Inlägg från: Afrodite_Aug-07 |Visa alla inlägg
  • Afrodite_Aug-07

4augusti 2007

Nä men se här är ni ju :D
    Här kommer en till. Hoppas ni har gott om rum
    Vi har kommti ganska långt. Bokade kyrkan idag. så kul var det att träffa "min" präst, känns i allafall som så. så härligt att möta henne, hon är en underbar människa som får mig så glad. Känns så rätt att det blir hon som viger oss.
    Skall läda ikapp lite om hur långt ni har kommit och vad ni skall ha för slags bröllop.

• Afrodite_Aug-07

annikajönsson

oki, ja jag har bara lyckats hitta den här. Har inte sett någon av trådarna tidigare. lyckats missa dom.
    Vi är stockholmare, så vigseln blir i en kyrka här i stockholm. Vi håller just nu på att leta efter en lämplig restaurang.

• Afrodite_Aug-07

annikajönsson

kul att vi är så utspridda över hela landet.
    Jodå, visst har vi kommit till budget.
    Och är därtill klara med väldigt mycket. exempel på vad som är klart
    -Brudklänning
    -Slöja (om jag skall ha den)
    -skor
    -underkläder till mig (3 set)
    -inbjudningar
    -gästbok
    -näbbens kläder
    -servetter
    -mina smycken
    bokade kyrkan idag, svit, fotograf vet vi vilka och hoppas boka redan i morgon eller närmsta veckan i allafall.
    bröllopstårta, bubbel (alkohol och alkoholfritt) har vi valt, samt tilltugg till.
    Likaså min blivandes kläder, våra ringar, brudbukette har vi valt och kollat priser på. Även bröllopsresan har vi hittat. Det vi inte har hittat är båttransporten som vi vill ordna till restaurangen och vilken restaurang vi skall äta middag på.
    vi kommer ha ett relativt litet bröllop. kanske att lite flera kommer till kyrkan och mottagningen med bubbel, snittar, kaffe och tårta efter vigseln. men sen till båtturen i skärgården och till middag på restaurang blir vi bara närmsta familjen.
    Vi har en väldigt bra budget färdig. gissar på att vi landar runt 30-35 000 inklusive allt utom bröllopsresan.
    vet ju ännu inte vad restaurangen och hyra båten kostar.

• Afrodite_Aug-07

vi planerar ganska effektivt just eftersom vi har två små barn ( 9 mån resp 3 år) och till hösten börjar jag skolan igen heltid, så tiden för att planera är nu, sen kommer jag inte ha samma tid längre.
    min blivande skall var föräldraledig, men vi vill ju planera nu när vi båda är hemma och kan gra det tillsammans.
    Vi kommer enbart att bli 18 vuxna och 4 barn. så vår nätta lilla skara gör att det blir lättare att hålla nere priserna.
    sen har vi sattsar pengar på det vi verkligen tycker om. en del saker får kosta mer än ändra.
    tex vår bröllopsnatt känns av olika skäl viktig, så den kommer kosta 3200
    våra ringar går på 8000
    men mina skor tex kostade mig bara 99kr, snubblade över ett par underbara ljusrosa remsandaler på rea.
    min klänning går på ganska exakt 1000kr, en uppsydd brudklänning efter mina mått, men beställd från china ekt.
    Brudbuketten är väldigt enkel, kommer gå på mellan 5-600
    näbbklänningen til dottern vår kostade bara 289 kr, hittade en jättesöt i blått linne på ellos.
    sen har vi själva upplägget, det ger oss många nerskärningar i pris.
    mottagning med bubbel, egengjorda chokladdoppade frukter på tårtfat och sen en beställd bröllopstårta förhoppningsvis i vångingar kostar inte så mycket.
    sen blir det en vanlig restaurang på kvällen men familjen, ingen dans, fest och spex. utan en stilla middag. och där emellan vill vi ju ha transport med stor båt till middagen eftersom vi gifter oss på en ö. har int hittat än, men har hopp om att det inte skall gå på för mycket eftersom vi har en ehl del kontakter där ute på ön och hoppas hitta någon som äger en båt stor nog att forsla 20 pers och som vill hyra ut den.
    men har ju ett år att leta så det skall nog lösa sig.
    sen har vi gjort mycket själva, så som vigselprogram och inbjudningar, det tar ner priset.
    Smink och naglar kommer jag göra själv. Jag jobbade en del som modell när jag var lite yngre och har blivit proffsmakad så många gånger att jag skulle kunna göra det i sömnen. Nu använder jag i stort sett aldrig smink, vill därför ha liten enkel make up, så det tar ju ner kostnaderna också.
    vi kommer inte ha någon lång fotosesion, utan vi väljer att ha fotografering undert vigseln och på kyrkbacken bara.
    men att vara ute i god tid och leta prier gör massor på priset. man lär sig efter ett tag vad man vill ha, vad man vill priorietera och vart man skal leta.
    vår bröllopsresa går troligen till ett 5 sjärnigt all inclucive i egypten. är sugna på att se pyramiderna. varit sugna på det i flera år. och vår bröllopsresa är troligen den enda resa vi kommer göra utan barn närmsta åren. så då känndes egypten rätt, eftersom det inte känns som en resa lämplig för barn.

