter.

• Swing

ProudWoman: 540 kan låta mycket, men är man "normal" i kroppen men platt så kan det nog behövas. Ibland går det inte att lägga in så mycket vid en första operation om huden är tajt. Prata med kirurgen, allt är individuellt!

Känner en kvinna som bytte ut gamla koksalt till 600g geléhallon för ett par år sen. Låter stort men passar henne och ser inte konstigt ut. Äldre, extremt muskulös och vältränad, har tränat bort all 'egen' bröstvävnad för länge sen. Jag har förstått att det även är därför många tjejer inom extrem fitness har implantat.

• Swing

ProudWoman: För att uppfylla din önskan har du rätt i att det behövs större implantat än "normalt". 75E hade nog "klätt" mej också. I vissa stelare bh-modeller räcker inte D-kupa till och jag måste ha DD/E, annars väller det över på ett osnyggt sätt. Jag tycker inte brösten är tunga på något sätt, men större än DD/E skulle jag nog avråda från. Men eftersom du säger att du är lite större så kan det säkert passa just dig! Lycka till!

• Swing

algit: Jag har hört att de flesta läkare tycker det är lättare och mer precist med ärren under brösten. Bökigt via armhålan. Sen kan tydligen inte implantaten tas bort/bytas genom armhålan, utan då blir det snitt under i alla fall. Jag undrar dessutom om det inte är mycket svårare att dessutom få in anatomiska den vägen....
    Lyckos dig som opererat dig söderut och fått runda. I Stockholm (upptäckte jag tyvärr för sent efteråt) är det anatomiska med snitt under som gäller! Naturligtvis generaliserar jag, men i de allra flesta fall är det svårt att få något annat, har jag förstått.

• Swing

Bridzi: Jag är gift, 40+ och har två tonårsbarn. Jag nämnde för min man innan vi skaffade barn att jag gärna ville ha lite större bröst och om nåt "hände" efter graviditet/amning, eller om jag i alla fall ville det, så fick han räkna med att jag skulle operera mig i framtiden. Sa att han skulle veta det DÅ, och inte tro att det var nåt tokigt infall jag plötsligt får i framtiden. Han sa att det där bestämmer du själv och du brukar vara otroligt påläst och du är medicinskt insatt osv.....
    Sen sparade jag en summa pengar varje månad under måånga år med detta i sikte. Hade bokat in op. för 4-5 år sen, men tvangs tyvärr ställa in just innan det var dags. Mycket tråkigt hände.
    För två år sen gjorde jag det äntligen. Har valt att inte berätta för gamla föräldrar och kolleger. Tänker lite på klädseln i såna sammanhang och ingen har märkt något. Min man var lite tveksam och tyckte inte det var nödvändigt alls, men nu älskar vi båda de "nya" brösten och de som sett dom säger att dom är fina. Det viktiga är att nu ser jag ut som jag vill och trivs ännu bättre med mig själv.

• Swing

Strunta i att svara myslis och andra med liknande åsikter!!
    I den här tråden utbyter vi erfarenheter och frågar inte efter åsikter från de som redan är nöjda eller emot dessa ingrepp.

• Swing

Detailsbutiken på Mäster Samuelsgatan flyttade till andra sidan gatan och nästan nere vid Vasagatan. Runt hörnan från Jensens Böfhus (sorry, orkade inte göra danskt ö).

• Swing

Sitter bh:n för löst fixar jag till det! Sprättar bort biten med spänne på ena sidan, klipper av nån cm och syr fast den igen. Vid behov tar jag bort en cm på varje sida. Hoppas ni förstår hur jag menar. Har man en vanlig symaskin och ställer in på tät sicksack går det på nolltid.

• Swing

rbkzandra: Det beror ju på vilket resultat du vill uppnå, samt dina egna förutsättningar! Kanske räcker det med ett lyft?
    Boka tid för konsultation på något bra ställe! Förklara ditt problem och dina önskemål. Hör vad som föreslås och vad det skulle kunna kosta. Ta dig sen god tid att fundera över hur du vill göra, OM du nu vill göra något. Lycka till!

Svar på tråden Bröstförstoring (5)