Inlägg från: Trollsländan |Visa alla inlägg
  • Trollsländan

Summan av allt

Jag måste också berömma filmen Gemma, såg den för länge sen och visade den för min man och bad honom göra nått liknande...vilket han förklarade för mig att det skulle ta all tid vi hade kvar till bröllopet för att bara lära sig programmen för en sån film, så jag fick ge upp den tanken. Det är helläckert att det blir tredimensionellt. Är det gjort i flash eller 3dstudiomax eller nått sånt? Vi gjorde en liten enklare dock som visades på festen men inte på långa vägar så fin som Gemmas. En eloge skulle din mans vänner ha, jag höjer champangeglaset.
    Var och shoppade idag för att komma från minuspoängen med falukorven och inhandlade massvis med färska örter, solrosfrön, frukt, grönt och pekannötter. Och sen planterade jag basilikan, rosmarin och persiljan i krukor i köket. Men så var jag så otroligt hungrig och kom att tänka på en story min gamla chef (kock) berättat för mig, som gick ut på att när man var tillräckligt hungrig så brukade han spola mackaronerna i varmvatten och klippa ner falukorven. Ja riktigt så djupt hade jag inte sjunkit, men min hjärna arbetade på för fullt för att finna en snabbväg till något som kunde stilla hungern (smörgås var uträknat). Jag kom på ett snabbrecept och tänkte dela det med er om ni blir superhungriga, självklart har det glamourfaktor.
    En halv avokado, rör ner kaviar och creme fraishe i hålet som kärnan lämnat, en kvist persilja, ät.
    Efter att jag också matat min tvååring med den andra halvan avokado m kaviar så kunde jag tillaga en fantastisk god sallad på apelsin, tomat, stjärnskuren gurka, solrosfrön, nötter vinäger och basilika mm. Mat behöver tid och kärlek precis som barn.
    Nån mer som har bra tips på paniksnabbmat med lite lyxfaktor?

• Trollsländan

Mattiaser
    Det verkar som om du skickat samma meddelanden till flera länkar samtidig? Har det blivit nått fel på bt eller?

• Trollsländan

Bra jobbat med proppen Gemma, själv borde jag skämmas, fick be om hjälp att få ut femman från kundvagnen igår på grund av de för långa naglarna. Den medelålders mannen hjälpte gärna till men hans hustru gav mig en menande blick... Skulle ha lämnat den där femman och behållt värdigheten. Man vill ju inte vara ett våp. Ruskigt konstig shoppingtur igår, butikschefen började flirta med mig i köttdisken, jag fick till slut tala om att jag faktiskt var nygift. Måste se om garderoben eller nått. På tal om garderoben, jag var förbi "Sara" (englands svar på H&M) i veckan för att spana in någon arbetskostym ifall jag lyckas få jobb. Och insåg att mitt liv kommer bli inrutat i grått, dvs grå kostym varje dag. Lite vemodigt nep jag i de kritstrecksrandiga tygerna och provade tre olika grå nyanser... En av dem satt som en smäck, så jag föll för frestelsen, lika bra att vara redo. Men jag erkänner att jag längtar till den dagen jag verkligen jobbar och kan säga goodby Sara Hello Tiger kostymer.
    Idag njuter jag lyxhustruprivilegiet fullt ut genom att lyssna på min tvåårings önskemål till frukosten, vilket var att "pippi" ville bada i poolen hela dagen med sin pappa... så jag ringde dagis och sa att vi stannar hemma idag. Vilket innebär fullt upp i sandlådan, på med badbyxorna och marsch till poolen.

Ett tips att få igång magen är faktiskt att fasta (bara dricka vatten en dag) och sen börja med te, och hårt bröd. Det funkar. Jag var själv magsjuk i över en vecka i vintras och eftersom jag är så liten så höll jag på att försvinna helt och fick dropp när jag förtvivlat besökte doktorn. Han bannade mina matvanor (dvs frukt, juice och fiberhavregrynsgröt) och sa, fasta 1 dygn, te, vitt bröd utan pålägg och utan smör i ett dygn. Tarmen är uppretad och måste få vila. Vips blev jag frisk.

Ska ta hand om lilla och kommer inte titta in mer tror jag. Måste bara tipsa om en fantastisk hemsida för äventyrssängar för barn, vi ska köpa barnsäng och har helt fastnat för www.vipkids.se sängar. Ett måste om man har möjlighet. Vilken lycka och vara barn. Själv drömmer jag om en floating bed
    www.floatingbed.com/
    Men igår när vi var ute och letade barnsängar på nätet såg jag den ultimata lyxsängen, den svävar fritt med hjälp av magneter. Min man var helt förlorad, dock får han ha en saftig löneförhöjning om vi ska ha en sån. www.ohgizmo.com/2006/07/03/magnetic-floating-bed/
    1,200,000 euros... snacka om dream-on.

