• Ell

Sept-06 by Nonika # 2

Hej!

Åh, hjälp vad ni skriver!!

Nonika: Kul att Pelle blivit "sexad" (heter det inte så, eftersom de blivande brudarna blir "hippade")!
    Jag var också lite missnöjd med skriften i min ring, det är en väldigt otydlig skrivstil, man ser knappt vilket namn och datum det är. Men jag försöker tänka att jag vet ju vem jag gifter mej med ändå. :)

Jag kan inte kommenter alla era inlägg, jag har inte ens hunnit läsa igenom dem ännu. :)

Men jag kan ju skriva att på lördag, om en vecka alltså, är det äntligen min brors bröllop! Det kommer att vara spännande att se hur allt går, och säkert lär vi oss av deras misstag också. Men mest av allt kommer det att kännas som en aha-upplevelse, eftersom jag då kommer att inse att allt detta som vi och de har planerat så länge verkligen kommer att hända också! :) Just nu känns det bara overkligt och avlägset.

Brudnäbbarna prövade sina kläder, skor och hårspännen igår, de är jättesöta. :)

Jag funderar på att köpa blomblad som brudnäbbarna kan strö ut i gången i vigselrummet, men jag är lite tveksam. De kommer ju att ha varsin bukett i handen, så de har ju inga händer lediga till att strö ut bladen med.

Har gjort målarböcker med passande ljuslila pärm åt de två småttingarna som står på gästlistan, så de ska ha något att syssla med också. Färgkritor och stickers kommer de också att få, och kanske ballonger också.

Börjar ni andra bli nervösa än? Jag får ibland en nervös kittling i magen när jag tänker på att det bara är 6 veckor kvar nu! (42 dagar!)

• Ell

Oj vad ni har skrivit mycket, ska läsa igenom allt strax!

Jag har inte hunnit med nånting de senaste två veckorna, känns det som. Min storebror gifte ju sig i lördags, det var jättekul att se vad deras planering resulterade i! Det var ett riktigt lyckat bröllop, men en del saker har man ju såklart att klaga på, det har man alltid. Kaffet och tårtan serverades först runt kl.21 på kvällen (vigseln var kl.15) så de flesta var rejält kaffetörstiga vid det laget... En kopp kaffe till efterrätten hade inte varit så dumt, det tog så lång tid.

För oss som gifter oss 9 september är det ju bara en månad (!) kvar. Hjälp, nu får jag ju panik när jag börjar tänka på hur fort den här månaden kommer att gå!

• Ell

Hej allihop!

Nu äntligen har jag tid att skriva lite, och har också hunnit läsa igenom allt ni skrivit.

pelle: vilken härlig svensexa du fick!! :) Skoj att du blev "biten" av dykningen, där ser man hur det kan gå. :D

elora: javisst, jag registrerade och fotade ALLT! :D:D man ser ju allt på ett helt annat sätt när man själv håller på och planerar bröllop... en sak som förvånade mig, det var att när vi kom hem på söndag och kollade igenom alla foton så upptäckte jag att jag inte alls hade lagt märke till brudbuketten! Hade någon frågat så hade jag nog inte ens kunnat svara på vilken färg den var...men av fotona framgick det att den var väldigt liten och diskret med rosa rosor och lite grönt i.

Som sagt, en kopp kaffe direkt efter maten hade varit en väldigt god idé!

Fick sedan höra att serveringspersonalen klantade sig med tårtan, och skrapade bort grädde från ena sidan. De fick vispa ny grädde och spritsa på...

Planeringen har stått väldigt stilla nu, men snart ska jag väl få lite fart igen.

Min möhippa blir ikväll, det ska bli jättekul. Vi är bara 6 personer som deltar (vi har ju så litet bröllop att inte fler av väninnorna är bjudna), vi ska först åka ut till ett badhotell och simma, basta, och sola. Sen blir det middag på en fin restaurang och efter det lite drinkar på någon krog. Ska bli jättekul att få slappna av en kväll och umgås med de allra allra bästa vännerna, utan kidnappning och utklädning, för jag avskyr sånt, och det vet mina vänner. :) En lite annorlunda möhippa, men möhippan är ju till för att bruden ska ha roligt, inte för att följa traditionerna slaviskt. :)

Nonika: 1500 kr för en brudbukett svart låter jättedyrt... vi kommer att betala 1000 kr för min bukett, två små näbbuketter, en kastbukett och corsage. Men det är säkert en stor prisskillnad mellan orter också, jag bor ju på landet.

