• Ell

Sept-06 by Nonika # 2

Hej på er!

Nu har jag hittat hit till nya tråden också, jag har varit väldigt inaktiv här på BT, både på grund av midsommarfirandet och slutspurt på jobbet inför semestern.

Skönt att höra att alla andra också haft det bra över midsommar! Vår egen midsommar var jätterolig, bästa på väldigt länge! Vi hade fest här hemma i radhuset, 32 av våra vänner var här. Vi hade lånat långbord som vi ställt ut på gräsmattan, med vita pappersdukar och stora buketter med sommarblommor på borden. :) Vi hade gjort smörgåstårtor och ostbricka och en hel massa annat gott, det blev hur bra som helst. :) (och sambons kompisar hade dålig fantasi när det gällde presenter: han fick 15 olika sprit- och vinflaskor, så nu har vi dricka så det räcker till nästa midsommar också) :D

I måndags på kvällen träffade vi vår vigselförrättare. Vi var hembjudna till henne och hennes man, så vi fick kaffe och bullar där. :) Vi hade Amanda med oss, hon fick leka med en kattunge medan vi andra pratade tråkigt vuxenprat. :) Det känns jättebra att vi ska bli vigda av just denna person, eftersom jag känner henne väl sedan tidigare. Hon brukar dessutom alltid prata ganska personligt på vigslar och begravningar, och med en väldig insikt, så jag har på känn att när hon pratar kommer jag att grååååtaaaa... :)

evkasu: ja, visst är det härligt med rea?! :D På lördag ska jag och sambon ut och fynda lite, bl.a. har de -50% på alla kostymer på dressman. Får se om vi hittar något.

Nu ska jag cykla iväg till jobbet igen,har varit hemma på lunchrast.

Sköt om er!

• Ell

Hej!

Kul att ni skrivit så mycket här! :)

elora: Ja vi är verkligen på plus på spritfronten! :D
    är det möjligtvis maybellines dream matte du har skaffat? *nyfiken*

Abeth: det måste ju kännas skönt nu när din m2b kommit hem? :) Jag kan bara tänka mig hur jobbigt det vore att bo särbo.

Abbes: välkommen! Hur ser din ring ut?

TingelingAnna: GRATTIS till tomten! Så roligt att ni fick den! :) :) Det låter jättebra med Villa Calluna, tufft! :D

evkasu: hoppas att din ring blir underbar! :)

Idag var vi ut på shopping, hela lilla familjen. :) André köpte kostym, skjorta, väst, slips och näsduk att ha i fickan, han såg rikitgt stilig ut. :D Jag ska lägga upp lite bilder senare så får ni se.

Jag i min tur köpte en ring! :) Jag hade egentligen inte tänkt köpa en idag, men jag passade på eftersom jag hittade en jag tyckte om. 4200 kr kostade den, det är inte dyrt alls, tycker jag. Ska se om jag hittar en bild på nätet senare. Så på tisdag får vi åka iväg och hämta Andrés byxor (som behövde kortas av) och min ring. Mysigt. :D

Jag köpte underkläder också, både ett set som jag ska byta till på bröllopsnatten, och ett par trosor som verkade så himla bekväma, dem ska jag ha på själva bröllopet.

Det känns som om vi fått massor gjort idag, och ännu mer blir det nästa helg, då åker vi till Helsingfors. Det finns ju lite fler butiker och lite större urval där, än här i vår lilla stad. :D

Ha en underbar lördagkväll, allihop! :)

• Ell

TingelingAnna: det är ju verkligen ett perfekt namn på er villa då! :D

• Ell

Hej på er!

Nu är det nog sommar, då jag inte skrivit sedan söndagen! :D

Abbes: wow, vilken ring! Jättesnygg! :) hur ser din förlovningsring ut, är den slät titan?

Vi hämtade ringen och sambons byxor (som behövde kortas av) igår, jag är helnöjd med min ring. Den är precis så anspråkslös och diskret som jag ville, men ändå vacker. Ska lägga in en bild lite senare, sambon stack iväg med kameran, skulle fota nån bil som ska säljas.

Nonika: jag kommer att göra i ordning en "toakorg" som ska finnas på damtoan, dit ska jag sätta huvudvärkstabletter och -brustabletter, några bindor/tamponger, skavsårsplåster, vanliga plåster, ofärgat nagellack (om det går hål på någons strumpbyxor) , halstabletter, munvatten, hårspray, nagelsax, näsdukar, tuggummin, tandpetare, och säkert en del annat som jag kommer på vartefter. :) Eventuellt gör jag en till herrtoan också, men inte med lika många grejer i. :D

Något tal kommer jag nog inte att hålla.