• Trollsländan

Lapinette
    Lycka till med budgivningen. Minns själv när jag var i den där svängen med lägenhetsvisning varje söndag, snabba beslut och stegrande priser. Man får verkligen inte mycket för pengarna inne i stan.
    Själv har jag haft en skön helg med familjen, min man kom överraskande hem tidigt i fredags och vi hade en mysig eftermiddag på IKEA för att hitta barnsäng. Det var inte första gångerna vi gick därifrån helt tomhänta, jag är så trött på krafs och man får bara hem en massa man egentligen inte behöver.

Jag brukade vara en riktig shopoman, stövlar är absoluta favoriten, men har ändrat mig, istället för "jag handlar därför är jag" så har jag kommit på att går man bara ut i naturen får man också en kick. I Lördags gick vi ut och "plockade svamp", vi fick ingen svamp men dottern hittade blåbär och lingon vi njöt av fantastiska skärgården och åkte runt och upptäckte nya smultronställen. Jag har alltid undrat vart bussen tar vägen när jag hoppat av och nu har jag ett "ansikte" på Sollenkroka och Duvsnäs.

I söndags rensade vi i röran, har någon läst den där otroliga boken "rensa i röran med feng shui" om hur man förenklar sitt liv genom att kasta saker. Vi har läst den ihop och även om både tonen och språket bitvis är skrattretande så har den en poäng. Vi kastade en hel säck med gamla trista lakan och handukar och bara behållt det bästa,(hade samlat sommarhusets prylar och våra prylar på ett ställe för en gång skull). Jag tror hon gjorde en jämförelse i boken med utrensningar och att bajsa som jag tycker är lysande, det känns precis som ett lyckat toabesök varje gång jag varit på soptippen, helt sjukt.
    Gemma gillade din övergång från "bidde" till "skräddaren", undrar om du också hört mästerskräddaren med Allan Edvall som liten eller om det bara var en tillfällighet.
    Idag är jag hemma med sjukt barn, jag har tänt en brasa som sprakar i den öppna spisen, serverat radhusbiff och läst sagan om Aladdin innan hon somnat febrig med näsan ner i en kudde.

• Trollsländan

Jag är också en kvittosamlare, drar av så det stänker i deklarationen och lyckas alltid, förutom i år då jag har fått påbackning. Men 10 år är väll lite väl lång tid att spara dom. 5 år gäller i Sverige (för deklarationer och vanligtvis 2 år för kvitton på saker med garanti). Hela min släkt har varit samlare, morfar hade en unik samling med krigssaker, rustningar, flygplan och kanoner i trädgården, samt ca 30 motorcyklar i en gammal fabrik. Allt försvann på ett tragiskt sätt när min dementa mormor fortfarande gick att lura så den miljonen såg jag inte mycket av. Min morsa var inte mycket bättre, hade gamla läppstiftshylsor fint uppradade i lådorna och gamla miniatyrparfymbehållare i skåp. För att inte tala om servicer, kunglig dansk, maria blå björnbär, ostindia...name it, och sen allt silver. Jag längtar tills vi jobbar båda, då ska vi definetivt ha städerska och det första som ska göras är att putsa allt silver.
    Jag har alltid undrat, men det verkar som jag fått ganska bra svar i och för sig, hur har ni som bor i utlandet gjort med era finserviser (kunlig dansk typ) Tar man med sig allt eller står det hemma hos föräldrarna i en låda. Och böcker....vi hade 15 kartonger böcker, det är inte klokt... som om vi läser alla dom.

• Trollsländan

Ibland när jag sitter här med alla mina fina silverbestick och antika möbler blir jag lite trött, skulle vilja slänga ut rubbet och få börja från noll. Välja allt tillsammans istället för att leva bland gammalt arvgods. Inte så kul för maken heller med mammas skåp, mormors bord och morfars stol som han tillverkade själv... Och snacka om att han tillverkade, vi skulle kunna fylla hela hemmet med möbler och prylar som min morfar tillverkat (hade snickarfabrik vid en period i sitt liv, när han inte var cirkusdirektör, eller leksakstillverkare).
    Hjälp jag får inte luft, behöver feng shui....för att andas bland alla prylar och damm. Men så svårt det är att sälja eller kasta antikt arvgods. + att man ska ju verkligen inte klaga.

