Inlägg från: feonix |Visa alla inlägg
  • feonix

19 augusti - ny tråd

Jag är också nervös för värmen. Jag ska hämta min klänning på onsdag och göra sista provningen. Jag funderar på att köpa en minfläkt som man kan sticka in under kjolen och fläkta sig med.

Gällandet vädret finns det egentligen bara två alternativ. Ösregn och åska eller 40 grader. Det där 20-25 gradiga växlade molnigheten med en härlig sommarvind känns som en utopi och bonus.

• feonix

Lagom är ett otroligt bra ord. Jag arbetar med sylsökande barn och de har jättesvårt att förstå ordet lagom, men när de fattar tycker de också att det är ett superb bra ord.

• feonix

Jag tror att vi är nojjiga allihopa just nu. Men vi har semester tillsammans nästa vecka och har vigt den åt bröllopsplaner fram till torsdag, då vi åker på en kort kryssning till Åland. Vi kände att vi behövde komma ifrån huset lite och vi har tyvärr ingen bröllopsresa att se fram emot, utan jobb den 21.

Becciz. Mutor brukar fungera bra (har visserligen inga egna barn) Jag tror desssutom att man blir bättre föräldrar om man någon gång gör något för sig själva.

• feonix

Vi satt i helgen och gick igenom körschemat med våra toastmasters. Det kändes som om det var i rättan tid. Vi har dock inte gjort ett minutschema. Trots allt känner vi alla och (som sambon hela tidne upprepar "det löser sig nog").

Angelici_81. Finns det ingen möjlighet att bjuda sångerskan på middagen. En mer eller mindre och då kunna åka hem med några andra.

Idag fick jag den cd skiva jag beställt med valser. Jag ville dansa till en vanlig låt som come what may, men sambon insisterade på att dansa riktig vals. Så trots att ingen av oss riktigt vet húr man gör ska vi dansa till An der schönen baluen. Kan det bli mer Winervals?

• feonix

Det pirrar i mage också och vi kan verkligen inte dansa. Jag dansade lite när jag var yngre och kan grundstegen, men martin är kass och han vet det. Men gästerna får sig ett gott skratt. Det bjuder jag gärna på.

• feonix

Cicci L. Jag har precis blivit klar med mitt festprogram. Jag är nöjd. Men jag vet inte hur man lägger ut det.

Vi har gjort stående a4 i publisher, som är ett underbart program. på framsidan står vara namn, datum och festlokalens namn. Vi ska även stämpla dit en guldfjäril (som följer temat).

På första sidan har vi menyn.

Andra sidan roliga festförordningar. (Om ni vill kan jag lägga ut dem eller titta under tråden där material till festprogrammet ligger.)

Sedan följer två sidor med gästpresentation. Vi har skrivit kort om ala, oftast bara två ord t.ex. Tjejtjusande golfare (om min söta 9-åriga kusin). Rosdoftande poolare (om min svärmor som älskar roser och jobbar i en vårdpool. Vi har försökt att vara fyndiga, men det går inte på alla. Vi har även med släktrelationerna. sambo med 14, farfar till 12 o.s.v.

På mittuppslaget finns bordsplaceringen, som vi gjort med verktyget här på BT.

Sedan kommer sångerna. Vi har en presentationsvisa som bygger på bilar (min sambo är bilmekaniker). En variant av ja må de leva fast med bröllopstext, ballongvisa (kul att smälla ballonger) samt meteroligiska betraktelser (Jag kan även lägga ut dem, men tror att de finns här på BT under sångmaterail.)

På slutet har vi ett avsnitt där historieläraren berättar om vårt samhälle och kyrkan (jag är historielärare). Samt några söta barncitat.

Vi avslutar med skillnanden mellan hur män och kvinnor byter olja. Jag vet att det är mycket snack om könroller, men den är jättekul.

Som bilder har jag lagt in söta björnar, som jag har hittat på internet och koprierat ner til datorn. Jag tror även att det finns länkar till dessa sidor på festprogramsidan.