Imorgon åker vi iväg på vår lilla weekendresa, ska bli kul att träffa syskonen och min blivande svägerska. Man träffas alldeles för lite när man bor 50 mil ifrån varandra. :( Ska besöka Ikea också och se om vi hittar några fina glaskoppar och glasfat till alla ljus. Jag har köpt en del flytande ljus också, som behöver skålar. Vi har satsat mycket på levande ljus, och inte så mycket på blomsterdekorationer. Det passar oss bra, eftersom vi annars inte tycker så mycket om blommor, men levande ljus däremot brinner nästan varje dag hos oss. På så sätt blir det ju mycket mer personligt (och jag slipper ha ångest över vilka blommor jag ska välja, det finns ju så många)! Det lutar faktist mot att vi inte kommer att ha några blommor alls i själva festsalen, bara min brudbukett som kommer att fungera som bordsdekoration på vårt bord.

• Ell

Hej allihop!

Välkommen, Majs Sthlm! :)

Nu har vi hunnit hem från vår lilla resa, och jag har hållit hårt i börsen, och inte shoppat nånting nästan. Jag köpte hårspännen åt våra brudnäbbar, men det var ungefär allt jag hittade. Jag sökte klänningar åt dem också, men jag hittade inget som passade till vår fyraåring. De enda fina klänningarna jag hittade var endera för babysar eller tonåringar. :( Måste leta vidare, det finns ju ebay också om jag inte hittar nåt här i stan.

Nu ikväll har vi har varit på träff med hon som har hand om cateringen, och allt känns väldigt bra just nu. Hon drog av 2 euro per person, så det blir en liten aning billigare. (20 kr billigare per person)

Vi kommer att ha ett litet bord bredvid "buffebordet" där vi ställer fram dryckerna, dvs öl, cider, mjölk... vi kommer att ha ett alkoholfritt bröllop, sånär som på öl/cider till maten, eftersom runt hälften av gästerna är nykterister. På borden ställer vi vattenkannor.

Nu tar jag efter Abeth:

Det som är kvar att göra:
    * beställa bukett! (imorgon)
    * köpa klänningar åt brudnäbbarna
    * göra festprogrammen klart
    * göra servettringarna/
    bordsplaceringskorten klara
    * köpa skor åt m2b
    * sy löparna till borden
    * göra skyltar att ha längs vägen
    * diskutera frisyren med frissan än en gång
    * bestämma sminket

Nu ska jag ställa i ordning lite, min bästa väninna och hennes man kommer hit på grillkväll snart.

Ha det så bra allihop!

• Ell

Hej alla!

Kul att läsa alla era inlägg, jag är så sällan inne här på BT nuförtiden, det har väl att göra med semestern och det vackra vädret, tror jag. :D

Igår beställde jag brudbukett! Floristen verkar jätteduktig, och han förstod direkt vad jag var ute efter. Så nu blir det (preliminärt bestämt) en lite droppformad bukett med vita minikallor, champagnefärgade rosor, lite grönt, pärlor, och tallrötter. (!!!) :) Tallrötter låter inte så värst snyggt, men det blir det! Alltså inte jättegrova rötter, utan ungefär 1-2 mm i diameter, som viras omkring övre delen av buketten, som en stomme av något slag. Verkligen svårt att förklara, ni får se bild sen efter bröllopet! :D Det känns helrätt, det blir precis så originellt och konstnärligt som jag vill ha det.

Kom på några saker till som borde vara med på min "kvar att göra-lista":

* göra bordsplaneringskylt till entrén
    * Handla: måltidsdrycker, kaffe, sockerbitar, te, ballonger m.m.
    * Lägga upp brudklänningen
    * Provduka

Imorgon ska jag, svärmor och min lilla svägerska/brudnäbb ut och söka klänningar åt brudnäbbarna. Min egen dotter behöver inte följa med, hon är så liten så hon har inget att säga till om :) (låter jag elak nu?) :D

Ni som har sett pirates-filmen, var den bra? Vi har också tänkt gå på den, men vi måste vänta tills vi har barnvakt nån kväll. Inatt sov dottern hos sin pappa för första gången, det tog 2.5 timme innan hon somnade där...men annars gick det jättebra, hon trivdes hur bra som helst. Jätteskönt att det funkar! Igår kväll hade vi ju kunnat gå på bio, men jag vet att jag inte skulle kunna koncentrera mej på filmen, när man vet att hennes pappa kan ringa närsomhelst om det blir några problem.

Abeth: jättesnygg hemsida!! Verkligen, jag gillar löven och höstfärgerna. :)

Bara en vecka kvar av semestern, snyft. :( Men det har verkligen varit tur med vädret, det har bara regnat en enda dag på hela semestern! Otroligt!

Nu ska vi åka och handla lite mjölk och bröd och sånt som tagit slut, det tycks alltid vara tomt i kylskåpet på söndagarna hos oss...