TingelingAnna: så roligt att det inte är fler som tackat nej! :) Man blir så glad över att alla inbjudna vill vara med på den stora dagen! :)

Abbes: spännande med svensexa! :)

Nu ska jag försöka städa lite, och sen ska jag till apoteket, jag har ett recept på tabletter som flyttar fram mensen lite, det finns risk för att jag annars har den på bröllopet. :(

Ha det så bra allihop, och stressa inte! :)

• Ell

Slänger in en liten hälsning, sitter på jobbet och är lite stressad, men BT måste man ju hinna med ändå...

lindamarias: jag är också nyfiken på din möhippa, berätta! :)

lilltrolle: låter som om du också fick en jättekul möhippa! :D

Igår satt jag och sambon och gjorde klart servettringarna (som ska fungera som placeringskort) och jag blev helnöjd... :)

elora: jag tror att 1,5 cm blir riktigt lagom. Jag var också till sömmerskan häromdagen och hon ska korta av klänningen, så min slutar också ungefär 1,5 cm ovanför golvet. Vet inte hur det brukar vara, men om vi är två som har lika långa klänningar, kan vi ju inte vara sååå långt från det normala? Eller? :D:D

Det känns som om vi har allt under kontroll nu, allt det viktigaste är fixat. Det som är kvar nu är bara små detaljer, mest dekorationer och inköp av matvaror. Det känns bra, helt enkelt. :)

En sak som vi haft problem med, är att hitta musiken till vigseln. Vi kommer ju att ha all musik på cd, och spela upp med hjälp av en stereo i vigselrummet. Det svåraste har varit att fixa psalmerna instrumentalt... har inte hittat dem nånstans! Men nu råkar det vara så att sambons farbror är kantor, så han ska spela in våra psalmer och skicka dem åt oss. :)

Det blev ganska långt nu, det brukar bli så. :)

Ha det gott allihop!

• Ell

Hej på er!

Nonika: vilken helvild möhippa du fick!
    Att bli sjuk på/strax före bröllopet är det jag är mest nervös över faktist... tänk så rysligt om man skulle bli magsjuk! Hoppas bara du kryar på dig innan lördag, jag håller tummarna för dig!!

elora: den frisyren var verkligen snygg! De små flätorna var jättesöta. Sminkningen var också snygg, ungefär så kommer jag också att sminka mig, om jag inte ändrar mig! :) Vad använde du för eyeliner?

Jag har också nuddat väggen som Nonika skrev, under veckoslutet har jag varit alldeles matt, apatisk och deppad, magen reagerade, och humöret var hemskt... Men igår var jag hemma hela dagen, vilade och läste en bok, och försökte att inte tänka på bröllop alls! Och det funkade ganska bra, eftersom jag på kvällen fick lite inspiration tillbaka. Jag gjorde en bordsplaceringsskylt, sambon och jag gjorde klart festprogrammet, och idag har sambon hämtat en tunn skiva som vi ska ha till skyltar att placera längs vägen.

Vi har bestämt oss för att inte ha en vanlig gästbok, utan dela ut små kort i fint papper, som folk får skriva hälsningar på, och vi limmar dem sedan i vårt bröllops-album...det var ju någon här i tråden som kom med den idén! :) Så nu har vi köpt gelépennor på Tiimari (30 st för 6 euro) och små kort. I pausen efter maten ska det delas ut en cellofanpåse åt alla gäster, som innehåller kort + gelepenna, en blyertspenna med suddgummi på ändan (till korsordet), en hjärtformad ballong och en knappnål ("till ballongvisan")...

Idag ska jag göra klart skyltarna till vägen, och försöka hitta presenter till toastmastern och brudnäbbarna, samt några andra som hjälper till... och fixa en "nödkorg" till toan. :)

Annars är det lugnt, bara att göra en massa livsmedelsinköp nästa vecka...

