• halstabletten

Ni som har en budget på ca 30.000 för ca 50 pers, hur fördelar ni kostanderna?

Skulle gärna se hur andra har gjort!

(Dock vill jag helst ha svar från folk vars budget verkligen ÄR 30.000 och inte från folk som tex fått 10.000 av föräldrar och lägger 30.000 själva- det hjälper tyvärr inte mig med min budgetering)

• Svar på tråden Ni som har en budget på ca 30.000 för ca 50 pers, hur fördelar ni kostanderna?
  • Afrodite_070801

Vi har gjort en 180 vändning med vårt bröllop. ett helt annat upplägg nu. Budgeten är fortfarande 30 000 drygt. men upplägget helt annorlunda. Vi kommer ha en vigsel utomhus i ekoparken. med mottagning för alla efteråt med champagne, snittar och bröllopstårta. sen på kvällen blir det middag med våra föräldrar och syskon med respektive.
    till mottagningen bjuder vi in som det ser ut nu 53 personer och till middagen på kvällen räknar vi med att bli 18 vuxna.

såhär ser vår budget ut nu:

Vigselringar: 7200
    Bröllopsvit: 3000
    Brudens kläder: 2000
    Brudgummens kläder: 1400
    2 Brudnäbbars kläder: 800
    Enkel brudbukett med kallor: 400
    Blomma till näbbarns: 60
    Inbjudningar: 400
    Smink hår, fixar själv: 500
    Fotograf, 1,5h fotografering, 2 stora, 10 små fototn: 3000
    Musik: 500
    Gästbok: 98
    Champagne: 1500
    Glas, tallrikar mm engångs: 500
    Snittar: 600
    Läsk+ cider: 500
    Bröllopstårta:1600
    Middag 18 vuxna: 8000
    Tackkort: 500

Summa: 32458

• Sibylla

Vi ska ha 70 gäster och har lagt undan 30.000 kronor
    Brudklänning med smycken (beg.)1500:-
    Egna skor både till brud och brudgum
    Kostym 1200:- (rea)
    Tyg till västar, klänningar näbbar 1000:-
    Mat (lagar själva)+ bjuder på dryck till maten, sedan har vi bar till självkostnadspris ca 10.000:-
    Ringar (titanringar.com) 5000:-

Kom här upp i ca 26000 så jag har säkert glömt något. LYCKA TILL!
    Dukning 1000:- (billiga lakan ikea,ljus, ljusstakar)
    Egenodlade blommor till bukett och bordsdekoration 50:-
    Lokal 1000:-
    Bröllopstårta (vän gör) 1000:-
    Musik (musikanläggning, vän sjunger) 0:-
    Papper (inbjudningar, vigselprogram etc) 300:- (använde tapet och stämplar)
    Smink och hår 1500:-
    Fotograf 2500:-

•  inte min tur än-fast nu är det min tur

Blir impad av er som lyckas få till bröllopsmat för 3500-4000kr till 60-80 pers!

• halstabletten

Gill- Jag tror att 10,000 är högt räknat om ni gör allt själva, fast det beror förstås på vad ni räknar in i den summan. är alkohol och tårta inräknad så kan det nog bli så pass mycket...eller åtminstone någonstans åt det hållet. Sedan beror det ju på hur många av era gäster som dricker alkohol osv.

Jag vet inte riktigt vad vi kommer att servera för mat ännu, vi har funderat på antingen örtsmarinerad fläskfilé med någon form av potatis, alt. kallskuret ifall köket där vi ska vara inte räcker till.

Vi gjorde nyårsmiddag till 11 person för något år sedan, det gick på 100kr per person och då åt vi förrätt, varmrätt (oxfilé), efterrätt och godis, chips m.m. Dessutom var pappersdukar, servetter och en mindre fyrverkeripjäs inräknat i det priset...

• Chicki

Lokal + kökspersonal + städning av lokal: 1450 (svärföräldrana betalar)
    Kläning: 4000 uppsyd
    Kostym: 1300
    3 Tärnor + 1 Brudnäbb: 2000 (farmor syr, och mina föärldrar betalar)
    Vigselring:Bara jag som ska ha 4000
    Mat: Catering till ca 60 personer 9000 (mina föärldrar betalar)
    Smink håruppsättning: 1500
    Skor, underkläder & accessoarer: 600
    Bukett + 3 tärnor 1500
    Dryck: Sprit och öl köpes i tyskland 3000 cider systembolaget 500 läsk ca 300 (vi kommer ha en självkostandsbar)
    Band: 4000
    Tårta: 1000 betsälls samband med maten
    Servetter och dukar: 600

Tillsammans för allt 33.250 och vi betalar själva ca 20000. Mwn vi får tillbaka pengar på baren och resa har vi önskat oss i bröllopspresent =)

• Chicki

Vi får pengar tillbaka på baren som ska gå till maten och tårtan.
    Fotografering: en kompis
    Fordon från kyrka: Sambons brorsas Jenkare

Nu är jag nog färdig

• Sibylla

Vi har också beräknat 10.000 kr till mat och alkohol och vi lagar maten själva. Kul att höra att vi räknat högt så att något kanske blir billigare än vad man budgeterar. Ska bli spännande att se vad slutnotan blir!

