14 juli 2007
Om allt går i lås så gifter vi oss den 14/7 nästa år! Det är dock några saker som måste kollas först, men datumet lär kunna spikas om några veckor :)
Om allt går i lås så gifter vi oss den 14/7 nästa år! Det är dock några saker som måste kollas först, men datumet lär kunna spikas om några veckor :)
Vi har bokat lokal och kyrka (preliminärt, än så länge) trots att det inte skulle gå boka kykan förrän tre månader innan vigseln. Jag höll på att storkna när damen på pastorsexpeditionen sa det. Jag fick lirka med henne en hel del innan hon gick med på att göra en "liten bokning" 14 juli nästa sommar... :)
Vi ska gifta oss i en liten kyrka några mil utanför Linköping, där min blivande växte upp. En speciell detalj är att min blivande svärfar var präst i den kyrkan när min m2b var barn - det är en av anledningarna till att vi valt den. Men eftersom vi inte offentliggjort några planer för släkten ännu så vet vi inte om m2b's far kan viga oss just den helgen, därav osäkerheten kring datumet. Men vi ska berätta för dem om tre veckor. Jag tror att det ska gå bra, på alla sätt och vis! :)
Hälften av oss :) Min blivande bor där några månader till, sedan flyttar han upp till mig i Umeå.
Vi bestämde för rätt länge sedan att vi skulle gifta oss där vi inte bosatte oss, eftersom vi kommer från olika delar av landet. Det känns helt okej, även om traditionen ju säger att man ska gifta sig i brudens hemförsamling.
Bor ni på samma ställe som ni ska gifta er?
Örebroare:
Varför blev det just 070714 för er? Är det något speciellt med datumet, eller passade det bara bäst att lägga bröllopet den dagen?
Nej, det råkade bara bli så. Vi funderade över när våra semestrar kan tänkas ligga nästa år, och sen pratade vi också med våra värdpar/toastmasters och kollade olika datum med dem. 14 juli var ett datum som verkade passa bra för alla som hittills är inblandade :)
När man som vi har många gäster som måste resa långt (från Västerbotten till Östergötland) så tror vi också att det passar bra att lägga bröllopet när de flesta har semester.
Nyfiken brud:
Vi hade faktiskt funderat på 28/7, men så insåg jag att min mor fyller 60 dagen efter, och har sagt att de kommer att resa utomlands då. Så vi strök det alternativet :)
Örebroare: Vi har två värdpar, som är goda vänner till oss. De är duktiga på att organisera och har också alla prövat på att vara brud/brudgum :)
De kommer att ta hand om mycket av det praktiska under dagen. Vi har bakat in toastmaster och värdparsupppgifterna i en hög, och sen delar våra fyra vänner på jobbet. Det tror jag blir jättebra!
Innan vi spikade datumet så pratade vi med våra tilltänkta värdar och frågade om de kunde tänka sig att ta på sig uppgiften. Vi pratade också med en god vän till mig som är kantor. När de tackat ja (HURRA!) så bollade vi datum med dem. Att vi valde just 14 juli beror delvis på att det passar de här fem nyckelpersonerna.
För oss är det viktigt att vi är trygga med de personer som ska ha ett så stort ansvar för vår dag. Därför ville vi ha med dem i planeringen ända från första dagen.
Han är inte min sambo förrän om några månader, men svaret på frågan är nog ändå ett ja :)
Jag har t ex skickat honom till smeden för att titta på och godkänna våra ringar. Han har också inspekterat flera bröllopslokaler, och jag litar på hans goda omdöme när det gäller vårt slutgiltiga val.
Med det sagt: Jag har alltid varit mer planerande och pysslig, så det är jag som surfar runt och kikar på nätet. Men vi fattar besluten tillsammans.