• jejan

Hur mycket får man äta?

Jag är 165 cm lång och vägen ca 65 kg. Vill gå ner ca 7-8 kg. Någon som har något bra tips på hur mycket jag ska äta och träna för att nå detta mål?

• Svar på tråden Hur mycket får man äta?
  • Ellte

Ät lite mindre än vad du gör idag och rör dig lite mer ;)

Ät ofta, ät nyttigt, hoppa över allt onödigt och ut ut ut i våren och gå, spring, lek :D Det räcker långt!

• Jexxie

Ett bra mätsätt på hur mycket man bör äta är att själva maten ska få plats i händerna och utöver det får man äta hur mycket sallad osv som man vill!

• Pyssetroll

Hej Jejan!

Det handlar inte så mycket om hur mkt du äter utan hur mkt du gör av med. kroppen är som ett konto, vill man få plus på kontot stoppar man in extra vill man få minus så tar man ut. Det handlar om att du måste förbränna mer än du stoppar i dig. Ponera att ditt energibehov ligger på ca 2300-2500 kcal per dag, för att gå ner i vikt så måste du minska ditt intag eller höja din förbrukning. Om du minskar ditt intag med 500 kcal / dag går du ner ca 0,5kg/vecka genom att minska med 1000 kcal ca 1kg/vecka. Större reduktion än 1000 kcal ger inte snabbare eller bättre viktreduktion på sikt. Minska ner på totalt energiintag och öka din andel fysisk aktivitet! Lycka till!!

• sommar2000

2300-2500 kcal per dag, men hur räknar man kcal.Jag kan inget om det.Hur vet man vad en måltid innehåller.Inte för att jag behöver gå ner i vikt.Äter vad jag vil när jag vill, men har undrat hur man räknar???
    Någon som kan förklara

• Pumpkin

sussilady

Man kan endera hitta en sån sida som jejan tipsar om, eller så kollar man på förpackningen till pastan, brödet, soppan eller vad man nu äter - där står oftast innehållsförteckning, kalorier osv...

Svar på tråden Hur mycket får man äta?