Inlägg från: Duchess |Visa alla inlägg
  • Duchess

14 juli 2007

Jag hade verkligen inte tänkt köpa klänning redan nu. Vår ekonomi är dessutom helt under isen efter en Greklandsresa och köp av förlovningsringar.

När jag har kikat på klänningar så har jag hela tiden återkommit till Nixa 787. När jag gick till brudbutiken här i stan och frågade så sa expediten att den var utgången ur sortimentet, så den fanns inte där (och de skulle inte få in den heller). Jag har också kikat i tråden där det talas om priser på Nixa-klänningar, och den här modellen är inte ens med i den långa listan. Allt detta gör att jag nästan hade bestämt mig för att gå vidare och leta något annat.

Av en ren slump hittade jag en gammal annons på Blocket. Det var en tjej i Linköping (jaa!) som ville sälja sin Nixa 787, tro det eller ej. Jag mailade med henne, och förra helgen åkte jag dit och provade den. Om jag går ner 4-5 kilo till så kommer den att sitta perfekt!

1800 kr ville hon ha för den, vilket (enligt damen i butiken) är ungefär halva priset jämfört med vad en ny kostar. Så jag slog till! Och nu finns den hemma hos m2b, och väntar på transport upp till Umeå på torsdag :D

• Duchess

Här finns förresten några bilder (scrolla ner en bit på sidan) av klänningen:
    www.flickr.com/photos/duchessa/

E h C:
    Hittade ni någon låt? Söker ni efter en mer traditionell brudvals eller något annat?

• Duchess

Tack :) Jag vill ha en enkel klänning, och den här fastnade jag tidigt för. Och så hade jag tur...

Jag råkade se en bild på Gabbies klänning (den röda) i tråden för 070707-brudarna, och även om jag inte är så mycket för stora klänningar så blev jag helt betagen! Jag har dock inte sparat bilden/länken. Kanske Gabbies kan kika in här och visa oss?

E h C: Har ni hunnit långt i planeringen? Jag har missat några inlägg i mitten av tråden, så du kanske har berättat tidigare. Var och när och vem och hur och varför? :)

• Duchess

Dels gillar jag det rustika stuket på er tilltänkta lokal, men kanske ännu viktigare: deras hemsida ger ett seriöst intryck. Skriftliga överenskommelser, klart och tydligt med priser och vad som ingår osv. Det är goda tecken!

Just nu bor jag i Umeå och m2b i Linköping, men han flyttar upp hit i oktober. Av flera olika skäl har vi dock valt att gifta oss i Linköping. Lokalen är bokad, likaså cateringen, men vi har inte definitivt bestämt oss för kyrka ännu. Men det löser sig.

En av våra värdar/toastmasters är präst i Eskilstuna, faktiskt. Jag har tipsat en E-tunatjej om honom (hon gifter sig några veckor efter mig).

• Duchess

Vi har tidigare pratat om att ha vigseln 15.00, men nu lutar det åt 16.00. Det beror dels på att den tilltänkta kyrkan ligger rätt nära festlokalen (=kort transporttid), och dels på att vi vill fota oss innan vigseln. Vi har inte heller någon deadline för när festen ska ta slut, så vi kan festa hela natten om folk är på det humöret :)

Det här med frisör, smink mm känns knepigt när man gifter sig på en ort där man inte bor. Jag har ju själv aldrig bott i Linköping heller, så jag har ingen aning om vad man ska välja...

• Duchess

Jag har ingen aning om hur lång tid det tar med smink och frisör och hela den biten. Någon av er andra som kollat upp det?

• Duchess

lightfish: Oj, Gustav Adolfs.. var det inte svårt att boka tid där? Jag har för mig att det är en rätt populär vigselkyrka.

örebroare: När det gäller klänningen så kanske budgeten får fälla avgörandet? Ryms det två klänningar inom budgeten, så go for it! Finns det någon bild på en Eddy K 1208 på nätet, förresten?

E h C: Fina skor! Jag skulle dock inte klara av att gå i dem - jag är en mycket orutinerad bärare av skor med smal klack :) Jag kikar lite på rejäla doningar...

• Duchess

lightfish: Grattis! Måste kännas skönt att ha klart med kyrkan. Hur var det - har ni bokat festlokalen också?

örebroare: Jag kikar gärna lite på bilden ändå, även om den inte gör klänningen rättvisa. Man är väl nyfiken :)

Rent generellt så tycker jag att folk ska få utforma sina bröllopsdagar precis som de vill. Det gäller även ekonomin. För mig personligen så är det en utmaning att fixa bästa möjliga bröllop för minsta möjliga summa pengar, men det kommer ändå att kosta en slant. Jag tror att jag (som gäst) skulle uppskatta allt från en borgerlig vigsel i trädgården och hemlagad buffé, till kyrklig vigsel i domkyrkan med fest på slottet, trerätters och hela baletten. Huvudsaken är att det känns att brudparet gör SIN sak, att de använt hjärtat när de planerat sin dag.

• Duchess

Såja. Om nån undrar så kan jag meddela att örebroares klänning inte alls såg så klumpig ut som jag trodde. Däremot hade den ett släp som jag kan förstå är lite knepigt att hantera om man vill dansa hela kvällen.

Jag tror att det känns i magen när man hittat rätt! (gäller både karlar och brudklänning ;))

• Duchess

Vi kommer att låna pengar, med all sannolikhet :)

Ett drygt år av pendlande mellan Umeå och Linköping har tärt hårt på plånboken. Vi har räknat ut att dubbla boenden, resor mm har kostat oss runt 70 000 på ett år. Från oktober kommer vi att bo på samma ställe, och då tar ekonomin glädjeskutt.

Vi tror dock inte att vi kommer att hinna spara ihop hela budgetkostnaden på ett halvår, så det som inte täcks upp av egna besparingar och lån/bidrag från våra föräldrar kommer vi att låna. Det rör sig inte om några astronomiska summor, men ändå. Jag jobbar med ekonomi och administration, och skulle aldrig dra på mig lån som jag inte kan betala.

Visst tycker jag att det är en sunkig idé att låna 300 000 om man är två fattiga studenter utan säkra inkomster i framtiden, men det är skillnad på lån och lån.

Alla situationer är unika. På samma sätt som jag inte har några problem med att andra par lägger ut fem gånger så mycket som vår budget, så önskar jag att andra har respekt för de val som jag och m2b gjort. Det inkluderar vår (genomtänkta) finansiering av bröllopsprojektet.

Svar på tråden 14 juli 2007