Inlägg från: Duchess |Visa alla inlägg
  • Duchess

14 juli 2007

Eftersom ni inte hör mitt röstläge så tänkte jag bara passa på att understryka att det här inte alls är en känslig fråga för mig. Det jag kan reagera på är både kategoriska fördömanden av lån / kuvertavgifter, och sågningar av de som lägger stora summor på sin bröllopsdag.

Hade jag haft gott om pengar så kanske jag lagt ut 300 000 på bröllopet, vad vet jag? Men det stör inte mig om någon har en generösare budget än vad vi har.

Det finns i huvudsak tre anledningar till att vi gifter oss i juli nästa år.

Den första är att vi båda är kristna och tror på äktenskapet som samlevnadsform. Vi vill ha Guds välsignelse över vår relation, helt enkelt.

Den andra är att m2b har en bror som bor i Paris (med fru och tre barn), och han kan inte ta ledigt när som helst på året. Om vi vill vara säkra på att de kan vara med, så är juli/augusti att rekommendera.

Den tredje är att i juli 2008 så kommer en annan av m2b's bröder att gifta sig. De har två små barn, och väntar med giftemålet tills de är stora nog att lämna bort några dagar. Visst skulle vi kunna lägga bröllopet i närheten av deras, men vi tycker att det räcker med ett stort bröllop varje sommar.

Slutsatsen är väl att det finns orsaker till varför man väljer vissa saker (datum, pengar mm), inte bara för mig och min m2b. Livet är lite klurigt.. :)

• Duchess

örebroare:

Om jag och m2b hade planerat barn så hade jag absolut räknat upp juridiken som ännu ett skäl till att vi vill gifta oss nästa sommar. Det är mycket som blir enklare, rent juridiskt, när man är gifta.

Nåja, jag tycker att det är lite småkul att vara kärringen mot strömmen på den här sajten. Har märkt att jag verkar vara det i många frågor... :)

• Duchess

Jag har ingenting principiellt emot kuvertavgift, om den är rimlig (några hundralappar). Problemet för mig är att våra släktingar och vänner (och säkert också andras) har väldigt skiftande ekonomiska situationer. Vissa har det väldigt bra, medan andra får vända och vrida på varje krona för att få det att gå runt. Om vi tog en kuvertagift på 250 kr/person, så skulle det vara en struntsumma för vissa och en förmögenhet för andra.

Därför kommer vi troligtvis att välja en variant där våra gäster anonymt får sätta in valfri summa på ett bröllopskonto som disponeras av vår toastmadame/värdinna. Och har man risigt med pengar så tycker vi att det är helt okej att inte ge något alls - att de kommer på vår fest är största gåvan av alla.

Vanliga presenter kommer vi att avsäga oss helt. Vi har enormt mycket prylar redan nu, och behöver helt ärligt ingenting.

• Duchess

Vi ska försöka trycka ihop våra prylar på 85 gemensamma kvadratmeter i oktober - det blir inte lätt. Myrorna och Blocket lär få rätt mycket saker :)

Jag har bott hemifrån i 20 år (flyttade när jag var 16, nu är jag 36). M2b har bott själv lite kortare tid eftersom han är några år yngre, men har efter drygt 10 år samlat på sig massor av prylar han också.

En plan som jag har är att försöka sälja en hel del av prylarna, och låta pengarna gå till bröllopet. Jag menar, vi kan ändå inte ha två soffgrupper, två datorbord, två köksbord, åtta stolar... :)

• Duchess

örebroare:

Jag flyttade hemifrån när jag började gymnasiet. Jag gick musiklinjen, och mina föräldrar bodde ute på landet med dålig kollektivtrafik. Så jag och två tjejkompisar delade en lägenhet inne i stan. Sedan dess har jag bott själv, och hunnit skaffa alla saker jag behöver. Hade jag bott hemifrån i två år hade jag med största säkerhet också önskat mig saker till hemmet.

MillonTrillon:
    Välkommen hit! Kul med någon som ska gifta sig i Finland - jag gissar att det finns en del traditioner kring bröllop som är annorlunda där?

• Duchess

pruppa:

Lycka till med planeringen på det nya datumet, och kika gärna in här någon gång ibland och säg hej :)

aoua:

Välkommen! Kul att du hittat hit. Var ska ni gifta er?

• Duchess

Hej tjejer! Jag har haft m2b här (vi pendlar mellan varandra i två månader till...) och vi har hälsat på hos min släkt, och mottagit deras hyllningar :)

Min brudklänning har alltså också anlänt. Jag ska låta den hänga framme, som en inspiration att hålla igen litegrann när kakor och godis blir alltför frestande. Har verkligen frossat i helgen.. huh...

• Duchess

lightfish:

Hittar du något bra i bröllopstidningarna? Jag har köpt några av de vanligaste svenska tidningarna, och tycker att de innehåller samma sak. Massor av reklam, och några få reportage + minneslistor av olika slag. Nån som kan rekommendera en bra tidning?

Hur var det - visst köpte du en Lilly, lightfish? Eller minns jag fel då? :)

• Duchess

lightfish:

Tack för tipsen - jag ska gå och spana i hyllan i vår lokala tidningsaffär! Kanske kan man hitta något bättre där.

Har du förresten någon bild på slöjan du köpt? Jag har alltid tänkt mig att köra utan slöja, men på sistone har jag funderat om jag kanske inte ska ha en ändå....

• Duchess

lightfish:

Ser fram emot att få se bilder av dig med hela utstyrseln på... fast det lär väl dröja typ 11 månader? :) Jag funderar en hel del på hur jag ska ha håret. Det lutar åt en uppsättning med en ganska generös knut i nacken, inklusive pärlor. Men det finns tid att ångra sig än! :D

Brudfölje var det ja... det är något som vi valt bort. En av mina bästa vänner (som är en inbiten lajvare) kommer att finnas tillhands för mig under dagen, men vill hellre tituleras "kammarjungfru" :) Hon kommer dock inte att ha egen bukett eller uppsydd klänning - däremot hjälpa mig från morgon till kväll med allt praktiskt: påklädning, bära saker osv. Best man? Nja, troligtvis inte. Men m2b kan ju också hinna ändra sig.

Svar på tråden 14 juli 2007