Stilen på skriften är edwardian och matchar den vi hade i våra inbjudningar, men den är för sirlig för den lilla texten då vi har använt eras medium.

Oj... vad långt det blev. Som inspiration har jag använt andras festprogram som det länkas till här på BT.

• feonix

På mitten på längden. Det är det långa smala utseendet man vill ha och som dessutom inte tar så stor plats mellen kuverten.

En quiz låter jättekul, synd att vi inte har plats kvar.

• feonix

Jag köpte mina skor i mars, då klänningen skulle läggas upp enligt dem. Då var inte mina fötter sommarsvullna, men de är de nu. Jag har skoblock i de dag och natt och går i dem så ofta jag kan.

Vi har gjort klart bordsplaceringen. Enda molnet är vår kompis som är sjöman och som just nu ligger efter schemat och därför kanske inte hinner komma. Vi är redan kort om killar..

Men jag är glad igår var en bra bröllopsdag. Jag hämtade min klänning och gjorde slutprovningen. Jag har designat den själv och låtit sytt upp den. Jag är supernöjd. Sedan satt jag två timmar hos frissan och testade frisyrer. Det blir en halvuppsatt frisyr med stora lockar bak. Organiserat kaos är ledorden.

Nu väntar jag bara på svägerskan som ska testsminka mig.

• feonix

Jag är också orolig för nacksvett. Jag har inte jättelångt hår, men tjockt. Men handduk funkar alltid.

Vi blir 60 personer och då är 8 barn mellan 2 mån-12 år.

• feonix

Jag har varit relativt lugn fram till igår när jag satt och betämmde frisyr. Då kändes det så definitivt. Men kul!!!!

Man blivande ska ha vanlig kostym med väst och plastrong. Det har varit köpt länge nu, men han har inte provat det ihop. Det känns nästa som om han inte vill att jag ska se det tillsammans. Men de blir ju så stiliga i kostym eller likande.

• feonix

Jag ska ha halvuppsatt mad stora lockar och ett litet diadem i luggfästet. Det ser enkelt ut framifrån, men jätteläckert bakåt. Min klänning är tvärtom. Den är enkel bakifrån och lite mer arbetad fram.

Hur ser era klänningar ut?

• feonix

Jag har ockås sytt upp min klänning, dock inte med tre meterssläp utan 1 meter. Men jag är supernöjd. Jag är rätt lång och inte tjock, men stor och därför vet jag att de flesta klänningar jag ser inte skulle passa på min kropp.

Min är halterneck med en drapering på vänster sida, som hålls ihop av en strassbrosch.

• feonix

Hej Tjejer!

Sitter framför datorn och ska ha en helt egen dag hela dagen. Det är sambons sista dag på jobbet innan hans semester och han är helt utpumpad och vill vila. Men det får han göra någon annan gång för de ska ha svensexa för honom ikväll. Jag väntar på samtal, så att jag kan packa en väska. För jag hoppas inte att han kommer att gå i skitig bilmekanikeroverall hela kvällen. Jag vet inte vad de ska göra (de är lite oorganiserade så jag vet inte om de själva vet det än) Men det pratas om flygplan och Martin är flygrädd hihihi...

• feonix

Vi kör kombistilen då tärna och marskalk även är toastmasters. Jag har funderat på det där med värdpar, men inte heller riktigt förstått. Våra föräldrar kommer att se till att allt flyter smidigt med catering o.s.v. men vi har lagt välkomnandet på toastarna.

Läste en tråd nyss om en tärna som får göra allt. Min tärna hjälper till mycket, men vi har hela tiden haft en öppen diskussion och hon får säga nej. Ibland känns det nästa som tvärtom att hon vill vara med på möten och dylikt. Jag har gjort ett superval, men vad har man annars en bästa kompis till?

Nähä ska man väcka sin blivande. Han kom hemrullande (lät som en flock elefanter när han kom in genom dörren) 03,45 inatt efter en mycket blöt svensexa. Men han var nöjd och de hade haft roligt.

• feonix

lolabe: så dåliga var inte nödrimmen. Vad gör det om allt inte är lika i festprogrammet.

