• Gemma

Summan av allt

mlu: Annars är det väl curry som gäller i London? Hörde att stan har fler curryhak än Bombay och Dehli tillsammans!

Och ni girls, ni bara reser och reser... själv har jag av nån anledning tappat behovet ;) Önskar bara att få vara med min man över huvud taget... den här veckan har vi inte setts EN ENDA KVÄLL! Och nästa vecka åker han till Frankrike. Nåja, tur att jag numera har ett hektiskt social schedule, plus jobb och plugg.

Men ja... är avis på er som kan gosa så mycket med era män.

• Gemma

Lapinette: Jag ÄLSKAR klänningar! Sitter och suktar efter vackra rembos, vera wangs och annat... åh om man kunde gifta sig igen ;)

• Gemma

Utvandraren: Skojsigt, jag är "grön av avund" på din ring men äger ju numera en hel del Hermes... så låt oss bara... eh... glädja oss åt varandras materiella lycka ;) Och så sukta lite. Men ALLTSÅ vad jag lyckas undvika jobb, plugg och alla de där andra måstena.

Ert fel, helt och hållet.

• Gemma

Öööööööh dom har publicerat förfärliga texter på hemsidan utan att låta mig redigera dem! Nu måste jag jobba hela natten lång. Så går det när man negligerar jobbet.

• Gemma

Utvandraren: Jag har redan fått mitt straff som du såg och det var gruvligt ;)

• Gemma

Utvandraren: Tror att dom menar väl... vill inte störa mig när jag läser kinesiska. Men jag föredrar att bli störd ;) Har mailat och skällt så allt kommer bli bra nu.

Inredning: Vi har bara gröna tantmöbler och ikeas budgetsortiment.

Det är i vår nya, sköna värld.

Vår gamla (skön den också på sitt sätt) finns instuvad i ett magasin samt mamma och pappas garage.

Fast.. det mesta byggde vi in i vårt femåriga sisyfos-renoveringsprojekt, smegspis, handmålat kakel från Franska kakelbutiken, lejontassbadkar, blandare från Porsche, spis från SMEG, tyska strömställare för 800 spänn styck, original-bakelitströmställare från tjugotalet, restaurerade al fresco-målningar i hallen, svävande trappa som jag ritat själv... härligt härligt men farligt farligt.

En gång fick räcka. Mannen hotar med att bygga ett eget hus härnäst, jag säger som jag brukar: Över min döda kropp.

Tycker att era renoveringsprojekt låter supertrevliga dock. På en vettig trivselnivå, med livskvaliteten i behåll.

Vi var utan kök i sju månader och utan badrum i fem. Duschade på gymet och åt på papptallrikar, diskade i badkaret.

The Gemma way - allt eller inget. Svårt när man bara har en on och off knapp utan något däremellan.

Och nu ska jag plugga en sväng... fast Bisazza-kakeldiskussioner är bra mycket gemytligare.

Kram!

PS vi har smeg här också, pilutta ;) och en mikrovågsugn som ser ut som ett rymdskepp från sextiotalet. Haier heter den och strålningen som kommer ur den är ingen lek.

• Gemma

Stålis: Pangpinglan!!! Wow!!! Alltså... kinesernas ögonbollar måste poppa ut ur huvudet på dem varje gång du närmar dig.

(och själv tycker jag att du är mycket bildskönare än reese, fast jag instämmer med de andra: Hon ser charmig ut och har en väldig utstrålning).

Skriver mer sen, nu ska jag, eh, få på mig ett klädesplagg (minst) innan ayin överrumplar mig. Och sen blir det privatlektion.

Stålis igen: Dagens glosa (sorry, kan inte låta bli): Ke kou ke le. Betyder "happy mouth... nånting. Och är såklart kinesiska för coca cola. Fast... du visste kanske redan?

Kram, G

• Gemma

jag vill skriva här, inte plugga :(

• Gemma

Stålis - en till: Fei2 chang4 ku4 (skriver in tonerna). Alltså "feichang ko" , betyder: Supercoolt! Kineserna ÄLSKAR att säga "feichang"!

Skriver mer om renoveingen sen, jag kan bara säga att Lapinette: Det tog oss fem år att komma fram till det du av naturen vet, dvs det är lätt att renovera sönder ett förhållande och vi gjorde verkligen vårt bästa... nåja. vi var unga då ;)

• Gemma

det är sexigt med upplysta män. Mitt ex var dubbelt så gammal som jag, plus universitetsprofessor.

I vårt nuvarande hem är det jag som är den belästa, tillbringade hela min uppväxt hängande över böcker. Fast vi är nog rätt jämlika ändå, vi råkar bara ha koll på olika områden. Jag är en sån där som är rätt bra på Trivial Pursuit, kan en massa konstiga saker om... konstiga saker. Men det ligger nog i journalisten / copywriterns natur.

Trivs bäst med balans... drar öronen åt mig när det blir för akademiskt. Hatar hatar hatar när det blir en tävling om vem som kan mest, därför undvek jag generellt att umgås med andra journalister när jag höll på. Gled vi in på utrikespolitik och liknande hade jag i alla fall inte mycket att tillägga. MEN så mycket jag lär mig av mina nya väninnor! En jurist, en civilingenjör, en fil. mag i fransk litteraturvetenskap (som dessutom jobbat i Schweitz samt vuxit upp i Damascus + New York), en spanjorska som jag ännu inte vet så mycket om - alla dessa perspektiv! Helt grymt.

Stålis: kele är kort för kou ke kele... samma i Shanghai! Och om du vill nyansera dina "hao" kan du ju bara göra som kineserna och lägga till "chi, he, kan, ting" osv beroende på vad som är bra. Typ: Zhege ge hen hao ting. This song is really good.

Du kan istället för att säga fiechang, lägga till "ji2 le4" efteråt, alltså "hao ji le", då är det ÄNNU bättre än feichang, alltså EXTREMELY good!

Kram, G

Svar på tråden Summan av allt