Sambons svensexa blir på lördag, han anar ingenting! :D Vi har planerat att ta det lugnt hela helgen (eftersom jag varit så trött) och bara se på film, äta chips o dricka några öl... han kommer att bli chockad! :)

Hoppas ni kan slappna av denna vecka, ni som gifter er på lördag! (lättare sagt än gjort säkert) Håller tummarna för er alla! :)

//ell

• Ell

elora: en mailinglista låter som en toppenidé! :)

Bordeaux: krya på dig du också! :)

Idag har jag gjort klart "nödkorgen" som vi ska ha i damtoan... igår var jag och handlade öl, cider, läsk, kaffe, socker, the och doftspray till båda toaletterna. :) Det blev dyrt, och tungt att lyfta in alla ölkorgar i bakluckan. Tur att man har en rymlig "familjevolvo!" :D

Både min mamma och svärmor har börjat baka nu, så det är lugnt på den fronten... musik till vigseln är också fixad. Ska ringa bageriet imorgon och bekräfta att det är hallontårta vi ska ha. Ska ringa frissan också och dubbelkolla tiden för den sista provkamningen nästa vecka. Sambon ska såga ut hjärtan av tunna träskivor imorgon, så jag får måla och texta vägskyltarna. Tja, det börjar bli lite kvar att göra nu... allt är under kontroll, känns det som. :)

Svärmor är väldigt nervös, sa hon idag. Men jag har inte blivit nervös ännu, bara ibland när det känns som om jag håller på och får panik! :)

Nonika: du räcker visst till! Sen i höst har ni ju tid att umgås igen, du och din dotter! :) jag vet hur det känns, men man måste ta en sak i taget bara...

• Ell

Hej på er!

Min sambo är ute på sin svensexa nu, hela gänget på 20-30 pers tycks vara samlade, trots att långt ifrån alla av dem är bjudna på bröllopet. Kul för sambon! :) En av hans kompisar var just hem och hämtade sambons plånbok som glömts hemma, han sa att de har klätt ut honom och filmar hela tiden. Ska bli så kul att se imorgon! :D

*tänker på er som gifter er idag*

• Ell

Hej!

TingelingAnna: så roligt att ni har haft en underbar dag!! :) Grattis!! Berätta mera sen!

Min sambo såg verkligen hemsk ut i lördags! :D Han hade svarta tights, svart kort urringad klänning, svart pälshalsband, clip-on örhängen och solbrillor... och som han stank när han kom hem på morgonen! Men kul hade både han o hans kompisar haft, och det är ju det som är tanken med svensexor... :)

Allt börjar vara fixat hos oss nu, vi ska skriva ut festprogrammen i kväll och stansa ihop dem. Jag ska på shopping med sambons lillasyster idag, eftersom hon inte hittat några skor ännu. På samma gång ska jag köpa choklad till alla små askar. Sen har vi bara att invänta dagen D!

Börjar ni andra bli nervösa ännu?

Hoppas ni alla som gifte er i lördags hade tur med vädret, och fick en underbar dag!

//ell

• Ell

Nonika: det låter som en underbar och speciell vigsel, även om det hände små missöden... ni blev ju gifta ändå! :) Det måste ju kännas helt fantastiskt att äntligen vara gift, just nu längtar jag så otroligt till lördag!!

Gick förkylningen om i tid, Nonika?

Nu har jag också gått och blivit förkyld, jag har feber och jätteont i halsen. :( Det är ju så typiskt, jag har fått vara frisk hela sommaren, och så blir jag sjuk NU! *morr*

• Ell

Nonika: åh, det låter verkligen jobbigt det där med köttet som saknades!! Men tur att alla gäster skrattade åt Ica och förstod att det var deras miss, inte er!! Trots många tabbar, så kommer ni ändå att få ett underbart äktenskap tillsammans, ska du se! :)

Jag vet inte om jag borde säga såhär, men det är skönt att höra en bröllopshistoria som inte är perfekt... de flesta berättelser man läser här på bt går ju i rosenrött och sött, allt var perfekt och inget gick fel. Kan det verkligen vara så? Eller vill folk bara ge sken av det? Det känns oftast lite tillrättalagt...

Nu har vi gjort allt klart, så vi har bara att vänta på den stora dagen, och det är tur eftersom jag har feber och världens snuva! Jag har fått sjukledigt från jobbet, så idag skulle jag egentligen ha legat under täcket hela dagen, men kunde inte låta bli att göra en Just-marriedskylt till bakfönstret på vår bil.