Vi har precis kollat igenom vårt program, så nu ska det vara klart. Vi trycker på pappas jobb sista veckan.

Nu har jag tänkt att vi ska titta över musiken (som vi fixar själva i datorn). Det är jättesvårt att få fram en bra blandnig. Men det ska nog gå.

• feonix

Becciz: Jag har tänkt på Dig redan igår när jag såg ditt första inlägg. Det är svårt att säga något, men kärleken till din man och dina barn är det viktigaste. Jag har aldrig varit med om något liknande (svärföräldrarna hade visserligen ingen trevlig skilsmässa och ska träffas för första gången på 3 år på bröllopet, men vi har bestämmt oss för att inte tolerera några dumheter från sambons pappa och nya fru.)

Men hitta stöd i varandra. Sen kanske det är frågan om ett vägskäl då det är dags att säga ifrån, men ni båda måste stötta varandra då. Det är dock din mans familj.

Det är svårt att glömma inför bröllop, men jag hoppas att du får en jättebra dag och att de är så civiliserade att de vet hur man uppför sig.

• feonix

Vi ska säga exakt som prästen, annars kommer det att bli fel.

I tisdags bestämdes det äntligen vad vi ska heta i efternamn. Min blivande har ett vanligt son-namn medan mitt namn är lite ovanligare och med bara flickor på väg att dö ut. Jag önkade därför att vi skulle heta mitt efternamn. Detta har sedan diskuterats och jag har inte tjatat utan varit diplomatisk. Så nu blir det faktiskt mitt efternamn. Det som tagit emot är att manligheten har blivit rubbad (svärfars reaktioner var åhh vad fjolligt och hans nya fru det "borde vara en lag att man ska heta som mannen." Bara för hon har gjort det i alla hennes äktenskap.) Sedan är det mycket jobb att ändra alla kort, emn det skulle även jag få gjort, så vi får hjälpas åt att ringa runt. Mitt namn är även kort och sambon hatar att skriva, så det blir kortare vid namnteckning.

känner mig förvånasvärt lugn. Jag undrar när nervositeten ska komma. Ikväll åker vi till Åland för en liten kryssning och bara rå om varandra. Det ska bli skönt!

• feonix

Jag har också funderat på brudkyss. Det var inget vår präst nämde och det är ju heller ingen svensk tradition. Men vi får väl spontanpussas

• feonix

Jag känner mig förvånadsvärd avspänd. Vi har fixat det mesta och var och handlade drickat, snacks, marshaller o.s.v. förra veckan då vi båda var lediga. Det finns dock forfarande saker att göra. Musiklistorna är inte klara. Vi måste valsträna. Men som sagt budgeten har försvunnit alarmerande fort på sista tiden. Det börjar bli ett orosmoment för mig, men sambon säger att det löser sig. Vi hinner få nya löner innan allt ska vara betalt och vi har hitills inte behövt röra sparpengarna.

Igår var vi och hämtade ur ringarna. Jag har varit orolig för hur min skulle se ut, men den blev jättefin. Den har tre små diamanter som gnistrar lagom mycket nedsänkta på rad i fyrkanter. Men det var jättelustigt att ha ringarna tillsammns på handen.

Imorgon börjar jag jobba igen. Som lärare har jag en vecka utan elever och har tänkt att ta ut komp tors, fre. Jag hoppas verkligen att jag hinner planera allt tills dess. Det är fortfarande inte riktigt klart vilka klasser jag ska ha, men lite har jag förberett.

• feonix

Min kusin använde tapeter som hom klippte till i mitten av borden för att knyta ihop temat.

Ja, vi ska ha gästbok. Har köpt den på en vanlig bokia-affär. Ingen speceill bröllopsbok, utan en enkel med handgjorda papper i som vi tänker ha även efter bröllopet. Billig var den också 119 kr.

Presenter är svårt, men kanske presentkort till en romantisk middag. Våra toastmasters är även tärna och marskalk och vi har betalat en del av deras kläder. Men middag och fest efteråt är givet.

Svar på tråden 19 augusti - ny tråd