• Trollsländan

Spännande med lägenhetsbudgivningen!! Jag håller tummarna att dom lägger sig. Jag har precis fått iväg det tråkiga skattebrevet, skickade en 40 kopior som styrkte min sak, bäst att begrava dom i papper så dom får lite att göra. Och sen har jag ringt och försökt jaga på kommunen om bygglovet, jag har 3 muskelösa snickare som står och väntar på att få sätta kofoten i mitt sommarnäste och allt försenas på grund av byråkrati, papper hit och papper dit. Tänk om dom hinner få upp taket innan vintern, då kan vi tillbringa hela våren o sommaren med inredning och tapetval. Det ska bli jättekul!

• Trollsländan

Tack Gemma för att du berättade att du registrerade dig, registrera sig, det hade jag helt glömt bort, hu jag måste ta mig in till stan och göra det... Inte kul.
    Det ante mig att ni hade allt i kartonger. Jag får väl finna mig i att jag har allt uppåt väggarna.

Kinesiska låter som ett fantastiskt roligt språk att lära sig, vackert bildmässigt också, skulle kunna se mig själv målandes på rispaper med tjocka penslar iklädd traditionell geishaklänning. Men jag nöjer mig med att kunna äta med pinnar och det gör jag mer än gärna, dock hellre japanskt än kinesiskt.

Min mamma lever inte sen 8 år och jag är smått avundsjuk på er som har den där relationen kvar även om den är påfrestande många gånger. Det är ofta jag önskar att jag hade rett ut saker lite bättre och insett värdet av att ha en mamma, litat mer och anförtrott mer. Men vi var väldigt nära och jag har bara vackra minnen. Framförallt älskade vi att shoppa ihop. Hon hade en oerhört vacker symbol, regnbågen, som hon arbetade mycket med. Hennes skolbarn kallades regnbågsbarnen och klassrummet regnbågen, gardinerna i regnbågsfärgerna etc. Och när vi gifte oss kom det en regnbåge över våra händer när vi höll ringen för att prästen skulle välsigna den. Fotografen har tydligen fångat det. Det var som en hälsning för tänk om hon ändå fått vara där.
    Jag bråkar destå bättre med min svärmor och har en mycket nära relation med pappa.

• Trollsländan

Nu har jag äntligen fixat en bröllopberättelse... men den blev lite lång så jag är lite tveksam till att lägga ut den på bt, just för att den är så lång. Men hälsa på min hemsida så finns den under bilder. www.skorpioner.com

• Trollsländan

Gemma
    va synd att du inte kommer in på hemsidan. Jag ska se om jag lägger ut berättelsen på bt också, måste höra med fotografen vad han säger eftersom han håller på att försöka sälja in våra bilder till en bröllopstidning och då kanske dom ska ta min text. Man vet inte om dom kan ha synpunkter på om den har legat ute på nätet.
    Jag älskar bilden av den rosa telefonen på din mage sovandes med flanellkatten. Jag var likadan förutom att mina föräldrar hade lite mer pli på mig.

Jag hade ingen pappa att linda runt fingret eftersom dom skiljdes ganska tidigt. Men nu lindar jag för fullt och vi har verkligen en djup relation med många nivåer vilket är väldigt roligt. Han har sån torr humor min pappa, sist vi var hemma och skulle ut i skogen för att lägga ut mat till vildsvinen och rådjuren gav han mig en kniv för att jag skulle skydda mig från vildsvinen i fall i fall. Jag trodde han skämtade och sa -men pappa inte anfaller dom, dom är ju räddare för oss än vi för dom. Han rörde inte en min utan sa till mig att det var nog bäst att jag hade kniven. På vägen till vildsvinsutfodringsplatsen stannade vi och pappa spanade ut mot skogen och sa. -ser du nått? Jag spanade efter vildsvin för fullt och såg inga. Så framkom det att det i själva verket var Karl Johansvampen han menade som växte stora vid vägkanten, det var det kniven var till för: att skära bort bitar från svampen. Han rörde inte en min men han tyckte att han varit jätterolig. Och jag håller med. Han får mitt hjärta att le.

Lapinette
    Söder är mysigt, men har du inga planer på att flytta ut lite. Vi sprang också runt och letade efter svindyra treor tills vi hittade vår bostadsrätt, tre plan med torn högst upp, balkong, terass i bottenplan, 125m2, del i pool, bastu och solarie i poolhuset, 100m till båthamn, 150m till egen sandstrand, 50 m till golfklubb och stall. Och endast 30-40 min till stan. Och till det facila priset på 1 950 000. (Finns alla prisklasser här, beroende på storlek och havsutsikt och solläge). Och 30 min tar det ju var man än ska i stan.

Svar på tråden Summan av allt