Ha det bra!

• Ell

Johanna23: välkommen! Din idé om kort att sätta i en låda lät jättebra, då kanske folk vågar skriva lite mer personligt än i en gästbok, som alla andra kan läsa... man kan ju dekorera lådan snyggt, enligt färgtemat. Kanske jag t.o.m. får sno din idé? :)

Idag har det varit en lyckad dag, för nu har jag klarat av det största orosmomentet, nämligen brudnäbbarnas kläder. Vi var 6,5 timme på stan, och provade, sökte, drack kaffe, sökte, provade, åt glass.... och hittade kläder åt båda två! Det blev kjol + topp i rosa och vitt åt dem, det kommer att bli jättefint med vita blommor i håret och små buketter med vita blommor i. Både jag och den äldre brudnäbben var nöjda (den yngre är nöjd med allt som är rosa), men min svärmor var kanske inte lika nöjd. Hon har helt annan smak, men jag tycker det är viktigare att jag och brudnäbben själv är nöjd... :D

Köpte skor åt min dotter också, jättesöta rosa sandaler med blommor på. :)

Ha det bra!

• Ell

Hej tjejer!

Majs Sthlm: alla fyra klänningarna är ju fina på sitt sätt, så jag tycker det är svårt att bestämma sig för vilken som är finast! Det är ju så olika på smaken, och sen beror det ju på din stil i övrigt, som ingen här vet något om. :)

Du är inte alls onormal. :D Förra sommaren gifte sig en av mina väninnor, de planerade hela sitt 90-personers bröllop på 1,5 månad... det gick ju bra, fast jag skulle ju förstås inte klara av att göra så eftersom jag är ett kontroll-freak som måste ha allt klart långt innan det är dags. :) Vad annat har ni kvar att göra? Blir det ett stort bröllop?

Johanna23: ja det låter ju också som en bra idé, men den med korten i lådan tyckte jag var bäst. :) En annan idé som jag sett på nätet: man köper en stor vit tallrik och porslinsmålningspennor, låter gästerna skriva sina namn på tallriken. Efter bröllopet är det bara att sätta tallriken i ugnen (står på pennorna hur man ska göra) och sedan kan man t.ex. hänga upp den på väggen.

I går på kvällen hade vi svårt att sova, eller jag åtminstone. :D Vi låg och funderade på allt möjligt som gäller både bröllop och hus, vi pratade nog 2 timmar innan vi somnade till sist. Det känns väldigt nervöst och stressande just nu, men vi har ju varandra, och det är inte så lång tid kvar innan bröllopet är över. Det är jättekul att planera, men just nu längtar jag tills allt är över, så att man kan slappna av! (iaf två veckor innan vi börjar med husgrunden) :D

Vi bestämde oss för att bränna en cd med all musik som ska spelas på vigseln, och ta min stereo till vigselrummet, så får någon bara trycka på play och stop. Det blir enklast så. :D

evkasu: ja, CAPTAIN Jack Sparrow är verkligen en bra karaktär, man var ju alldeles ifrån sig första gången man såg filmen! :D Blir nog till att se den nya filmen också. :)

Nu ska jag ta mig i kragen och städa lite, det är nog två veckor sedan jag dammsugit här hemma! Vi är ju aldrig hemma, dessutom är det så varmt så man orkar inte städa. :) *lat*

Ha det så bra, allihop!

• Ell

Hej alla gamla och nya! :D

Jag har haft en låååång paus från BT och datorn, eftersom jag inte mått så bra på sistone. Har varit en aning deppad och känt att jag måste ta en time-out från allt, måste passa på när jag en gång har semester! :) (som för övrigt är slut på onsdag)

Trots min långa paus har vi ändå fått jättemycket gjort under semestern, nu är det mest småsaker kvar att fixa. Det enda som egentligen MÅSTE göras är att korta av min klänning (annars snubblar jag i den), köpa skor åt m2b och sen inhandla en massa smått i matväg veckan innan.

elora: jag tyckte du var snyggast i uppsatt frisyr, åtminstone framifrån! :) Snygga bågar också! :) Däremot tror jag inte att det blir för plottrigt med en tiara + halsband, så länge de matchar varandra!

Nu orkar jag inte skriva mer ikväll, både sambon och dottern har varit magsjuka i helgen så jag har knappt sovit alls...lekt sjuksyster torsdag - söndag. :( Men jag har inte blivit sjuk (ännu iaf) så jag ska inte klaga! :)

Sköt om er allihopa! :)

• Ell

Just ja, glömde att fortsätta på eloras lista!

elora/
    med bröllopsdag 30 sept. i Torsö kyrka (Mariestad)
    ell/ 9:e september i Kimo, Finland

:D:D

Svar på tråden Sept-06 by Nonika # 2