Imorgon ska jag till frissan, förresten, och fylla i med lite färg i rötterna, det har hunnit bli mera utväxt än vi trodde att det skulle bli.

Jag tror inte jag kommer att skriva här förrän bröllopet är över och vi har kommit hem från våra två hotellnätter efteråt, så LYCKA TILL alla ni andra som gifter er på lördag, och GRATTIS alla ni som gifte er förra lördagen!

• Ell

Hade inte tänkt skriva här innan bröllopet, eftersom jag är lite förvirrad... bröllopsnerver kanske? :D

elora: ja det är en sak jag också har tänkt på... alla ser så himla snygga och slanka och perfekta ut på bilderna, kan det helt enkelt vara så att de lite mulliga och helt "vanliga" inte vågar visa upp bilder på sig själva? Hemskt trist i så fall, för alla brudar är vackrast i världen på sitt bröllop! Men du elora, då kan vi ju bryta trenden och visa våra bilder här sen när vi är gifta, för jag är också lite för rund om magen o baken, och vi har inget stort perfekt sagobröllop! Deal? :D

(annars är ju svartbrud.se en härlig sida med brudpar i alla former, färger och stilar!)

Nu ligger jag på soffan och slösurfar och försöker att inte tänka på att det bara är 40 timmar kvar tills vår vigsel börjar! Jag börjar bli nervös nu! Imorgon blir det en lång dag, först ska jag lämna dottern på dagis, sen åker jag, mamma och syrran till vår lokal och börjar ställa i ordning bord o stolar, dukar borden och fixar och ordnar... sen kommer sambon, brudnäbbarna, fotografen och prästen dit, vi ska öva lite med brudnäbbarna samt kolla var vi ska fotas. Efter det ska vi träffa toastmastern och gå igenom alla detaljer med honom. Sen ska vi packa inför bröllopsnätterna... pust, borde gå o lägga mig så jag orkar, jag som är förkyld o allt... :(

Ska bara tillägga att jag var till frissan på provkamning idag, jag har varit nervös över att jag inte kommer att trivas med den frisyr vi tänkt, men nu känner jag mig helt lugn på den punkten. Köpte lite nytt smink idag också, ska prova imorgon och se vad jag vill ha, ska ju sminka mig själv. Testade också att göra fransk manikyr på mig själv, gick fint! :) Kommer garanterat att förstöra lacket innan lördag, men då är det ju bara att göra om det igen... :)

Gonatt nu, alla septemberbrudar! :D

• Ell

hej alla!
    Nu ligger ell nygift o yrvaken på hotellet och väntar på att frukosten ska komma upp till vår svit! ;)

igår var det en härlig dag, allt gick bra och inga riktigt stora tabbar gjordes... Fast vårt tidsschema stämde inte alls! Vigseln gick fortare än vi trott, brudskålen likaså. När vi gått in o satt oss kom vi på att vi glömt att ta alla gruppfoton med familjerna som vi hade tänkt oss... Men dem tog vi senare istället. Lyckligtvis var maten klar redan då, trots att det var en halvtimma tidigare än beräknat.

jag ska skriva mer sen, när vi kommit hem o jag har datorn att skriva med, inte bara mobilen. :)

grattis till er andra som gifte er igår! :)

//fru ell

• Ell

Hej på er!

Nu är jag gift!! Det känns fantastiskt, men det har nog inte riktigt sjunkt in ännu... får titta på mitt vänstra ringfinger ibland för att intala mig att det inte bara var en dröm... :D

Hela lördagen blev en underbar och nervös dag. Kl. 9 hade sambon o jag väckning (dottern sov hos sin mormor o morfar, sambon o jag sov båda hemma), vi duschade och åt frukost tillsammans, sedan kl.11 var det dags för mig att åka till frissan. Där satt jag lite över en timme, förvandlingen var total, från ett ostylat hår, som fått lufttorka efter tvätten, till en festfrisyr med tiara o flera liter spray. Fast det såg rätt så dumt ut just då, jag var helt osminkad och hade jeans o tröja på mig... :D

När jag kom hem, var mamma o syrran hos oss, de hade varit och hämtat buketterna. Mat hade de med sig också, så jag fick något i magen. Min m2b kom hem, han hade hämtat tårtan o kört den till festlokalen, samt satt upp vägskyltarna. Jag sminkade mig hemma (och ja, sambon tittade på nästan hela tiden, ingen som tror på skrock här inte) :) , sen hoppade jag o gubben i vår volvo o körde iväg till festplatsen. Väl framme böt vi om, fotografen var på plats redan så vi gick ut o fotade. Sen var det bara att gömma sig för alla gäster som började droppa in, och vänta, tillsammans med våra två brudnäbbar... nervöst, kan jag lova!!

