Inlägg från: Trollsländan |Visa alla inlägg
  • Trollsländan

Summan av allt

Gemma
    jag har småpoäng i psykologi samt en jur kand + extra specialkurser på juristlinjen på grund av att det är så svårt att få jobb. Samt att jag nu går en ettårig vidareutbildning (master) på juristlinjen för att kamoflera den eg arbetslösheten. Snacka om skoltrött. Har just nu blivit erbjuden en praktikplats där jag i 6 månader endast får a-kasse nivå... det känns som om utbildningen i 6 år varit bortkastad. Men jag kan hålla intressanta samtal med min man som välutbildad lyxhustru, och det är alltid nått.

• Trollsländan

Ingen riktigt lysande dag idag trots det fantastiska solskenet. Fick brev från skattemyndigheten om granskning av deklarationen, har visserligen rent mjöl i påsen, men det är så mycket pappersarbete som krävs bara för att visa att man inte ljuger, tex besiktningsprotokoll från två år tillbaka på en bil man sålt för ett halvår sen... Sätter mig i skuggan på altanen och gör ritningar på sommarstugan till stadsbyggnadskontoret istället. Jag känner på mig att jag skulle blivit arkitekt istället, det är så kul att designa hus, mycket kreativt och passar mig bra. Roligare än att rota fram deklarationen.

• Trollsländan

Lapinette
    Den lilla nätta sommarstugan ligger mellan Båsta och Halmstad. Vi har haft den i tre generationer och det börja bli dags att lyfta taket (i ordets verkliga mening) samt vidga väggarna. Funderar på sådan där öppenhet från golv till nock med grova vitlaserade bräder i tak. Burspråk och "akvarierum". Öppet kök och v-rum. Hade en gammal ritning från när min mamma funderade på att bygga om som jag moderniserat lite med färre rum och mer öppen yta. Dock inte för modernt, eftersom det inte är direkt Stockholmare som kommer att ev bli spekulanter vid ev försäljning. Man får tänka lite lantligare... idyll provence eller kanske allt i vitt och avlutat.

• Trollsländan

Det är fantastiskt skönt att ha ett nytt projekt så här snabbt efter bröllopet att gräva ner sig i, och så skiner solen så underbart idag det är verkligen toppen med sensommarsol. Satt med lilla dottern på altanen precis och åt fruktsallad, hasselnötter med hemmixad bananmjölk. Hoppas hela hösten blir så här! Det är som man får lust att ut och plocka svamp eller nått.

• Trollsländan

Gemma
    Jag lider med dig. Men om du har tur kanske det bara är matförgiftning med tanke på din berättelse om den snuskiga matlådetanten. Hoppas det för då kan du om den är lindrig vara frisk på en halv dag och gå på den där eminenta festen.
    Själv höll jag på att bli förgiftad igår av maken med en Via Veneto. Vi har massa sprit över från bröllopet (hela gästtoaletten är full) Så med drinkboken i ena handen och en massa flaskor i andra slängde han ihop congac,krossad is, sambuca, pressad citron, floursocker och lite äggvita, som silades och serverades i ett cocktailglas. Det gick inte att dricka, vi fick hälla ut det båda två, skulle inte ens doppa tån i det. Drinkar från 80-talet skall man tydligen akta sig för. Men vi har fortfarande massa sprit på toa - några goda drinktips togs tacksamt emot.
    Jag red också ponny när jag var barn, vi hade massa hästar och jag hade en liten shettis. Här ute finns det stall på nära håll och min dotter tror att det är hennes hästar, eller rättare sagt pippis hästar, för hon kallar sig själv för pippi.
    Utvandraren
    Oslo har en fin park med massa nakna skulpturer i... eller hur?

• Trollsländan

Gemma
    Min lilla Shettis var vit, hon hette Cilla och fick två föl med åren, Sessan och Prinsen kallade vi dem. Men jag blev ganska illa sparkad en gång, jag hade läst i hästböckerna att om en häst stegrade sig över sin ägarinna så skulle den vända sig i luften för att inte skada henne.... det stämmer ej. Jag sydde tre stygn mellan ögonen och är glad att jag har båda ögonen kvar. Så tyvärr försvann hästarna ur mitt liv då, men jag har fortfarande suget kvar när jag ser ett vacker ståtligt full eller halvblod. Jag tänker definetivt ta upp hobbyn om min flicka blir intresserad en dag. Sen är jag helt såld på fjordhästar och islandshästar, det är något så robust och jordnära över dem.
    Apropå blommor så är Bernzons blomsterhandel mest anlitad när det gäller brudbuketter. Mycket konstnärlig ägare vid namn Yvonne. Min brudbukett var verkligen ett konstverk.

• Trollsländan

Lapinette
    Barn är fruktansvärt kul. Jag trodde aldrig att det skulle vara roligt med en skitande skrikande eller tjatande unge. Men av någon outgrundlig anledning har folk tutat i en att livet slutar när man får barn, jag var en riktig discodiva innan, dansade hejvilt kring stureplan. Men vad livet har mer att ge och vilka dörrar/kontakter en liten unge öppnar. Hoppas ni får till våren, det är tungt att vara gravid under sommaren. Jag längtar tills jag kan skaffa en till, tänk va bus de kan hitta på ihop. Men jag sitter och avvaktar ett jobb, får jag det så vill jag gärna "planera" om det går så att jag får barn när kontraktet gått ut.

• Trollsländan

Jag älskade att hoppa, tyvärr gillade inte Cilla det, en mycket bestämd Shettis med humör och stark vilja... precis som jag. Ville hon inte rida mer så la hon sig ner och rullade, då var det säkrast att hoppa av i en väldans fart. Spände ut magen, ni vet när man tog på sadeln så man ibland nästan snurrade ett varv runt henne om man inte var van. Hon var som en riktig tecknad häst, hade alla ovanor men ändå var hon det bästa som fanns. Sen hade vi grymt mycket djur där jag växte upp. Kaniner, hundar, katter, gäss (tidvis), en tam vildiller, fåglar, rävungar...etc etc. Pappa är en riktig skogsnisse.

• Trollsländan

Izunia
    My God, vilken kyss, och vilken slöja. Passion!! Mera... Förstår att du vill ha fotografens bilder.
    Idag ger jag mig själv minuspoäng för oglamorös lunch...Falukorv med kaviarsmörgås. Det enda glamorösa är möjligen Pyttmästarens senap, den passar i alla fall bra på dagens mest diskuterade ämne. Måste medge att jag frångått hästar lite till förmån för sportbilar. Jag kör en blå Puma och när maken kom hem igår hade den blivit påbackad... hur kan man missa en sportbil bakom sig?

• Trollsländan

Ha ha...Ryttmästarens senap ska det vara...hi hi inte Pyttmästaren. dom här bröllopsnaglarna börjar bli för långa för att skriva med, men visst är det något speciellt med fransk manikyr.

Svar på tråden Summan av allt