• Kall stjärna

Jag mar illa! Varfor?

Forutom att vara med barn, varfor skulle man ma illa i en veckas tid av och till? Har ni nagra forslag pa varfor?

Och ar jag med barn sa ar det bara 3 veckor ganget sa det ar val for tidigt att ma illa anda? Och det kommer och gar under hela dagen men verkar mest komma en stund efter att jag har atit. Ar det nagon som vet varfor? Forovrigt, det ar val i stort sett omojligt att ha "vanlig" mens med p-piller och anda vara med barn? Jag hade glomt ett, enda piller en gang forra manaden.

• Svar på tråden Jag mar illa! Varfor?
  • AnnLee

pickolina - Jag är ingen expert på näringslära men vet att när man svettas så försvinner mycket salter ur kroppen också.
    Kan tänka mig att det är salter i energidrycken. På hemkunskapen lärde man sig att göra sin egen energidryck kommer jag ihåg. Inte så jättegod men man skulle ta
    1 liter vatten
    1 msk socker
    1 tsk salt
    citronsaft
    I den drycken är det ju salt så...
    Själv brukar jag ta en knäckemacka med tex kaviar eller några chips om jag känner att jag behöver få i mig salt.

Ett annat tips om man är illamående: bit på en citronklyfta!

• anne på grönkulla

Jo, salt binder vatten i kroppen och svettas man mycket bör man ersätta också salterna. Sportdryck och sån egen sockersaltlösning man kan blanda är nog ungefär samma sak.

• pickolina

Alltså, jag dricker inte sportdricka för att få i mig salt... Jag dricker sportdryck för att få i mig vätska... Om jag dricker vanligt vatten så kan min kropp inte tillgodogöra sig vätskan men om jag dricker sportdryck så går det bra och jag har alltid tagit för givet att detta fenomen beror på att jag då oxå får i mig salt, som binder vätskan... :)

• pickolina

Ah, kul att få svar på sina antaganden liksom... :) Tack tack...

• onsdag i oktober

Var inte meningen att skrämma dig.

Har du haft mens för en vecka sedan som var som den brukar?
    Jag jobbar inom sjukvården och har vid flera tillfällen träffat mammor som upptäckt sin graviditet mycket sent eftersom de haft mens hela tiden. När man sen penetrerar hur det egentligen varit så har oftast mensen varit mindre mängd, färre dagar eller annorlunda.

Angående vätska så blir många illamående vid rubbningar i vatten- salt balansen precis som flera skrivit. Antingen har man druckit för lite eller druckit för mycket vatten utan salttillskott.

• Zoois

Onsdag i oktober: Du verkar ju ha koll på läget. Måste man vänta till den dagen man ska ha mesn för att kunna grav-testa sig? Läste de på paketet, men kunde inte hålla mig, utan testade ändå. Det var negativt. Mensen har dock inte kommtít, så jag undrar om jag kan vara gravid ändå eftersom jag testade för "tidigt".

Blev kanske snurrigt. Hoppas ni fattar.

• Kall stjärna

Vad roligt att sa manga har svarat. Tack. Ska forsoka klumpa ihop svar pa allas fragor.

Det kanns precis som Pickolinas forsta inlagg nar det hander.

"Förr blev jag ofta illamående, svag, yr, skakis osv.. Var tvungen att sätta mig ner och äta ngt, helst ngt sött och då släppte det... Det var på tiden som jag var underviktig och åt väl inte ordentligt antar jag."

Jag svimmade forut, helt utan orsak, och kande mig som citatet ovan nar det hande. Men lakarna visste inte varfor jag svimmade.

Visserligen sa ater jag nog for lite tror jag. Ar 1.69 och vager ca 54. En vanlig dag kan jag ata flingor till frukost, vegetarisk pasta till lunch och thaimat till middag. Men det ar inga stora portioner, kan inte ata mycket. Daremellan dricker jag nagon lask ibland och ater godis i stort sett varje dag.
    Vatten dricker jag iaf ca 1 liter eller mer i flaska varje dag.

Picachu, jag har nog inte varit trottare an vanligt. Det later som om du inte vill ha barn just nu - inte jag heller - sa jag haller tummarna for oss bada att det inte ar sa. Jag tankte testa imorgon mandag sa snalla, snalla hall tummarna for mig med att det ar negativt.

Onsdag i oktober, kul att fa svar fran en i sjukvarden. Jag hade mensen for en vecka sen som sagt. Jag tycker nog att den var normal, holl i sig ca 5 dagar, jag behovde definitivt bindor 3-4 dagar, inte bara trosskydd alltsa. Men jag blodde mer emot slutet an borjan sa det var lite konstigt. (eller sa overanalyserar jag)

Jag har alltid undrat, de som har mens fast de ar gravida, har de typ mens som bara kraver trosskydd och som haller i sig i sag 2 dagar istallt for 5? Eller kan man bloda "normal" mangd i normalantalet dagar?

Blodsocker eller saltbalans later som den mest troliga forklaringen om jag *hoppashoppashoppas* inte ar med barn.

Nasta gang jag loggar in sa har jag testat. Hall tummar och tar for mig att jag inte ar med barn please!

• Kall stjärna

Josses vad langt det blev! Sorry.

• onsdag i oktober

Zoois och Kall stjärna: För att testet ska vara tillförlitligt ska det tas efter beräknad mens har uteblivit.

Om vi antar att ni skulle blivit gravida före förra mensen men ändå blött så ger det så klart utslag redan nu (då har det ju gått ett antal veckor).

Kall stjärna: Svårt att säga något generellt om gravida kvinnor som ändå haft mens. Mensen kan komma oregelbundet och avvika från hur de normalt har det. Kan också har varit helt normalt.
    Vill dock poängtera att detta är mycket ovanligt.

De allra flesta har ju klassiska graviditetssymtom. Möjligtvis har kvinnor EN liten blödning under graviditeten och blir då oroliga för att något är fel med barnet.

Svårt att förklara känner jag men jag hoppas att ni förstår

Håller tummarna för att det är som ni vill.
    Kramar till er båda

Svar på tråden Jag mar illa! Varfor?