• Afrodite_Aug-07

annikajönsson

beställa från china ekt för runt 1000 kr eller både mindre och mer finns det många här på sidan som har gjort. Men skall man göra det så råder jag dig att vara ute i god tid. Man kan ju inte garantera att man får helt rätt uppsytt när dom inte kan se dig och ta måtten själva, det är ju trots allt på andra sidan jordklotet.
    Jag skickade alla mina mått och fick den färsta uppsydd, jättevacker och välsydd, men den blev för stor. Mailade och visade bilder och fick utan kostnad en andra klänning uppsydd till mig. den här gången med lite nya mått så satt den bättre. MEn jag kommer ändå att låta en sömmerska göra en sissta justering så den sitter helt perfekt. det kommer kosta ca 400-500kr. men kommer ju ändå väldigt bra undan för en så passa vacker klänning. om du är nyfiken och själv vill testa att beställa från china ekt så kan du gå in här och titta om du hittar någon du gillar.
    www.1koo.com/wedding/wedding-gowns.asp&catid=129
    många är vi som beställt därifrån, en del jättenöjda, en del mindre nöjda. Men tar man med i beräkningarna att det kan bli lite fel pga att du aldrig träffar sömmerskan och är beredd att ta och göra sissta ändringarna här så är det helt klart ett toppenalternativ enligt mig.
    Lycka till i jakten.

• Afrodite_Aug-07

Fixade två saker till idag.
    Vi var på ikea och köpte champagneglas, 24 st bidde det.
    Och sen köpte vi nya örhängen som matchade mitt nya halsband från pilgrim idag. så mina smycken är nu helt klara.
    sen var vi in och tittade på kaplans på stenar och ringar. såå sugen, men den perfekta stenen fanns inte inne idag tyvär. men den kommer säkert snart.

• Meddelande borttaget
  • Afrodite_Aug-07

www.1koo.com/wedding/itemdetailc.asp

den har jag beställt, den kräver ganska mycket i passform, den är lite stor, men kommer justeras snart.

det gäller att ha rätt förväntning på en klänning. man kan inte ha samma krav vad gäller passform när man inte ens träffar sömmerskan.
    det är ju inte heller så lätt att ta mått själv. men är man bara förberedd på att man kanske kommer behöva göra lite justeringar hos en sömmerska här så tror jag risken är liten att man blir missnöjd.
    sen är det ju detta med fäeger. man måste ju förstå att en färgåtergivelse aldrig kan bli exakt på en dator. vill man veta exakt färg så skall man beställa tygprover.
    Jag beställde ivory och tycker färgen är jättefin. men läst om dom som beställt röda klänningar och varit missnöjd då dom tycker dom fått fel röd nyans.
    men har man inte beställt färgprov så kan man ju inte veta vad som kommer.
    när det gäller ringar så skall vi båda ha en till ring. i rött guld blir det. min blivande har hittat sin ring, en i röd guld med ett snett mönster på, 5 mm bred, precis som våra förlovningsringar.
    Jag sitter och designar min själv.
    har hittat några olika infattningar som jag gillar och har som inspiration, men inte bestämt mig än. dock så beställde jag en princesslipad diamant igår. den är lite mer än 3*3 mm.
    den skall sen infattas i en 5 mm bred slät rödguldsring, inte helt säker på infattning än, men skall kolla upp det. troligen får jag hem den på måndag.

• Afrodite_Aug-07

Här går det frammåt.
    Idag nu på morgonen så bokade vi bröllopssviten. Vi har ju bestämt oss vilken vi vill ha, vill inte riskera att inte få den.
    Skönt, en sak mindra att gör apå vår lista.

• Afrodite_Aug-07

Desperate2bewife

hoppas ni hittar den perfekta platsen.
    det där med budget är inte så lätt alla gånger. vi har ju ett litet bröllop, och har därmed kännt också att vi sänkt våra krav på mycket, det känns bra.
    det som främst får kosta är ringar, foton och bröllopsnatt.
    Här hos oss går det frammåt. Min sten kommer troligen på måndag. var inne hos kaplans igår och frågade lite. så ringdesignen min går frammåt, så kul att kunna få en egen unik ring efter precis hur jag vill ha det, och inte särskilt dyrt heller verkar det bli.

Svar på tråden 4augusti 2007