• Janka

Varför sambo?

För mig är det självklart att gifta mig när jag vet vem jag vill leva med. Dels har det stort symbolvärde för mig dels är det juridiska aspekter som är viktiga vid dödsfall, gemensamma barn. Varför väljer många att vara sambo i ett (förhoppningsvis) livslångt förhållande?

Jag vill gärna höra era filosofiska, teologiska, politiska, personliga argument för samboskap?

(ja, jag vet att detta är en bröllopssida men jag har sett att många förut tänkt att de aldrig ska gifta sig och så finns det säkert en del andra som surfar in här utan att vara i bröllopstagen)

• Svar på tråden Varför sambo?
  • Ettolrach

Det finns säkert lika många skäl som det finns samboskap.

Vissa har kanske inte klart för sig att sambos skydd inte är lika bra som makars. Andra tycker sig inte ha råd, eller ork, eller vad det nu kan vara för praktiska skäl.

Andra tycker att de inte behöver samhällets sanktion för sitt förhållande.

E t c Människor är olika och alla har inte behov av att gifta sig.

• Janka

Ettolrach
    Sant, att det finns många skäl. Jag tycker det är roligt att höra dem eftersom det för mig är så självklart att gifta mig framöver. Jag hoppas att det inte är så många som är ovetande om det juridiska. Tror du det?

• Ettolrach

Jo dessvärre. jag har hört flera säga att det inte spelar någon roll om man är sambo eller gift och de har varit ganska förvånade när jag påpekat detta för dem.

Kom på ett skäl till som nästan gällde mig men jag ändrade mig som tur var. Som frånskild var jag inte alls säker på att jag ville gifta mig igen, inte ens när jag träffade mannen med stort M i mitt liv.

Som tur var ändrade jag mig. :)

• Buslinna

Jag är långt ifrån gitasmogen än så länge och har ingen egentlig åsikt i frågan - för mig handlar bröllop nog mest om att högtidliggöra och fira förhållandet och att jag nog i framtiden skulle känna mig tryggare i relationen.

Eftersom jag inte vet vilka de juridiska fördelarna är med giftermål blir jag lite nyfiken. :) Jag skulle gärna vilja veta! :) Och som en liten följdfråga, om det nu handlar om arvsrätt etc, går det inte att skapa sig samma skydd genom att upprätta testamenten etc som sambor i sådana fall?

• Janka

Ettolrach
    Jag förstår att det kan vara svårt att tänka sig att gifta sig igen om man varit gift - att det då ffa är känslomässiga skäl.

Buslinna-
    Jag är inte säker på att man kan få till samma skydd som sambo även om man skriver testamente, men många saker kan man ordna den vägen och med ett samboavtal. Har man inte testamente är problemet t ex att man kan bli tvungen att lämna sitt hem eftersom man kanske inte har råd att lösa ut den som är arvtagare till sambon som gått bort.

• Janka

Måste erkänna att jag inte är jätteduktig på att komma ihåg de juridiska fördelarna men när man läser om det i olika artiklar och så är det ganska tydligt att man är bättre skyddad som gift. Ska nog googla lite och återkomma!

• Janka

Från FöSparbankens hemsida:
    "Att vara sambo liknar äktenskapet men lagen ger inte sambor samma rättsliga skydd som äkta makar. Sambolagen behandlar bara gemensam bostad och bohag.

Här är de största skillnaderna. Sambor:

Ärver inte varandra.
    Är inte underhållsskyldiga gentemot varandra.
    Är inte självklart förmånstagare till varandras livförsäkringar."

Så här står det också:
    "Som sambor är ni två ekonomiskt självständiga individer som var och en äger det ni köper eller skaffar på annat sätt. Därför är det viktigt hur ni delar på utgifterna under tiden ni bor ihop. Köp gärna värdefulla saker gemensamt. Spara kvitton eller andra bevis på vad ni har betalat tillsammans eller var för sig. Skriv gärna en lista som ni båda undertecknar på vad var och en hade med sig i form av bohag in i boet och vad ni köper under samboförhållandet."

En klassisk kvinnofälla lär vara att hon står för mat och andra löpande utgifter som inte är något bestående. Om man sedan separerar är han ägare till prylar och hon har inget av värde.

• pickolina

Gällande testamente så kan man inte testamentera bort arvsrätten/födslorätten osv i Sverige så som man kan göra i tex USA osv... Vilket många kanske felaktigt tror pga att de sett för mkt på film... ;) :D

Hur detta fungerar vid ev dödsfall om man är sambo och inte gifta vet jag inte exakt dock... Men om man har barn ihop så ärver barnen och inte partnern och någon dör tex... Å jag tror inte man kan testamentera bort detta då det är födslorätt. Tyvärr har många blivit tvingade att sälja sina hem för att betala ut arvet till barnen när partnern dött. Osv...

• pickolina

Eller ja, man behöver ju inte ha barn ihop så klart, men har den som dör barn så ärver barnen och inte partnern....

• Janka

Jag tror Pickolina har rätt att det knivigaste är barnens rätt till arvet och då deras rätt att få ut arvet på en gång. Har man gemensamma barn som gift så får inte dessa barn sitt arv förrän båda föräldrarna gått bort, är man sambo har barnen rätt till sitt arv från ena föräldern direkt. Även om man har en bra relation till sina barn kan man ju tycka väldigt olika om hur man ska göra med t ex en sommarstuga eller annat. Särkullsbarn - som det heter om det bara är den enas barn - har väl alltid rätt till att få ut arvet direkt. Tror jag.

Nåt man kan konstatera är väl att om man vill vara sambo bör man kontakta jurist för att vara säker på att man förstått allting rätt!

Nån som vill ge fler argument för att vara sambo?

Svar på tråden Varför sambo?