Vigseln var jättefin, och allt gick som det skulle. Musiken funkade bra, prästen pratade jättefint, dottern satt stilla hela tiden, och vi svarade båda ja! :D Enda missen var att dottern som höll min bukett under ceremonin med ringen, gav buketten tillbaka för tidigt, men jag tror inte att någon märkte det.

Själva festen gick också bra, med undantag för några små missöden... Vårt tidschema stämde inte riktigt, så vi var en halvtimma för tidiga hela kvällen. Lyckligtvis var maten klar redan kl.17 (vi hade sagt 17.30) så det gjorde inte så mycket. Maten var underbart god! Efter maten var det dags för bukettkastning, en av mina barndomsväninnor fångade den. En lustig detalj var att hennes sambo hade fångat strumpebandet på ett annat bröllop i sommar!

Strax innan vigseln blev det lite problem i köket också. Vi hade tänkt ha vattenkannor på borden, men vattnet som kom ur kranarna var brunt!! Det fanns inget annat att göra än att en från cateringfirman hoppade i bilen o körde till närmaste samhälle o köpte 40 st 0,5 liters flaskor med källvatten...

Vi hade inte så mycket program på festen, vilket inte var meningen heller, så kl. 20.30, efter kaffet, smet vi iväg. Min man hade bokat en hotellsvit åt oss, champagne och en fruktbricka väntade oss på rummet... och en underbart mjuk o skön dubbelsäng! ;)

Vi stannade två nätter på hotellet, och kom alltså hem igår. På kvällen kom mina föräldrar över med alla presenter, så vi drack kaffe och kollade igenom allt vi fått. Många överraskningar där också, gåvor från folk som inte var bjudna och som vi verkligen inte förväntat oss något från.

Summan av det hela blev en väldigt trevlig helg, ett jättemysigt, avslappnat och familjärt bröllop och vi är lika lyckliga, om inte snäppet lyckligare, än innan bröllopet. :)

• Ell

Här är det lugnt och fridfullt, ser jag! Ingen som har något nytt att rapportera?

• Ell

Hej på er!

Jag kikar in och läser...

Abeth: Åh, så mysigt att bebisen sparkar och rör sig! Det är verkligen en väldigt speciell känsla! Men var inte orolig över att du inte gått upp så mycket, det gjorde inte jag heller till först, jag gick ner 3 kg istället! Men min barnmorska sa att bebisen tar all näring den behöver, det är bara mina egna reserver som minskar. Men att ta det lugnt är aldrig fel, vare sig man är gravid eller inte.

Elora: vilken rolig utgångsmusik! Det kommer nog att bli jättebra, alla känner ju säkert igen den musiken!

Nu har det droppat in några bilder från kompisarna, så jag lägger upp dem lite vartefter... kvaliteten är inte den bästa på alla bilder, och inte våra miner heller! bilderna från fotografen har inte kommit ännu, tyvärr, så ni får vänta ett tag till på dem.

www.pixbox.se/usr_show_id32711_page0_order1.html

Ha det bra!

• Ell

bordeaux: så fina ni var!! Fin klänning, gillar detaljer i färg! Såg att du gjort tiaran själv, gör du annars också smycken, eller var det en engångsgrej?

elora: tack! Det var ju som sagt bara kompisarnas bilder, hoppas på lite bättre kvalitet på bilderna från fotografen! Buketten var jag förresten jättenöjd med, med tallrötterna!

• Ell

elora: glömde svara på en fråga... den lilla tjejen är min dotter, den lite större tjejen är min mans lillasyster (min lill-svägerska).

Svar på tråden Sept-06 by Nonika # 2