• Kabo

Har suttit och kollat igenom vad vi fasktiskt beräknar att det kommer att gå på - har faktiskt inte gjort en budget innan, vilket man kankse borde ha gjort..... Nu ser jag att vi hamnar på 35 704:- men då bjuder vi på "groggbordet efterät. Om vi inte hade gjort det så skulle man kunna räkna me att man "får tillbaka" pengar därifrån. Sedan har jag räknat med att vi köper 23 flaskor för mycket vin (vet inte hur jag ska fördela flaskorna mellan rött och vitt vin till huvudrätten) så där får vi tillbaka 1600-2300 kronor.Då kan man direkt dra ifrån 3 000 kronor från vår budget.Sedan har vi kankse ett dyrare band än vad man behöver samt att vi har Catering med severing och min klänning skulle kunna varit billigare än vad den var..... Så här ser det i alla fall ut: (jag har räknat på 50 personer även om vi kankse bara blir 40-45st)

Brudkllänning: 4 045
    Slöja: 225
    Halsband: 122
    Klädgarderob: 100
    Jaquett till mannen: 500
    Hyra resten till mannen: 1 050
    Nyinköpt Bh till mig: 238
    Stay up (Lindex): 69
    "gamla" trosor och lånade skor.

Håruppsättning, grundpris 1 200 kronor + ev 200 för att hyra löshår

Blommor (Brudbukett, corsage till brudgum och marsalk, 8 bordsdekoratiner, en blomsterbåge på bordet framför oss): 2975

50st Inbjudningskort: 400
    Porto (28 sända kort): 154
    Vigselprogramm, festprogramm och placeringskort är hemmagjorda - köper
    tjockare papper, ca: 350

Bröllopstårta 29:-/bit * 45 st = 1 305
    Brudpar - figur på tårtan: 180

Hyra lokal (församlinghemmet): 500
    Linnedukar lånar jag av mormor
    Servetter "Linne look" köpta billiga på Gekås i Ullared: 40

3-rätters varm middag 190:-/person + 2000 kronor i fast pris för serveringen. 45 personer = 10 550

Välkomstskål 50 pers: 500:-
    Förrätt 50 pers: 888
    Rött vin till förrätt (50 pers): 2300
    Vitt vin till förrätt (50 pers): 1610
    Öl (både till maten och till groggbordet): 800
    Cider (alkoholfri): 250:-

Kaffe: 101,20
    Avec från barskåpet hemma ca: 1 000

Till groggbordet:
    Sprit: 1320
    Pisang Ambon mm ca: 500
    41st * 1,5 liter Coca-Cola/Pepsi (kampanjpris exklusive pant) ca: 350
    32 st * 1,5 liter sprite/7up (kampanjpris exklusive pant)ca: 290

• Kabo

Sedan tillkommer då bandet på 5000:- och nu hamnade jag visst på totalt 39 112 kronor....., men som jag sa innan så finns det ju en del saker som vi skulle kunna skära ner på om vi vill - tex inte bjuda på groggbordet utan ha självkostnadspris....

• Kabo

Hmm, Har ju inte skrivit med vigselringen heller ju ! 1550:-

Oj då. Då är vi uppe i 40 665:-

• Kabo

och jag som ville ha engångskameror också...och så har jag inte ens skrivit med tackkort med porto (plus framkallning av bild som ska vara i tackkortet)

Nu börjar det faktiskt kännas lite tungt - fast vissa utgifter har vi visserligen redan klarat av. Får nog sätta mig och kolla hur mycket vi egentligen har kvar att lägga ut så att vi verkligen hinner spara ihop till det!

• halstabletten

Kabo- Ska ni inte ha fotograf?

• Kabo

Vill ha det - men får se hur vi ska hinna med. gentligen ska vi väl göra det innan vigseln (kl 13) i så fall. Har inte bestämmt oss ännu.

Kom på en positiv grej - skatten kommer ju snart - vilket blir räddningen för oss! Då kanske vi till och med kan ha råd med fotografen

Vi gifter oss på en lördag och på måndagen - tisdagen tar vi en liten minibröllopsresa till "Hindåsgården" och sover övecr samt får 2 lyxiga behandlingar innan vi återgår till det normala igen

• Lena+Mattias=sant

Kabo:

I vilken lokal ska ni ha festen och vilka fixar mat och tårta till de priserna?

Man vill ju gärna ha tips så att man kan hålla utgifterna nere.

• Kabo

Vi kommer att vara i församlinghemmet. Om vi hade vaeit medlemmar i just den församlingen hade det inte kostat oss något alls!

Cateringen tar vi från ett lokalt ställe som heter "familjeköket". Jag har förhandlat fram priset med dem. De har även dyrare menyer än de vi ska ta.

• Lena+Mattias=sant

Kabo:

Jo att ni skulle vara i församligshemmet stog men inte i vilket församligshem (vilken ost7stad/samhälle mao)

• Kabo

Vi är i Uddevalla. Herrestads församling.

Bor egentligen i Uddevalla församling för tillfället, även om jag är född till Herrestads församling. (Växte upp i Bäve församling )

Svar på tråden Ni som har en budget på ca 30.000 för ca 50 pers, hur fördelar ni kostanderna?